Gå til innhold

Litt oppgitt - norrønt navn!!

Anbefalte innlegg

Jeg har sett navnet Arin bli nevnt her inne noen ganger siste tiden, og ofte kommer det kommentarer på at det er for utenlandsk og ikke passer til en norsk gutt. Men det er jo et gammelt norrønt navn! Det betyr åre eller ildsted. Jeg har selv navnet i slekta (min farmors farfar), og har litt lyst til å bruke det. Har det virkelig så utenlandsk klang? Synes dere ikke at det går an å bruke?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10771331-litt-oppgitt-norr%C3%B8nt-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker første gang jeg hørte navnet Ari Behn, trodde han var araber!

Og så er det visst gammelnorsk eller islandsk. Går i meg selv og føler meg fordomsfull.

Bruk Arin!

Det er et sterkt og flott navn og så kan folk få seg en lærepenge når du forteller at det er norrønt :)

Annonse

Tenkte med en gang at det høres utenlandsk ut, men veldig enkelt og pent. Kjempestilig hvis det er i slekta - vært å ta vare på ja!!! Man må ikke la sterke fine gamle navn dø ut.

Deilig at det er mange som velger gamle norske navn - ikke bare fra topp 10 lista, eller evt. topp 100 lista.

Visste ikke at det var norrønt - gøy å få vite.

Tror det er -in i endelsen som gjør at det høres utenlandsk ut.

Personlig tenner jeg ikke på navnet, men ville nok vent meg til det hvis det dukket opp en Arin i omgangskretsen. Det viktigste er at foreldrene liker det, ikke hva navnedebatten her på BIM mener (mange navn jeg ikke liker her, for å si det slik)

Bruk det navnet dere liker best. Ekstra fint når man finner det i slekta!

Eller Alvarin... Det første jeg tenkte var om Arin var en forkortelse. Men Arin er et fint navn,

Det er nok derfor jeg er så glad i norrønne navn, fordi de har en betydning. De er dannet for å beskrive den som bærer navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...