lilleluna7 Skrevet 28. oktober 2007 #1 Del Skrevet 28. oktober 2007 Er der noen som har planer om hjemmfødsel til våren? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10758500-hjemmef%C3%B8dsel-til-v%C3%A5ren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde :) Skrevet 2. november 2007 #2 Del Skrevet 2. november 2007 Jeg går å vurderer det.. Har termin i midten av mars.. Har tenkt mye på det å føde hjemme.. Og tenker mer og mer på det.. Og tror det kommer til å bli her hjemme, så sant alt går greit i svangerskapet, og legen og jm gir meg grønt lys for det. Er mitt 4 barn dette. Har hatt raske,lette og greie fødsler de andre gangene, så jeg håper det går like greit denne gangen.. Så da ser jeg det ikke som noe problem å føde hjemme Skal du føde hjemme? Når har du termin? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10758500-hjemmef%C3%B8dsel-til-v%C3%A5ren/#findComment-10803753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
salomon Skrevet 2. november 2007 #3 Del Skrevet 2. november 2007 ja, jeg har gjort avtale med en jordmor til min termin i januar 2008 og håper at jeg er frisk og fin da slik at jeg ikke må på sjukehus. Nå er jeg i halv jobb slik at jeg får sosial omgang, men samtidig ro til å la "rakkaren" romstere rundt og ellers tenke gjennom saker og ting.Høres kanskje rart ut, men foreløpig gleder jeg meg til fødselen. Damene i familien min har stort sett hatt lette fødsler. Har invitert mamma til å være her med oss. Mannen min og jeg skal på et fødselsforberedende kurs hos den samme jormora om to uker. Hun virker dyktig, rolig og seriøs.Hva er det som gjør at du kommer til å bestemme deg for det ene eller det andre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10758500-hjemmef%C3%B8dsel-til-v%C3%A5ren/#findComment-10806253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleluna7 Skrevet 4. november 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 4. november 2007 Jeg tenker som deg Hilde c, mer og mer på hjemmefødsel. Har termin i slutten av mars. Dette er barn nr 3, de to andre er 13 og 15 år og gleder seg til å få et søsken til :-) Jeg har hatt lette og ukompliserte fødsler tidligere, og nr to holdt jeg nesten på å få hjemme.. Rakk så vidt å komme innenfor døra på føden og så kom hun. Jordmor har sagt at jeg ikke må vente med å dra på sykehuset i det hele tatt denne gangen fordi det mest sannsynlig vil gå fort. Jeg tenkte etter forrige fødsel at jeg kunne tenke med å føde hjemme om jeg skulle få flere barn, så tankern har ikke vært fremmed for meg. Tanken på å måtte skynde meg ut gjennom døra når fødslene starter, plager meg og er nok med på å fremme tanken om å bare bli hjemme. Jordmor støtter meg og så lenge svangerskapet forløper like greit som nå, er det ingen grunn for å dra på sykehuset. Utover dette har jeg jo mange tanker og spørsmål rundt hvordan det blir etterpå. Prøvetaking av babyen må visst bli gjort på sykehust. Jordmor kommer innom i dagene etterpå for å se at alt går greit. Utover dette tenker jeg at planlegging sammen med jordmor vil etterhvert gi svar på det meste. Det blir jo spennende da dette, også for å følge med på hva dere bestemmer dere for denne gangen. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10758500-hjemmef%C3%B8dsel-til-v%C3%A5ren/#findComment-10820514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde :) Skrevet 4. november 2007 #5 Del Skrevet 4. november 2007 Lilleluna: Gøy å treffe noen andre som venter i mars, og som vurderer/planlegger hjemmefødsel Mine fødsler har også gått relativt fort, da jeg fikk nr 2 hadde jeg bare vært på sykehuset i knappe 10 min før gutten min var ute. Så jeg bør ikke vente for lenge jeg heller med å dra inn når riene er i gang.. Men denne ganga føler jeg ikke helt for det stresset det er med å kave seg inn i bilen, ha en ubehagelig biltur inn til sykehuset og alt maset og kjaset der inne.. Jeg føler vel nesten jeg er blitt styrt veldig under fødslene mine.. gjør sånn og sånn.. Har lyst å bestemme selv jeg.. og velge selv.. Det virker så rolig, og behagelig å føde hjemme. Og mer koselig, intimt. Tenker