AnneTe Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Hei Er det noen her som tror/har hørt om at ultralyd kan være skadelig for enkelte? Jeg spør fordi jeg har opplevd 5 aborter. 3 av dem har vært MA og alle mine MA har skjedd like i etterkant av ultralyd.... Tilfeldig, eller...? Jeg har tilbud om hyppig ultralyd pga habituell abort. Har vært inne på ultralyd i 7. uke og da har alt vært kjempebra, men da jeg kommer tilbake i 9. uke er fosteret dødt = ( Er nå gravid igjen og har bestemt meg for å ikke reise på tidlig ultralyd denne gangen. Er usikker på hva jeg skal gjøre da spørsmålet om ordinær ultralyd kommer..? Klem
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #2 Skrevet 30. oktober 2007 Hei du. Du har opplevd mye trist i forbindelse med svangerskap, jeg har også opplevd omtrent det samme som deg - men må få tillegge at det gikk bra til slutt :-) Jeg var også inne til UL gjerne i uke 5-7 og alt så bra ut, men at det ikke var liv på UL i uke 8-9 dessverre. Den største årsaken til dette er nok at hvis det ikke er liv laga eller pga dårlig gjennomstrømning i morkaken, dør fosteret gjerne på den tiden for det er da det gule legemet blir borte og morkaken skal da ta over videre. Det er sånn jeg har forstått det iallfall. Jeg tror ikke du trenger å tro at UL har hatt noe med dette å gjøre, jfr svaret ovenfor og ellers hvor "ukritisk" UL blir brukt på alle sykehus gjennom hele svangerskapet. Spørs derfor heller om du kan ha noe av det samme som meg, dvs at du kan ha god hjelp av blodfortynnende midler. Jeg fikk påvist gjennom de testene de tar ved hab.abort at jeg måtte ha Albyl-E og Fragmin i svangerskapet. Og som sagt, det gikk til slutt bra meg meg, fikk ei jente i fjor. Håper du fikk noen innspill og ideer til å ta opp med legen din. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå