Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid i uke 8. Skal til undersøkelse på sykehuset i uke 12, men uten ultralyd. Det får jeg først i uke 18. Er ikke det veldig sent? De påstår at det er altfor tidlig med ul på første kontroll (uke 12) -hvilke erfaringer har dere andre? Jeg syns det er fryktelig sent å få vite om det er noen komplikasjoner eller noe annet galt så sent som sent i uke 18!

Og vet noen om hvilke eventuelle skader/komplikasjoner som avdekkes ved vanlig ul? Tenker spesielt på ryggmargsbrokk.

Håper noen kan hjelpe meg!

Kris10n

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10766738-diabetes-n%C3%A5r-f%C3%A5r-dere-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det høres veldig sent ut å først skal til kontroll i uke 12.

Her jeg bor får jeg beskjed om å gå til fastlege for å konstatere at jeg faktisk er gravid så fort jeg har tatt testen. Og der har jeg fått time innen en uke. Da har vi også fyllt ut sånn vanlig helsekort-skjema.

Første gangen var jeg til diabeteslege i uke 6 første gangen. I andre svangerskap var jeg ikke før uke 8. diabeteslegen sa det gikk bra å vente så lenge siden jeg kunne dette så godt. Første gang ble jeg fulgt opp av diabeteslegen hver tredje uke i starten så fra midten hver 14 dag og på slutten hver uke. Men denne gang ble det hver 14 dag fra starten av og hele svangerskapet.

Første UL fikk jeg i uke 9 og siste svangerskap så glemte legen å henvise meg så da fikk jeg ikke før uke 10, men da fikk jeg også forespørsel om jeg ville reise til St.olavs til sånn UL screening. Der de avdekker om barnet blant annet har downs eller andre "avvik". Vet ikke hvorfor jeg fikk slik tilbud, for jeg er ikke i noen risikogruppe. Kanskje det var nye rutiner for diabetikere?

Etter dette var det så UL i uke 18, den vanlige så så hver 3 uke en stund så annen hver uke og på slutten hver uke. (i første svangerskap ble jeg lagt inn i uke 33 så da fikk jeg aldri oppleve "slutten" på samme måte)

Skal du avdekke noen spesielle ting ved fosteret må det skje UL hos en spesialist på dette mellom uke 11-13 eller noe slikt.

De som tar standard ul har sjelden kunnskap om slikt og dessuten er uke 18 alt for sent. Den er jo egentlig i hovedsak for å fastsette rett termin.

Hei

Jeg har alltid fått tidlig ul, fra ca uke 6-7 og kanskje hver tredje - fjerde uke etter det. Har fåttt beskjed at senere blir det kanskje annenhver uke. Syns det var rart at du ikke har fått ul ennå, jeg drar til legen når jeg finner ut at jeg er gravid så henviser hun meg til et sykehus der hvor det er diabetes-spesialister hvor vi samkjører ul og samtaler med disse legene som sjekker blodsukkeret og at det går riktig veien!

Får disse tidlig ul pga diabetesen og de sjekker vel hvor stort fosteret er og annet som jeg ikke er helt inn i :)....

Lykke til!

Jeg har diabetes type 1, derfor bestilte jeg legetime til uke 6 allerede. Han søkte om fødeplass på Riksen og jeg fikk telefon fra dem allerede etter noen dager om at jeg skulle komme på første kontroll i uke 7, og da fikk jeg første UL. Jeg skal til kontroller annenhver uke (hver uke den siste tiden), alltid jordmor og indremedisiner, og noen ganger også gynekolog med UL.

• 4 uker senere...

Du vil ikke få UL bare pga. diabetesen fordi størrelsen på ungen ikke måles før du er ca. i uke 24. Det er da tilvekstmålingene begynner. Men synes du skal snakke med enten fastlege eller den legen du skal til, og høre om du kan få UL siden du allerede er til kontroll. Hvis de ikke vil, tar du kontakt med en annen gyn som kan gi deg privat UL dersom du vil ha det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...