Gå til innhold

Hva kan man spise/ikke spise

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i uke nr. 8. Etter at jeg testet positivt (Fantastisk!!!) har jeg leita høyt og lavt og lest alt jeg kan komme over om emnet graviditet. Så mye jeg ikke vet...

Og jeg har enda ikke funnet ut om det er ting man bør holde seg unna i svangerskapet. Noen som har mer peiling enn meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10759899-hva-kan-man-spiseikke-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man hører så mye, og noe skal man holde seg helt unna pga bakterier som vi takler bra men ikke fosteret. Annet skal man spise med måte, og vurdere litt selv hva man ønsker å gjøre. Selv holder jeg meg helt unna alt som er anbefalt å holde seg unna, de 7 mnd som er igjen skal jeg kunne klare å spise andre ting, for sikkerhets skyld, og for at babyen skal få en så bra start som mulig.

Men det får hver og en finne ut av hva en selv ønsker å gjøre.

Listen over holde seg unna mat:

-Rått kjøtt, gjennomstek alt kjøttet du skal spise, og ikke spis roastbiff

-Upasteuriserte oster som brie, camembert

-Blåmuggoster

-Skalldyr. Men man kan spise ferske krabbeklør, fordi der har kjøttet vært lukket inni klørne

-Spekemat, fordi dette går som rått kjøtt. Derimot kan man spise det hvis det har vært nedfrosset, noe Gilde hevder at de gjør med enkelte skinker.

-Røkelaks, gravlaks og rakfisk

-Kaffe. 1-3 kopper om dagen skal visstnok være greit, men ikke mer.

-Alkohol selvfølgelig

Må være litt uenig med den listen din. Røkelaks KAN vi spise. Står i nr 5, 2007 av bladet Gravid. Der er forøvrig en god oversikt over all "bør ikke", "trygt om du følger rådene", og "kan trygt spise".

Så der stemmer det med din liste i fht. rakfisk (VIKTIG!). Der står at vi ikke skal spise innmaten i krabbe.

Ellers står det i fht. fisk og skalldyr:

- produkter med fiskelever

-fersk tunfisk, sverdfisk og hai (kanskje ikke så mange av oss her i Norge som spiser hai og sverdfisk:)

-Hval og sel

-stor blåkveite

-stor ferskvannsfisk (gjedde, abbor >25 cm, ørret og røye >1 kg)

-og da innmat av krabbe + rakfisk

Nå får jo hver enkelt se hva hun tør prøve, har selv spist ørret før jeg leste dette, men det var litt en gang. Stor ferskvannsfisk skulle en unngå fordi kvikksølvinnholdet blir høyere jo større fisken er...

Røkelaks, gravet laks og ørret var helt greit å spise så lenge de var godt innenfor holdbarhetsdato.

Ellers var tunfisk på boks, krabbeklør, reker, hummer, kreps, tran helt greit.

Er veldig enig med Babyendelig om at det er veldig mange råd, men denne artikkelen var veldig oversiktlig og grei. Jeg er i hvertfall så glad i røkelaks at jeg spiser det en gang i uka med god samvittighet:)

Å ja, det var jo greit å vite. Tror også at det er litt uenighet der ute om hva som er trygt og ikke trygt. Man må vel gå litt utfra hva man føler selv også, man skal jo ikke være helt paranoid. Men er virkelig reker og hummer trygt?? Det er i så fall en stor gladnyhet for meg :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...