Gå til innhold

Flott artikkel om barn og søvn!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff.. blir egentlig bare sliten av å lese artikkelen, flott at man ser andre syn på saken. Men hva med en sliten mor som har en gutt som vil samsove (og mor sover særdeles dårlig/ingenting fordi hun våkner ved det lille knyst), og kun sovner til puppen, våkner når vi legger han ett annet sted gjøre?? .. Jeg har ikke lyst til å samsove lengre eller amme om natten.. Han er 7 mnd og har opptil 4-5 måltider om dagen.. Jeg er sliten og lei, og ALLE har råd.. Enten er de umenneskelige eller så er de sånn at du bare må glemme deg selv, ikke ta hensyn til dine behov. Føler meg som en dårlig mor rett og slett..

Skrevet

Det er fint at et slikt tema debatteres, men ofte antar det da ekstreme former. Som tilhenger av Naphaug (basert på egen og andres erfaring) og Ferber metoden kan jeg ikke for mitt bare liv si meg enig i disse kritikerne. Vel er det sikkert fra naturens side slik at vi ideelt sett burde bære barna våre rundt konstant og samsove med dem og amme dem regulert av barnet selv. Som de fleste vet er vel samsoving ikke anbefalt pga krybbedød. Jeg tviler på at barn som sover i egen seng blir mindre trygge enn de som samsover. Min fornuft sier meg faktisk det motsatte. Min erfaring er at barn som feks blir tatt opp ved det minste knyst faktisk blir veldig klengete på mor og dermed ofte redde med en gang mor ikke er innen 30 cm avstand fra dem. Min fornuft sier meg at mange av disse barna ikke klarer å finne trygghet i seg selv og når de er "alene" (dvs uten å være på mors kropp). Og er det bra da?

Og om det er slik at man kan få hjerneskade av "kontrollert gråt" slik enkelte hevder så burde vi være en hel gjeng av hjerneskadede folk som vokste opp på 70-tallet. Da skulle man kun amme hver 4.time og la ungen skrike ellers....

Og som anonym over tydeligvis erfarer så er det ikke alltid så enkelt. jeg føler litt behov for å forsvare Naphaug også for hun har mange andre metoder enn Ferber som hun benytter. Jeg har aldri hørt om noen som ikke har fått det til ved hjelp av Naphaug.

Skrevet

Når man skriver hjerneskade vil jo ikke dette si at de barna der foreldrene benytter ferber våkner opp en morgen med Downs heller da.

Hva f.eks er grunne til at psykiske problemer øker blandt befolkningen?

Sier ikke det har med ferber/samsoving og gjøre, men man kan jo lure litt.

Hjerneskader viser seg på forskjellige måter.

ADHD øker også. ADD øker. Generelle kroniske sykdommer øker. Autisme øker. Barn og unge med psykiske problemer øker. Sier ikke ferber er grunnen, men det er lov å stille spørsmålstegn. Hjerneskade kan vise seg på mange måter.

Det skulle vært gøy og visst om økende bruk av ferbermetoder og andre gråtemetoder hadde økt i takt med økningen i disse sykdommene?

Når du lar barnet ditt gråte er det mange stoffer som øker nivå i kroppen og som samler seg i hjernen på barnet.

Gråt er en av uttrykken barn har og bruke, så der skal de ligge uten å bli hørt. Hvor frustrert hadde du blitt om du trengte hjelp til noe og ingen gadd å høre på deg?

Takk for linken LineTamara. Flott!

Skrevet

Jeg skjønner jo det med hjerneskade jeg også da :-) hehe

Og jeg er ikke tilhenger av å la noen ligge å gråte uten å bli hørt. Det er nettopp her veldig mange misforstår ferber metoden. Man skal jo nettopp gå inn til barnet (light-metoden sitte ved barnet) og vise det at det ikke er forlatt og at det faktisk blir hørt. Men man skal bare ikke gi det melk eller ta det opp.

Men det er uansett fine spørsmål du stiller deg som jeg også har stilt meg selv. Men jeg tror nok ikke det er så enkelt at man kan utpeke en enkelt episode som mulig grunn til all økning av diverse sykdommer. Ferber pågår stort sett i 3 netter på rad og ikke i en veldig lang periode på uker, måneder eller år. Jeg kan liksom ikke tro at det skal gjøre så stor skade på sikt....

Men dette blir vi nok aldri enige om....jeg gjør som jeg gjør og du gjør som du gjør. Mine barn er i alle fall svært harmoniske, glade og sover om natten :-) Og det er sikkert dine også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...