også på samboeren min. føder vi hjemme vil jo han kunne delta mye mer.. Kanskje tilogmed ta i mot gutten vår når han kommer ut På fødestua blir fedrene fort "passive" de står vedsiden av sin fødende kvinne, ser hvor vondt ho har det og vet ikke hva godt de kan gjøre stakkars. Tror mannen min vill følt seg mer "avslappet" og trygg her hjemme.. Og at dte vil være stort for han å kunne være med på en helt annen måte.. Jeg ser for meg fødselen med meg og mannen min i fokus. ingen andre som virrer rundt å forstyrrer og komanderer og maser.. Meg og han.. Vi alene som konsentrerer oss om denne lille skapningen som er på vei ut. Ser for meg at jeg sitter på huk på badet, og at far tar i mot lillegutt når han kommer ut Nå er det jo absolutt ikke sikkert det går slik jeg drømmer om. kan være jeg føder i stua eller på soverommet.. Men jeg får en sånn inndre ro i meg når jeg ser for meg fødselen.. Gleder meg til å føde.. er rent utålmodig her.. lenge igjen å vente.. hehe.. Jeg tenker også en del på ettertida, etter fødselen. Hvordan alt blir gjort. Med papirer, og den føllingsprøven.. Om vi må helt inn til sykehuset for å ta den eller om vi kan ta den på legesenteret her. Leste om ei som har født noen av barna sine hjemme, de kunne ta alt på legekontoret.. Har tenkt å prate litt med legen min neste gang jeg skal dit, om han vet noe om dette... og om han mener jeg kan føde hjemme.. kan ikke tro han mener noe annet siden de andre fødslene har gått så fort og greit og jeg ikke har hatt bruk for smertelindrende.. Er bare etteriene jeg gruer meg til, de var VONDE da jeg fikk forrige. en får vel smertestillende til å ha her hjemme.. Må vel prøve å få kontakt med ei jordmor også.. Kan jo være greit å høre hva ho sier og slikt.. Går ikke til jm nå, bare til fastlegen min... Det er ei spennende tid vi har foran oss.. og det er spennende tenke på det å føde hjemme.. Tror jeg kommer til å gjøre det, så sant det ikke kommer noe i veien for det... Kan vel ikke være noe som er bedre enn å føde hjemme i kjente og trygge omgivelser- sove i ega senga osv.. Og med tanke på bølla mi som da vil ha fylt 4 år. må jo være så mye greiere for henne å ha mamma hjemme, og slippe det at babyen "stjeler" mamma når den blir født. at jeg må på sykehuset.. Og at pappa slipper å kjører frem og tilbake til sykehuset hver dag for å besøke oss.. hehe.. Gleder meg til å høre hvordan alt går for deg Salamon, når din tid kommer .) Blir spennende Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10758500-hjemmef%C3%B8dsel-til-v%C3%A5ren/#findComment-10820655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trolla Skrevet 1. desember 2007 #6 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg planlegger hjemmefødsel i slutten av januar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10758500-hjemmef%C3%B8dsel-til-v%C3%A5ren/#findComment-11057460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleluna7 Skrevet 3. desember 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 3. desember 2007 Nå viser det seg at jordmoren som tar på seg hjemmefødsler i kommunen dessverre ikke kan stille opp rundt min termin. Jeg har fått råd om å ringe føden for å høre om noen der kan gjøre det. Selv om de fleste der jobber 100%, hender det at de tar på seg hjemmefødsler. Håper det, for jo mer jeg tenker på det, jo mer klar og innstilt blir jeg på å føde hjemme. Kan nesten ikke tenke meg noe annet. Hvis jeg må på sykehuset, blir det ønskebrev om hvordan jeg vil ha det. Har gode erfaringer med det, og har hatt "hjemmefødsler" på sykehuset de to andre gangene jeg har født. Følte mine ønsker ble tatt på alvor. Tror alldeles ikke at en sykehusfødsel blir noen skrekkopplevelse denne gangen heler, men ønsket om å bli hjemme er så sterkt. Om jeg ikke får noen jordmor hjem og jeg må på syjehuset, blir det nok ambulerende fødsel, og jeg drar hjem samme døgn :-) Blir uansett spennende å se hva utfallet blir. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10758500-hjemmef%C3%B8dsel-til-v%C3%A5ren/#findComment-136203797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå