Gå til innhold

Mer lykkelig med bare ett barn...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg leste resultater fra en undersøkelse for ca ett år tilbake at det jevnt over var slik at par var mer lykkelige med bare ett barn, enn flere. Graden av lykkelighet ble betydelig redusert når det kom to barn til familien. Jaja, tenker jeg, godt mulig at det er sant, men jeg trodde likevel ikke på det som ettbarnsmor. Men i dag, ja det kan faktisk stemme rimelig godt her i huset til tider, en merker godt enhver tålmodighetsprøve når en har flere barn (trass, grenseutprøving, søskensjalusi, sutring osv). Jeg har hvertfall møtt på diverse utfordringer som jeg ikke visste om når vi hadde ett barn.

Men lykkelig - ja det er vi, bare kanskje ikke like uthvilte lykkelige. Og vi vil gjerne ha flere barn. De gode stundene veier opp for de mer utfordrende.

Hvilke erfaringer har dere angående dette temaet, er dere mer eller mindre lykkelige med flere barn? Jeg undrer bare pga resultatet av denne undersøkelsen (tror jeg leste det i F&B).

Signerer med NN pga omstritt tema... :)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har vært tobarnsmor i ca 3 mnd nå og kan vel kanskje si meg litt enig i at ting var roligere her hjemme med bare en.

Eldstemann er snart 3 og det er MYE som er veldig slitsomt..

Da vi fikk første kunne vi kose oss med bare den og glemme omverden rundt oss og bare nyte livet eller bare forholde oss til det som var vanskelig med den ene.. Men nå er det noe hele tiden ja...

Men om jeg var lykkligere før... nei tror det er feil ordbruk. Har ikke angret ett sekund på at vi ble fler..

Men en ting jeg ikke forstår.. Er alle de som stresser med å bli gravide før det har gått ett år siden de fikk førstemann...

Vil bare gi dem et godt råd... Nyt førstemann og vent litt...

Skrevet

Vi har vært heldige, guttene våre på 3,5 og 9 mnd kommer veldig godt overens. Jeg er mye lykkeligere som tobarnsmor, men også mer sliten. Men fordelene er utrolig mye større enn ulempene.

Jeg lurer på om undersøkelsen er blandt småbarnsforeldre eller også foreldre til litt større barn.

Skrevet

hm..jeg har aldri kunnet tenkt meg å ha bare et barn,så for meg er følelsen omvendt..vi fikk nettopp vår tredje,og nå føler jeg familien er komplett og der den skal være..aldri vært lykkeligere:o)

Skrevet

Jeg er faktisk mer lykkelig med to!

Hadde trodd at jeg skulle vært dobbelt så sliten, stresset osv... Men foreløbig er det helt topp! Vi har 3 år mellom våre da, og det har vært perfekt her. For storesøster på 3 1/2, som nå er i en dvale-trassperiode, er kjempesøt mot sin lillebror på snart 7 mnd. Og han er blid og grei som dagen er lang. Men ser nok for meg at hverdagen hadde vært veldig annerledes hvis denne babyen kom når hun var 2 år og i trassalder, og hvis han var en mer krevende baby.

Jeg er alltid opptatt med et eller annet, men synes faktisk at familien er mer harmonisk nå. Det har nok litt med erfaring å gjøre også, jeg tror at jeg takler mer nå enn det jeg gjorde med bare ett barn.

Håper at jeg orker en nummer tre også! Men kommer kanskje til å angre meg...he he.

Skrevet

Jeg er lykkligere som flerbarnsmor enn som ettbarnsmor i hvertfall. Har 3 barn nå på 5 år, 3 år og 4,5 mnd og akkurat her og nå er det slitsomt, akkurat som det var slitsomt når eldstemann var baby og mellomste var baby, men det vil gå seg til. Slitsomme perioder med barna har man uansett hvor mange de er tror jeg, men det blir nok endel ulike utfordringer også. Man vil f.eks slippe krangling og slossing mellom søsken med bare ett barn, men samtidig vil en gå glipp av gleden av å se søksenkjærlighet, at ungene har lekekamerater i hverandre som gir deg mer tid til andre ting osv. Jeg følte ofte jeg gikk med ungen i hælene når jeg bare hadde eldstemann til tross for at han var flink til å aktivisere seg selv, men nå leker de to eldste masse sammen og det nyter jeg :-) Det merker jeg forsåvidt nå også, når jeg bare har en unge så er det fredlig og godt...en stund...så begynner både ungen og jeg og synes det er kjedelig og stille ;-) Og som par er det igrunnen ikke så store forskjellen sånn sett, etter snart 11 år sammen så tåler forholdet vårt godt travlere perioder innimellom.

Annonse

Skrevet

Mer sliten med flere barn,men for en lykke.

Tenk på det ene barnet man har,og at det går ann å få flere barn,og elske de akurat like mye. Det anbefales. =)

Og vær gang vi ser at lilleman smiler og pludrer til storesøster,og hun ler,da smelter våre hjerter.

Vile kan vi gjøre resten av livet når barna er blitt store.

Vi kan gjerne tenke oss flere barn. Framtiden vil vise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...