Gå til innhold

Hundeproblem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2 år gammel hund som er blanding av riesenzchnauser og golden retriver (utseende til riesen og gemyttet til golden...verdens beste hund!). Men han har problemer med magen...han fiser så mye-høyt....og lukter gjør de også! Til tider er det nesten litt flaut å ta han med på besøk hehe....

Vi ga han Labb hundefór frem til i vår, da bestemte vi å prøve Hills. han ble en smule bedre i magen, men ikke noe særlig merkbart. Og siden Hills er passelig dyrt for en hund på 40 kg bestemte vi for ca 1 mnd siden å gå tilbake til Labb igjen.

Er det noen av dere hundeeiere som vet om noe smart som en kan gi/gjøre til en hund med fiseproblemer? Evnt et annet fór som er godt for magen osv osv..... :)

På forhånd takk for svar:)

Fortsetter under...

Skrevet

Har et gasskraftverk på 40 kilo her også,men stortsett er de lydløse(silent,but deadly!) og det stinker vel ikke så værst,bæh! Vet ikke hvor gale det er kontra andre hunder,men han fiser ihvertfall oftere enn andre hunder jeg har hatt!

Vi har en Boxer,og de har i utgangspunktet følsom mage,så må passe litt på hva han får. Har prøvd Hills,Eukanuba og til sist det foret foreldrene mine ga fuglehunden sin; Lone Star. Han blir desidert mest stabil i magen av Lone Star,og han liker også det foret veldig godt(før kunne han pirke litt i matskåla) Når han ikke får noe annet enn tørrfor,så funker magen best. Bare han får en smakebit av middag o.l,så øker fisinga. Merker også forskjell dersom han har fått for lite/for korte turer og ikke tømt seg helt,så er nøye med å få gått nok tur.

Det aller beste du kan gjøre er å ikke gi hunden din noe som helst annet enn hundefor,og alltid gi det samme foret,ikke bytt for innimellom,det blir de dårlige i magen av. Du kan også få sjekket om han kanskje har allergi som gjør at magen er følsom. Gå regelmessig tur,og ikke gi hunden mat dirkete etter han har vært i aktivitet,for da er det ekstra mye blod rundt i muskulaturen,og mindre i tarmsystemet,noe som kjan føre til at peristaltikken funker dårligere(fordøyelsen),siden blodet er "opptatt" på annet sted i kroppen. La han slappe av og hvile litt,så kan han få maten sin.

Vet ikke om dette er råd som kan funke for din kar,men det funker ihvertfall sånn høvelig greit på min:-)

Skrevet

Vet om flere som har gått over til vom&hundemat, og fått bukt med en del fising. BLir en god del mere helt i starten, men så roer d seg etter hvert.

Ellers et fornuftig råd du fikk over; gi kun hundemat, ikke middagsmat el.l. Ser på hunden vår, hun begynner å fise noe veldig om hun en dag får litt middagsrester, da hun ikke er vant til den type kost. Om du bruker godbiter i treningssammenheng, kan det også lønne seg å se på hvilke godbiter man bruker(frolic er fyfy her i gården i allefall, D gir skikkelig drittlukt det)

Skrevet

Hei dere...og takk for svar:)

Vet du hvor mye Lone star hundefór koster (sånn i forhold til Hills?)

Han har alltid fått noe middagsrester sammen med med fóret for han vil ikke spise "rent" fór....uansett..arg arg! Men kansje det burde prøves ut..hmm! Ellers så er han ekstremt aktiv-får mye mosjon og hjernetrim...rett og slett en veldig gla og fornøyd guttebajas:)

Vi vil jo bare det beste for hunden våres, for merker på han at det er flaut å fise *hehe*

Skrevet

Jeg har en labrador med ømfintlig mage... Får han ikke rett type hundefór så spyr han det bare opp igjen...

Vi gikk over til å bruke et fó Hill´s hadde for hunder med ømtålelig mage, og da gikk det over, så begynte en vi kjenner å selge eukanuba, så vi prøvde en sekk, bare for å se hvordan det gikk, og han tåler det fóret også, pluss at han liker det bedre enn Hill´s sitt, men røyter nok litt mere av det, men er blank og fin i pelsen og alt. :)

Ikke fiser han sånn kjempe mye heller..

Skrevet

lone star koster 399 for en 10kg sekk her iallefall!=)

dyrelegen sa til meg at det kune hjelpe å gi litt surmelk eller yogurth naturel i maten i ny å ne for å holde sjakk på magen og fisinga=)

Annonse

Skrevet

Min tidligere hund, ren golden, tålte ikke Labb-fôret. Det var diaré og vondt lukt hele tiden. Byttet merke, og hun ble bedre med en gang. Hun var også sånn at hun ikke tålte å få middagsrester og bein. Det kan også hjelpe å fôre på kokt ris noen dager hvis hunden har løs mage (men hørtes jo ikke ut som din har det da). Ville i allefall unngått Labb om hunden din har problemer med magen.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

En ide kan som mange har skrevet å bytte for (vil i såfall anbefale Specific Digestive hos dyrlegen), samt kutte ut "menneske-maten". Blir mye mer fising av det...

Men en annen ting man skal tanke på med større hunderaser er hvordan matskåla er plassert. Når de er så høye som en riesenschnauzer må de bøye seg veldig langt ned, og da gulper de lettere i seg mye luft enn hvis du hever matskåla litt, noe som igjen gior mer luft i magen. Så; bygg opp mat - og vannskåla, kutt ut menneskematen (evt kun kokt ris eller fiskeboller).

Skrevet

vi har ei boxer tispe på 2 år. hun spiser alt, men det har forekomt gass utslipp hos oss også;) trudde først det var sambo, hehe;) men vi gir henne kun hundepølser nå, ikke ett eneste gassutslipp siden;) men en kan jo ikke si va din skal spise, hunder er veldig ulike, kommer an på va de er vandt til.

du kan jo hørre med din dyrlege vist det ikke gir seg;)

lykke til;)

Skrevet

Digestive av Eukanuba er kjempebra! Anbefales av vetrinærer for hunder med ømfintlige mager. Koster ca. 700 kroner for 10 kg...Litt i overkant, men...

Skrevet

Vær så snill, ikke bruk Labb.... Det er ikke bra for hundene.

Men til noe annet når su spør om Lone Star (som er veldig bra!), hvor bor du? Jeg kan skaffe deg det, men kommer jo an på hvor i verden du er da... hehe

Skrevet

Kan jeg spørre om hvorfor ikke labb er noe bra? Syns alltid det kommer best ut på alle testene.....

Jeg bor på sørlandet....ca 15 min fra Kr.Sand.

Men hvor mye koster Lone star fóret...sånn i forhold til andre fór?

Skrevet

lone star koster 399 for en 10kg (tror det var 10kg) sekk her iallefall!=)

dyrelegen sa til meg at det kune hjelpe å gi litt surmelk eller yogurth naturel i maten i ny å ne for å holde sjakk på magen og fisinga=)

Annonse

Skrevet

Det skal jeg jammen meg prøve på...takk for tipset :)

Skrevet

Har selv en fisehund på 70 kg! Vi bruker to typer fôr (bytter litt på), Pro plan og vom&hundemat.. Når han får vom&hundemat fiser han ALDRI, men vil ikke gi han bare våtfôr pga tennene og sånt.. Når han spiser Proplan fiser han no sinnsykt! Har hørt at det kommer veldig an på fra hund til hund, og hva magene dems tåler.. Min kan være fin i magen av noe hunden din fiser masse av, og omvendt.. Så det gjelder nok og prøve seg frem litt...

Lykke til ihvertfall! :)

Hilsen meg med 70 kg fisehund! *ler*

Skrevet

Hormonsufen- Smarte jente!! :D men du kan istedetfor å gi pro plan go dentastix eller noe slikt;) da slipper du fisingen og hunden får en "godbit" som hjelper tennene:)

til dere andre med ømfintelige og fjertete hunder.

vom og hundemat er :"Våtforet fra Vom Og Hundemat er ikek tilsatt smaks- eller fargestoffer. Det inneholder ikke konserveringsmidler og er ikke tilsatt vann."

det er slaktavfall og kjøtt med mineraler og vitaminer som passer på hunden:) er det BESTE foret jeg har hatt på hundene mine og jeg har prøvd labb, eukanuba, lone star, hills, royal canin, diverse våtfor typer fra butikken også tørrforr. men V&H er det absolutt beste. og bæsjen er kjempefin(ekkelt men sant for det:P) og det er billigere enn tørrforet! 20kg = 300,- kjøp i store kvanta = rabatt :) kan kjøpes i 0,5-1-5-20kg pølser/blokker:)

valpefor, vanlig for og høyaktivitets for:)

"Dette våtforet er laget av kylling, slaktavfall, storfevom og fisk... Nr.25"

"Et våtfor laget av kylling, slaktavfall og storfevom. Foret er tilsatt vitaminer og mineraler...Nr.33"

"Valpe foret består av Kylling, storfevom, laks, egg og okselever! Det er selvfølgelig vitaminisert.

I dette foret finner man litt mer protein og litt mindre fett! Valpefor Vom"

"Sprint foret er ett av de forene som anbefales som fullverdig for, det inneholder:

Kylling, storfevom, okselever, laks og egg. Det er vitaminisert.

Dette foret anbefales til hunder som jobber med høy intensitet, det vil for eksempel si sprint hnder i hundekjøring, hunder som brukes til lurecoursing, baneløp, jakt, agillity ect."

Består kun av naturlige ingredienser og råvarer!

håper dette hjelper :D anbefaler det på det HØYESTE :D

for å hjelpe dere videre med det å eie hund og spm, problemer og osv.

gå inne på www.canis.no der er det et hundeforum hvor dere får utrolig gode svar og hjelp(selvom en diskusjon utarter seg der å innimellom:P ) der kan dere finne mye om V&H (som blir kalt forkortet) svar spm og osv.

Skrevet

Hei

Har ikke lest gjennom alle innleggene så det er mulig at dette er nevnt før. Jeg hadde en schæferhund med ekstremt følsom mage. Jeg overtok han som ettåring. Da var pelsen pjuskete, øynene matte og ha hadde eksem og kronisk diare. Jeg prøvde forskjellige for før jeg fant det rette. Med Hills var min erfaring at det ble mye avføring. Jeg har også prøvd Hills til min rottweiler tispe, også hun fikk mye avføring av det.

Jeg landet på Norewegian Polar som er et våtfor. Effekten var helt utrolig. Etter en uke var avføringen normal. Etter to mnd så jeg stor forskjell på pelsen. Så jeg vil absolutt anbefale å prøve det.

Jeg har brukt det på rottweileren også. Veldig lite avføring, og lite lukt. "problemet" er at de skal ha veldig lite av det hver dag, så jeg synes de kan bli litt mye sultne. Det er ikke problem de dagene man skal trene, da er de ekstra villige til å jobbe for godbitene, men de dagene vi ikke trente, ga jeg kokt ris sammen med foret.

Tror det viktigste er å prøve seg fram til man finner det som akkurat din hund tåler best.

Lykke til!

Skrevet

Hei Browneye

Har sendt deg en direke melding. Håper du får den, for det "trusket" litt under sending. Hvis du ikek får den så vær så snill å send meg en melding :-)

Skrevet

Som flere har nevnt her har jeg stor tro på våtforene, kjenner best vom og hundemat selv. Hundemagene er ikke bygd til å fordøye tørrfor (kun vært produsert i noe sånt som 20 år). Mange allergiske hunder blir bra av å spise vom og hundemat, dritten blir fast og mørk (og mindre i mengde). Noen hunder tåler ikke å fores bare på dette (mye fett), men det kan også kombineres med tørrfor for å få litt mer fiber i kosten.

Min hund fuglehund får kviser på nesa av vom og hundemat, men ellers i fin form og lite fising for tiden. Jeg kombinerer med Troll hundefor. Resten av hundene våre (trekkhunder) får samme diett av og til sammen med macrogaurd (imunforsvarbooster), da de er i meget hard trening (springer 2-3 mil nærmest daglig), og det ser ut til å fungere veldig bra. Troll er ett rimelig for. De som har lavt energiinnhold (de blå sekkene) fises det lite av, mens jeg knapt tør gi fuglehunden min høyenergiforet (har prøvd eukanuba også) for da er hun ikke til å leve i hus med, det fises støtt for å si det slik.

Skrevet

kan virkelig anbefale olivers for,det er for hunder med ømfindtlig mage osv.er like billig som labb,men er myyyyye bedre,labb er no dritt mener jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...