Gå til innhold

Angående vekt/bmi og ivf.. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Har hørt/lest at det fins grenser på dette.. Stemmer det? Går det på bmi eller kg?

Jeg veier mye, men jeg er ganske høy og har kraftig beinbygning, så jeg anser ikke meg selv som tjukk.. Men er litt bekymra, men de må jo se det ann på hver enkelt... Noen er jo lave og tykke, men veier lite.. Mens andre er veier mye, men er høye og smale.. Noen som vet? Leste inne på ønskebarn at endel hadde fått beskje om å slanke seg før de fikk lov å fortsette...

Fortsetter under...

Jeg er i det offentlige. Har vel BMI på 34. På forsamtale fikk jeg beskjed om å ta av litt. Prøvde, men ingenting hjalp da. Hadde en runde, ble bare en pose som ble stor nok. Fikk ut et egg, men det delte seg feil. Fikk beskjed om at jeg måtte ned 5 kg til neste forsøk. Har prøvd det meste, og ble ganske oppgitt... Men så kom jeg over ketolysekuren, som jeg har startet på. Og jaggu går ikke vekta ned!! Så det er håp :)

Tror de ser det ann litt på de ulike klinikkene også jeg, kroppsfasong lissom...

gojentå: fikk du noen kommentarer om bmi`en?

Ludviginne: Hva er ketolysekuren? Jeg prøver å gå ned i vekt, da jeg er litt bekymra for at de skal kommentere det.. Og det sies jo at man har større sjanse for å bli gravid dersom man ikke er overvektig.. Selv har jeg BMI på 28. Jeg trives ikke med vekta... Sliter litt med motivasjonen!

Annonse

Helt tilfeldig kom jeg over den kuren på nettet her. www.ketolyse.no. Jeg har PCO, og jeg har kjøpt den boken bl.a., hvor det står at denne kuren bl.a.hjelper de som har det. Sa det seinest ved middagsbordet i dag, at jeg er irritert, har fått beskjed om å slanke meg, har prøvd mye forskjellig, men ingen har fortalt meg at utfordringen ligger i å spise lite karbohyderater. Og vekta har gått ned etter at jeg har begynt på denne kuren. Vet ikke om kuren er noe for deg, men du kan jo ta en titt på nettsidene :)

Lykke til!

Jeg er overvektig, og har høy bmi. På riksen sendte de meg hjem og ba meg slanke meg min 15kg. Gikk gråtende ut for å si det sånn. Jeg spiser noenlunde sundt, trener og holder meg i form forde. Purvis sa at det er bare i Norge disse reglene for bmi gjelder. Nedover i Europa blir tjukke kvinner gravide som bare det. Så akkurat antakk kilo har ingen sammenheng med det å skulle bli gravid, ikke bmi heller. En toppidreddsøver har ikke "normal" bmi, de fleste får både overvekt og fedme, ved en slik utregning. Bmi tar ikke hensyn til om kroppen består av mest fett eller muskler. Hva du spiser har stor innvirkning på blodsukkeret og også hormoner i kroppen. Det er hormonene som kan gjøre det blir vanskelig å bli gravid. Hadde også høy bmi da jeg ble gravid med vår datter, ingen problem å bli gravid da. Om en er litt insulinresistent, kan det være vanskeligere, men dette kan kontrolleres med medisiner.

Om en har 34 eller 35 i bmi, er dette ingen "fare" for ikke å skulle bli gravid. I Norge har de satt en standard, og alle vet jo hvilke merkelige regler som finnes i dette landet....

Vi holder til på Hausken, og han kunne ikke se noen problemer i at vi skulle ha ivf behandling. Jeg gikk ned 8kg før forsøket og er godt fornøyd med det. Det viktigste er hva en spiser og at en trener. En kilo for mye, er ikke det utslagsgivende for å si det sånn...

Når det gjelder ketolyse kur, går jeg ut i fra at det gjelder å komme i en tilstand som heter "ketose". Ikke spise karbohydrater osv. Husk at om man skal gå på en kur hvor målet er å komme i ketose, er det viktig med oppfølging av lege. Jeg har prøvd alt av kurer tidligere, men skjønner at mange vil tjene penger på slanking. Vi vet alle at det beste er et sunt kosthold og mye trening, selv om det er lettere sagt enn gjort:o) Å skulle spise bare egg og bacon til frokost, biff til middag og ost til kvelds, synes jeg høres ut som en feil måte å slanke seg på. Mulig en går ned flere kg, men viktigheten er jo hva som er sunt for kroppen, og hvor bra det er med alt fettet.

Dere har alle lav bmi i forhold til meg. Når jeg har fått klarsignal til ivf, burde det ikke være noe problem for dere heller. Om man ikke går ned ved å spise sunt og trene, kanskje en kostholdsveileder kan hjelpe til. Ofte små ting som skal til. Da jeg begynte å spise flere måltider, gikk jeg ned mange kg:o) Så det hjelper jenter! Stå på og ikke gi opp!!!

Klem

Du høres veldig fornuftig ut Brumm!! :-) Er enig i det meste av det du sier.. :-)

Jeg vet at min BMI ikke er så veldig høy i forhold til andre som sliter, men man blir jo ganske fort opphengt i det når man hører at man kan få beskjed om å slanke seg før man får hjelp.. Er vel bare litt redd for at jeg først skal stå på venteliste i mange måneder, for så å bli sendt hjem igjen.. Men som du sier, så må de jo se ann personen, kroppsbygning og sånn.. Kilo og bmi er som sagt ikke alt...

Du sa du begnte å spise flere måltider... Kan jeg spør hvor ofte? :-)

Jeg er veldig enig i det Brumm sier og at det er viktig å spise sunt.

Det som virkelig skjer når man går over i ketosefase er at kroppen går over på sparebluss og da sparer den på fettet. Muskler er jo tyngre en fett så derfor vil man jo gå mye mere ned i vekt en om man spiser sundt og trener i tillegg (trening gir muskler og muskler forbrenner fett raskere). Hvis man da etter en slik kur går tilbake å spiser det man spiste før så vil kroppen automatisk lagre mere fett og mange legger da på seg det man har gått ned og noen legger faktisk mere på seg en det man var i utgangspuntet. Det jeg vi råde folk til er å tenke over karbohydrater og fett man spiser å prøve å kutte ned så mye som mulig men å kutte det helt ut tror ikke jeg er sundt.

BMI er egentlig noe stort tull å sette som grense for vi er så forskjellige og har du lite fett men masse muskler så sier ikke denne BMI noen ting om dette. Muskler forbrenner jo fett så det er en fordel og trene hvis man vil gå den en del kg.

Det er en fordel og spise hver 3-4 time da holder man blodsukkeret mere stabilt og forbrenningen stopper ikke opp.

Men i tillegg vil jeg råde til å spise et lite mellom måltid i mellom disse måltidene. Et eple og en pære og en liten neve mandler/nøtter el en yoghurt og en neve mandler/nøtter jeg vet dette er vanskelig å få til men hvis man planlegger litt på forhånd så funker det litt bedre. Har selv vanskelig å alltid å greie å spise 5-8 måltid pr. dag.

Mandler og nøtter stabilliserer blodsukkeret.

Jeg har med å følge dette rådet selv gått ned bare 8kg men 7,5kg av dette er rent fett på 4 mnd. Det har vært forholdsvis tøfft. Fra å ikke trene i det hele tatt til å trene 3 dager (inntil 2 timer pr gang) i uka har det vært veldig tøft men merket jo etter kort tid hvor mye mere overskudd jeg har fått. Har heller ikke lagt om kostholdet så fryktelig mye så det meste handler om å bevege seg mer og spise oftere.

Dette rådet har jeg fått av ei venninne som har slitt i mange år for å bli gravid men som etter å ha lagt om hele livsstilen ble gravid etter at legene hadde gitt dem opp så det finnes alltid et håp jenter=))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...