Gå til innhold

Utregning av fødselspenger - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Et par spørsmål angående utregning av fødselspenger:

1. Jeg har en litt vanskelig jobbsituasjon, med to ulike jobber. Den ene er forsåvidt ok, men i jobb nummer to er jeg ansatt på engasjement. Det vil si at jeg ikke får lønn hver måned, men når engasjementet er avsluttet for hver gang. For eksempel får jeg i slutten av november brutto lønn ca 55000. Dette er for en jobb jeg har gjort siden midten av august. Jeg får en lignende utbetaling i mars en gang.

Får jeg treffe en konsulent på NAV selv, for å forklare min inntekstsituasjon, eller får de bare papirene mine, og så må jeg krysse fingrene for at de velger å ta med disse månedene med høye utbetalinger i utregningen?

2. Mine jobber er i utgangspunktet ikke særlig godt betalt, med en timelønn som ikke er særlig høy. Nå jobber jeg natt og dag for å tjene opp penger til permisjonen min. Med mine to jobber jobber jeg godt over 100% hver måned. Kan NAV si at jeg bare får regnet ut fødselspenger for jobb opp til 100% - eller teller alt jeg tjener så lenge jeg ikke overstiger 6G?

3. Jeg har en noe varierende inntekt fra måned til måned, fordi jeg ikke har så mye fast, men tar det jeg kommer over. Har hørt at ved varierende inntekt hender det NAV velger å se på de siste tre årene. Kan de gjøre dette når jeg var student helt fram til juni i år?? Jeg tjente jo ikke så mye mens jeg var student, og synes dette hadde blitt fryktelig urettferdig.

4. Jeg er nå bare 3 mnd på vei. Når er det vanlig å fylle ut papirer/ ev kontakte NAV (visst man kan det / skal det?)

Som dere forstår er dette litt viktig for meg. har en samboer som er student uten jobb, og da blir det jo jeg som er hovedforsørger. Hadde vært fint å visst hvordan de valgte å regne ut hva jeg får.

Kjempeglad for alle svar!

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Hei. Jeg er i en lignende situasjon som deg, er frilanser med varierende inntekt. Det er viktig at du får Nav til å ta de 6 beste av de ti sista månedene før du går ut i perm. Hvis inntekten din har gått mye opp fordi du tidligere har vært student så burde ikke det være noe problem. Sett opp en oversikt over når du har jobbet. Det er tidspunktene hvor du har tjent pengene som teller ikke når de blir utbetalt. Så hvis du får en stor sum for aug-nov , må du sette opp en ca månedsinntekt for denne perioden som utgjør totalbeløpet. Hvis jeg var deg ville jeg sørge for at du ikke setter opp mer en vanlige arbeidsdager slik at du holder deg innenfor vanlig arbeidstid. (om det er mulig) Snakk personlig m en konsulent, og presiser at du som lønnstaker m varierende inntekt og flere arb.givere vil ha de beste 6 mnd. Og ikke gi deg. Noen må ha det inn med teskje.

De regner KUN de 6 BESTE av de 10 SISTE mnd hvis man har vært arbeidsledig i løped av de 10 siste mnd ikke ellers.

De ser kun på de 3 siste årene om dette faller best ut for deg, noe det ikke gjør i ditt tilfelle.

De kan da heller ta ett snitt av de 3-6-9 siste mnd. Hva de vil gjøre i ditt tilfelle vet jeg ikke.

De regner ut foreldrepenger fra alle jobbene du har så lenge dette ikke overstiger 6G og innenfor de mnd de regner snitt av.

Ja det har jeg og hørt, men vet om de som har fått denne utregninga uansett. men jeg har faktisk vært arb.ledig og slik endt opp med et høyere grunnlag. det lønner seg uansett å tjene mest mulig i de ti månedene før fødselen. Eller før permisjonenstarter rettere sagt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...