nick_343393 Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Vi er blitt anbefalt å slutte med Melatonin på 7-åringen vår. Hun begynte med Concerta i august og fikk i samme slengen resept på M. Men dette er ikke noe vi skal holde på med i lengden, så nå prøver vi å kutte den ut. Men det er fryktelig vanskelig å få henne til å sovne om kveldene, det blir ikke før i 22-tida, sjøl om hun er i seng til 20.15 og slukker lyset 20.30. Noen som har prøvd noe som virker?
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #2 Skrevet 28. oktober 2007 Bare lurte på hva begrunnelsen var for at du ble anbefalt å slutte med Melatonin??? Her er det brukt i 2 år nå og vi ble sagt at det kunne gjerne brukes livet ut....
nick_343393 Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2007 Man vet ikke nok om langtidsvirkningene av Melatonin, det er ikke forsket grundig nok på, har jeg lest. Videre tenker jeg at det ikke er noen ulempe om ungen klarer å sovne uten bruk av medisiner. Men det er jo ikke så enkelt, akkurat det, da... Og det har det ikke vært de siste par åra.
Gjest Skrevet 29. oktober 2007 #4 Skrevet 29. oktober 2007 Melatonin er et stoff man allerede har i kroppen, det vil si det stoffet i kroppen som gjør at en blir trøtt, det vil si at når du tar melatonin framskyver du trøttheten. Vet at mange andre steder er dette reseptfritt middel, men i norge reseptbelagt.
nick_343393 Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. oktober 2007 Ja, jeg vet at man også kaller det mørkets hormon og at det produseres når man eksponeres for dagslys. Det blir vel betraktet som relativt harmløst i og med at man gir det til barn, og det selges reseptfritt og under kategorien kosttilskudd i usa, men jeg tenker meg at det ikke vil være noen ulempe om vi greier oss uten det. Like fullt er det en stor belastning når jenta vår ikke sovner om kveldene og blir liggende til 22 og 22.30. Da er min motivasjon for å kutte tablettene dårligere. Men det er jo mulig noen har prøvd noe annet som fungerer. Nattlysolje? Andre tiltak?
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg skjønner tankegangen din. Men, bare tenk også over hvor viktig søvn er,og spesielt for barn med ADHD. Min sønn fungerer mye bedre på dagtid når han har sovet godt. De dagene han har fått for lite søvn "forsterker" alle symptomene på ADHD seg, og det gangner hverken barnet selv eller familien..
nick_343393 Skrevet 30. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2007 Ja, det har du helt rett i. Jeg merker jo også at vi blir slitnere når ikke jenta sovner og ligger og roper om kveldene og står opp igjen osv. Men jeg føler nesten ikke vi har noe valg, i og med at legen på bup sa vi måtte kutte det ut. Og viss vi ikke får resept på det, har vi virkelig ikke noe å stille opp med. Men kan fastlegen skrive ut Melatonin også?
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #8 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg vet ikke om fastlegen skriver ut Melatonin, har fått resept fra legen på BUP. Reis til Tyskland, der får du svære glass i butikkene reseptfritt og billig;)) Skjønner godt du er i tvil når du har fått beskjed av BUP om å kutte det ut. Man stoler jo ofte på at det de sier er riktig... Jeg har fått motsatt beskjed av min sønns psykiater, mer vet jeg egentlig ikke om det.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #9 Skrevet 7. november 2007 hvorfor skulle ikke fastlegen kunne skrive ut melatonin. Vi har ingen diagnose ennå, men PPT sa at jeg skulle be om en resept på sovemiddelet når jeg skal til fastlegen i neste uke. Min datter sover stort sett aldri før 22 og jeg holder på å turne sprø :-)
thovil Skrevet 9. november 2007 #10 Skrevet 9. november 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor hun skal slutte på det. Er blitt forklart at det er at naturlig hormon og min sønn har stor effekt av det. Han må ta 4 tabletter om kvelden ellers virker det ikke. Han sovner da stort sett innen en time hvis han ikke er for urolig i kroppen vel og merke. Hvis ikke han tar sovner han aldri før i ett tiden om natten. Noen ganger enda senere enn det. Dagen etter blir jo da helt ødelagt for han da han blir aggressiv og ukonsentrert. Fastlegen vår skriver det ut for oss. Han må søke spesialtilatelse for å kunne gjøre det men siden han har ADHD diagnose er ikke det vanskelig å få tillatelsen. Vi voksne har i hvertfall fått et nytt liv etter han fikk melantonin.
sussane Skrevet 10. november 2007 #11 Skrevet 10. november 2007 hei du. vi har ingen erfaring selv med M. men derimot et 6-åring med søvnproblemer har vi hatt ja. for oss var det faktisk ritalinen som gjorde at gutten fikk større problemer med innsoving.han har nå kun concerta som han får om morgenen. når får jenta di sin medisin?er hun uthvilt om morgenen?barn kan ha forskjellige behov for søvn. søvnproblemer hos barn med adhd er et problem for mange foreldre får jeg oppfatning av. men det kan å være at inni det problemet også kan være et rytmeproblem. sover hun lenge på helg eller spretter hun opp tidlig?ellers så er det dette med rolige aktiviteter mot sengetid,en aktiv hverdag har hun vel ellers regner jeg med. også kosthold virker inn påstår jeg. unngå sukker på kveldene, for den salgs skyld i hverdagene også bortsett fra et unntak her og der.ellers lurer jeg på hva hun gjør fram til 22?ligger hun og roper på dere?vi er ganske strenge på sånne "oppmerskomhetstester" og sier til vår gutt at han går på do uten å si ifra til oss og er han tørst så får han noe å drikke. men utover det så er det ingenting som skal tilse at han skal prate med oss etter sengetid.så er det en annen ting vi gjør. det er barnets tid før sengetid hvor vår gutt får sin tid med leking alene eller med oss, så kveldsmat før vi går på badet får stell og tannpuss. rutine rutine rutine. jeg får litt følelse av at din datter blir selskapsyk etter hun har lagt seg og at det tar enda lengre tid hvis dere fortsetter med dialogen til henne. men når det er sagt så er det reelt nok det at hun har problemer med innsovingen. en ting er sikkert og det er at fagfolk snakker mot seg selv med hverandre og ingen blir riktig enige om hva som er det rette for barna våre. oppfordrer deg til å stole på din magefølelse i dette og holde ut. det gjorde vi og idag fungerer innsovingen fint og vi kan få både ro til voksentid og klesvasken som aldri tar slutt(-:håper jeg kunne hjelpe deg litt ihvertfall. lykke til!!
Joikaboll@ Skrevet 15. november 2007 #12 Skrevet 15. november 2007 Fastlegen kan skrive ut Melatonin, men han må søke først. Minsten her har brukt melatonin daglig fra han var 8 mnd gammel og han bruker dem fortsatt, er nå blitt 3 år.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Er ikke melatonin som gjør det vanskelig å sove,det er adhd medisinen.ritalin,concerta osv.meg å sønnen vår går på ritalin,ligger mange timer våkne.det er typisk den medisinen.den vanligste bivirkningen+ingen matlyst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå