Gå til innhold

Hva hvis barnet ikke kommer helt ut?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å føde på fødestue utenfor sykehus (kun jordmor, ingen leger), ikke akkurat hjemmefødsel, men jeg tenkte kanskje likevel at det er dere her som best kan svare på dette:

Hvilke muligheter har jordmor til å hjelpe barnet ut hvis jeg ikke klarer å trykke helt ut og barnet blir stående nederst i fødegangen og tiden drar ut? Er det bare tang/vakum som duger da, eller har jordmor noen lure triks de kan bruke uten at det er lege tilstede?

På forhånd takk for hjelp :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10757947-hva-hvis-barnet-ikke-kommer-helt-ut/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg brukte 1 1/2 timer på å presse ut jenta mi. Jordmor måtte til slutt stå bak meg og klemme hardt på maven for å få henne ut. Ikke noe dramatikk eller noe, men hun skjønte og så at jeg var sliten.

Hodet var litt langt og skvist da det kom ut men dette rettet seg ut neste dag allerede.

Men jeg regner vel med at JM har med en tang i vesken, bare sånn i tilfelle???

• 4 uker senere...

Ja, jordmor har flere knep på lur. Det er også skjelden at barnet blir sittende fast ved hjemmefødsler, fordi moren som oftest er mer avslappet, og ikke har fått prakket på seg noen av "hjelpemidlene" man blir tilbudt/pådyttet på sykehus.

• 2 uker senere...

Jeg hadde hverken epidural eller lystgass under min fødsel, men ungen min stanget mot bekkenet mitt og kom seg ikke ut for det om!

Endte i katastrofe KS.

Kan også nevne at jeg var avslappet og følte meg trygg frem til dette øyeblikket, for jeg hadde en forholdsvis smertefri fødsel sammenlignet med mange andre, og hadde ei super jordmor.

Herregud, rart syn enkelte av dere har her inne må jeg si. Skremmende.

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg har haft en fin første fødsel med kun akupunktur som smertelindring. Andre gangen jeg skulle føde gikk også fint tills barnet fastnet helt på slutet. Det tog da 5 timer og tillslutt måtte legen bruke tang. Det hadde aldrig gått hjemme. Du vet ALDRIG når det blir problem

eg hadde ett fint svangerskap, og fødselen starta sjøl. men den var veldig lang og tung.. først trengte eg akupunktur for å få åpning. da kom den veldig fort og trodde no var det over, men pressa og pressa i 6 timer. da satt babyen seg fast i en "krok" så var igjen i åpningen, så da måtte det til med klipping og sugekopp. Eg kommer aldri til å føde hjemme. eg vil ha hjelpen rundt meg, og ikkje syns eg de e så fælt på sykehuset. Eg hadde ett koselig rom å føde på, ingen sykehuspreg og ett familierom å ligge på etterpå. der vil eg føde igjen. var på storken i bergen. anbefaler det eg:-) men respekterer selfølgelig dei så vil føde hjemme og ønsker dei lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...