Gå til innhold

Må jeg består fagene jeg tar mens jeg får fødselsstipend?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig utdannet til våren. Hvis jeg blir gravid med termin neste høst, tenker jeg å melde meg opp til 1 års videreutdanning som jeg tar hjemmefra mens jeg er hjemme med babyen (og får fødselsstipend). Men, det jeg lurer på er: hva skjer hvis jeg ikke klarer å bestå denne videreutdanningen? Hvis jeg begynner å jobbe etter året med babyen, uten å ha bestått videreutdanningen-vil jeg fortsatt få fødselsstipendet, eller vil de da kreve det tilbake fordi jeg strøyk og ikke tok det opp?

Litt innviklet dette, er liksom umulig å forklare det bedre..håper noen kloke hoder kan svare meg : )

Fortsetter under...

det folka fra lånekassen sa til meg, var at man kan melde seg opp til ett år til, selv om man ikke har tenkt å fullføre det. på denne måten blir lånet gjort om til stipend. jeg har 1,5 år igjen, skal ta permisjon fra januar, og kommer til å ta et deltidstudium i vårhalvåret mens jeg går hjemme.

Hva du gjør i permisjonen er likegyldig for lånekassen. Så om du bare tar permisjon, eller tar fag og stryker, eller tar fag og står, så får du det samme stipendet.

Men hvis mannen din tar permisjon mens du studerer, så må du stå som vanlig, da du ikke er i permisjon lenger, men regnes som vanlig student, og de vanlige reglene gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...