Gå til innhold

Når fortalte dere / skal dere fortelle andre om graviditeten?


MillyMollyMandy

Anbefalte innlegg

Er i min 9.ende uke og vil vente lengst mulig med å fortelle - selv om det er vanskelgi å holde seg. Men regner med å fortelle til foreldrene våre mellom uke 10 og 12 (avhengig av når vi ser dem) og til venner etter uke 12 - sånn litt etter hvert. Men vil helst drøye lengst mulig med jobben... Kanskje etter uke 16... Hva med dere? Når fortalte dere? Eller når skal dere fortelle andre om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme lurer jeg på. Er helt fersk her. Fant ut at jeg var gravid i går. Hvordan unngå at folk oppdager det nå i begynnelsen, lurer jeg også på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det til familie, venner og på jobb når jeg var fire uker på vei.

Det blir mer og mer vanlig å fortelle tidlig at man er gravid. Hvis man mister har man da mye støtte fra de rundt deg.

Når dere vil fortelle det er opp til hver enkelt. Gjør det dere er mest komfortable med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte fortelle til dem på jobb med en gang pga miljøet og belastningen på jobb.

Familie skal få beskjeden under treet på julaften:)

Håper på å få UL før jul slik at det bildet skal pakkes inn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har oxo såååå lyst til å overrekke nyheten på julaften, og i dag ble det snakk om at begge våre familier kan feire jul hjemme hos oss for første gang (vi har ingen kids fra før). Det hadde jo vært perfekt... men hvordan i all verden skal jeg holde ut fram til 24 desember...er 5 uker på vei nå! og holder på å sprekke!!! Og julebordsesong og jentetur te Praha gjør det ikke lettere å lyge... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 5+6 i dag, men vi bor langt unna familien, så da er det nok lettere å holde på hemmeligheten:)

Vet ikke om vi klarer det, men vi prøver og ser hvor langt det holder!!

Skal hjem en tur neste uke, så håper jeg slipper å være ekstra trøtt og kvalm da.... Ømme pupper går greit, det skal jeg takle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ventet og ventet men nå er jeg klar for å¨dele det med nærmeste familie. Er 10 uker idag! Skal på UL tirsdag og dersom alt er bra får mamma vite at hun skal bli bestemor på onsdag.. Gruer meg nesten litt til å fortelle jeg.. Hehe.. men tror nok hun blir ganske så glad til slutt. men kommer nok som et sjokk der i gården også tror jeg!

 

Har ei venninde som mistet i uke 9 og hun angret nesten litt på at hun aldri fikk fortalt det til noen. Kan jo noen ganger være verre at folk ikke vet.. Man får høre om babyer og gravide og og uten at folk vet om det triste. og nå hadde det vært trist å miste.. virkelig.. :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det tidlig til min nærmeste familie, I uke 5 eller noe sånnt.

Har nettopp fortalt det på jobb, er nå 11+5, og ville fortelle det nå, fordi de må få anledning til å lære opp noen til å ta over for meg.

Og siden jeg jobber i nordsjøen og ikke får reise ut etter at jeg passerer 26 uker, og må da ha hjemmekontor, så må jo ting tilrettelegges, og da er det plutselig ikke så lenge igjen til uke 26.

 

Er greit å tenke på at arbeidsgiver må få anledning til å både tilrettelegge for deg, og lære opp nye.

Hadde jeg jobbet på land så hadde jeg nok ventet noe med å fortelle til jobb...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vente noen uker. Fikk mye sure miner og pes fra noen i familien min da jeg fortalte sist gang at jeg var gravid og mista en uke etterpå. Synes det var veldig tungt, og det ble bare værre da dem sa jeg måtte vente neste gang med en sur tone.

Har hatt tilsammen 4 SA, og 2 av gangene har familie og venner vist om det. Så denne gangen skal jeg vente så lenge som overhodet mulig.

Og da slipper man "mas" fra de rundt seg.

Husker da jeg gikk gravid med sønnen min som nå er 1 år, så var det nesten som om de passet på meg med haukeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortalt venner og famile det allerede, og er 5 + 3 uker på vei, men vi valgte og fortelle det tidlig, for hvis det går galt denne gangen også, så vet alle hvorfor jeg er deppa, slik at jeg slipper og forklare det hvis det skjer igjen.

Kommer til og fortelle det på jobb i dag, da jeg kommer til og jobbe 50% fra til UL om 14 dager, og fordi jeg jobber i barnehage, og ting må tilrettelegges for meg ang tunge løft ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 7uker på vei, og har nå fortalt det til nesten alle. Har hatt en SA en gang tidligere og da var det så deilig at mange visste at jeg hadde vært gravid. Ble et par tøffe episoder i etterkant med folk som ikke hadde visst. Dessuten hater jeg å juge. Når folk ringer og lurer på hvordan det står til, så er det helt forferdelig å si at alt er bra når sannheten er at jeg er så kvalm at jeg ikke orker bevege meg bort fra sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 6 uker på vei, og vi har bestemt oss for å ikke si noe før etter jul. Vil være sikker først:)¨

ryktene sprer seg såå utrolig fort her, så vet ikke helt hvem man kan stole på.

men det blir vanskelig ja:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang sa vi det veldig tidlig, og da endte det i SA. Var jo godt at folk visste det, men denne gangen vil vi prøve å vente lenger. Ikke bare bare heller da, er snart julebord med jobben til sambo. Og de han jobber med vet jo om at vi har vært gravide og mistet en gang. Så de regner vel med at vi prøver på nytt. Så når de ser at jeg ikke drikker kan det jo være at de fatter mistanke... Skal også på julebord med min egen jobb i slutten av november. Må finne på en god unnskyldning til å ikke drikke fram til da. For vil ikke at de skal få vite det før etter jul. Familie og venner får nok vite det til jul. Familien rett før jul fordi sambo er på jobb julaften. Venner kan få vite det på julaften. Som en liten julegave:-) Er 4+5 i dag. Så er bare det å klare å holde på hemmeligheten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også fortelle det på julaften :)

Vi har ei lita snuppe fra før, så alle besteforeldre skal feire her hos oss i år - perfekt!! :D

Fortalte det i uke 5 med snuppa, og det var godt at folk visste det. Men denne gangen skal det få være vår lille hemmelighet en stund ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

du kan jo bare si at du ikke har lyst til å drikke fordi dere er i prøveperiode! Med alle opplysningene og anbefalingene som er i media nå, så må det kunne gå glatt. De sier jo at hvis en prøver å bli gravid, så skal en slutte å drikke alkohol den dagen en slutter med p-pillen.

 

Så det kan jo være en ide?

 

Lykke til!

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å vente til julaften :-) Vil da være i uke 13. Da kommer de fleste til oss, de som ikke kommer får vite det tidligere på dagen. Om ingen merker noe før det da.

Det er mulig vi må innlemme mine foreldre tidligere siden jeg kanskje trenger hjelp i forhold til jobbing fremover for å få full foreldrepenger, har ei lita ei fra før av, og jeg er turnusarbeider. Er nettopp ferdig med skole, så søker på jobber nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen her er å vente til jul. Har et risikosvangerskap og vil vente til vi har vært på ordinær ul. Spørs om vi klarer å skjule det da, men håper det! Jeg vil da være rundt 20 uker på vei! Det finnes ingen fasit på hva som er rett og galt, alle må gjøre det de ønsker. Vi har våre grunner til å vente så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 6+3 og har akkurat fortalt det til mine forelder som ble kjemeglade!! Litt godt å kunne lufte tanker og bekymringer med min egen mamma. Hvis noe skulle gå galt, så har vi støtte der.

 

Venter et par uker til før jeg forteller det til søsken. Mannen min har lyst til å vente til jul med å fortelle det til sin familie - som en skikkelig julegave :) Det ble litt for lenge for meg og mine nærmeste, for jeg er da i uke 14.

 

Først familie, og så venner. Venner får nok vite det med en gang vi har fortalt det til svigers.

 

Gleder meg masse til å fortelle det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har fortalt det til mamma&pappa og svigers, for vi har jo vært til utredning. Søsken og besteforeldre skal få vite det på julaften når de får gavene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 4+5. Skal på første kontroll rett før jul, da er jeg nesten i uke 12. Hvis jeg får bilde da så skal mamma få vite det på 2.juledag når sambo kommer, med et bilde i gave. Hun kommer sikkert til å lure på hvorfor jeg plutselig ikke vil ha rakefisk, da det er min favoritt, så vi får se om planen går...Sambo sine foreldre bor i nærheten så vi får se om de får vite det før eller etter jul. Etter at foreldrene har fått vite det så kommer venner til å få vite det etter som vi møter de. Sjefen min får vite det på nyåret. Litt problematisk med julebordsesongen, men det blir noen antibiotikarunder på meg tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også det var vanlig før å vente med å fortelle det til man var 3 mnd på vei ca, men jeg klarer ikke vente så lenge!! hehe..og da tror jeg det syns godt på meg allerede. Jeg har fortalt det til mine 4 nærmeste venninner, 2 av de er gravide selv da, og den 3 driver å prøver, så da falt det seg ganske naturlig å fortelle det til dem!:)

Men foreldre vet vi ikke helt når vi skal fortelle det til enda..må psyke oss opp;)

Vil ikke at mamma og pappa skal være blant de siste som får vite det hvertfall!

Må fortelle det på jobben om ikke så veldig lang tid, Jobber som servitør ved siden av studier, en jobb med mye stress og mange tunge glassbakker å løfte:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...