pillis Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg lurer på om det er noen som har hatt en baby som har sovnet ved puppen for å siden vokst i fra det? Eller at det behovet har blitt borte? Min 5 måneder gamle baby sovner bare ved puppen og skal ha pupp annenhver time igjennom natta. Ikke før at hun er sulten, men sutter liksom bare. Det jeg lurer på er om det er et behov som blir borte eller har jeg lært henne at hun ikke kan sove uten pupp? Erfaring og synspunkter takk?
heldigec Skrevet 28. oktober 2007 #2 Skrevet 28. oktober 2007 Er nok du som har skapt et behov for henne. Kan du erstatte puppen med smokk? Hun er snart gammel nok til å avvennes med natt-mat for det høres veldig slitsomt ut å holde på sånn. Hun har antagelig lært seg til å spise lite og ofte. Du bør prøve å få henne til å spise sjeldnere og mer av gangen.
pillis Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2007 Takk for svar:-) Ja det var det jeg mistenkte. Har prøvd i mange måneder og dytte in smukk, men hun rynker på nesen og dytter den ut. I beste fall biter hun på den. Det er akkurat som om hun ikke skjønner hvordan hun skal suge på noen annet enn puppen??? Er i villråde her og vet ikke hva jeg skal gjøre. Blir utrolig sliten av dette.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 28. oktober 2007 #4 Skrevet 28. oktober 2007 Hun tar nok ikke smokk pga sugeteknikken...D er to helt forskjellige teknikker på smokk og pupp... D var d dem sa på sykehuset iallefall.. Mi tar heller ikke smokk..bare griner på nesa og kyler den langt bortover gulvet:D Ho sovner aldri uten pupp..
pillis Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2007 Men sover hun lenge da? Det hadde liksom vært greit om hun sovnet til puppen og sen sov, men her våkner hun i ett og jeg må in og puppe. Pappan har prøvd å gå in og roe henne til søvns, men endte bare i hylgrin og han kan roe henne på dagen, men når kvelden kommer, bare pupp. Finner ikke noe svar på hvordan jeg skal gjøre det for at både hun og jeg skal få sove lengre.
heldigec Skrevet 28. oktober 2007 #6 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg vet ikke hvordan hun sover og hva dere gjør ellers, men kan gi deg følgende råd: Legg henne i egen seng og på eget soverom. Lag et trygt rede i sengen hennes og gi henne en myk bamse som hun kan snu ansiktet mot når hun sovner. Lukk evt døren slik at du kun hører når hun våkner skikkelig (skriker/gråter). Babyer har mange oppvåkningsperioder om natten, men finner ofte søvnen selv hvis ikke mor er ute med puppen for raskt. Jeg mistenker at hun ligger i din seng nå...(?) Da våkner de ofte bare for å få kosen det er med pupp. Jeg har selv god erfaring med Ferber-metoden og denne kan nok være en mulighet for dere hvis dere "tåler" litt gråt. Min datter var en slik puppe-baby helt til jeg la henne på eget rom og lukket døren. Da begynte hun å sove lenger og bedre (og det gjorde jeg også gitt!) Hun begynte plutselig å ta smokk da hun var 3 mnd og det hjalp mye her. Men hun får fortsatt natt-mat i og med at hun ikke er så gammel ennå. men jeg kommer til å ta en runde med ferber-metoden om hun ikke gir seg av seg selv. I og med at hun tar smokk er det ikke sikkert det blir så mye gråting da.... Hjalp det noe? Om du trenger proff hjelp så kontakt Karin Naphaug. Hun er en "guru" på søvnproblematikk og hjelper dere. www.sovekarin.no Hun har mange fine metoder for å få søvnen tilbake (ikke bare Ferber).
pillis Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2007 Åh tusen takk for svar. Det var dette jeg trengte å høre. Har kjøpt og lest litt i Naphaugs bok, men er litt i villrede hvordan vi skal gjøre det første natten siden hun er veldig vanskelig å roe uten mor og pupp. Vi prøvde i forrige uken at pappan tok henne så fort hun våknet og det ble bare hylgrining. Men jeg vet at vi må være mye mer konsekvente enn det vi har vært hun blir bare forvirret. Hun sover ju i min seng siden jeg ikke orker å flytte over henne mellom gangene. Har blitt skikkelig uvane. Jeg er ju selvfølgelig mye mer var av grining enn faren er, men i vognen har vi latt henne grine litt og nå sover hun kjempefint i vognen. Det er som om hun har lært at nå kan jeg sove i vognen og det er greit. Bare hun hadde tatt smokken..................
Snupi27 Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 hei jenta mi ville bare ha pupp når hun skulle legge seg for kvelden. jhun måtte til og med ligge i senga vår til vi skulle legge oss så vi måtte snike henne opp i sin egen seng. jeg ble ganske nervøs for at hun kom til å fortsette med dette. men når hun var 3,5 mnd bestemte jeg meg for å ta på pysj og gi henne mat i stua før vi gikk inn på soverommet. der la jeg henne i sengen sin og satt der inne til hun sovnet. det gikk overraskende bra! hun gråt ikke i det hele tatt. lå bare å snakket med seg selv.. etter 2 dager begynte jeg å gå ut av rommet og dette funker veldig bra! veldig fornøyd =) jenta vår tar heller ikke smokk uansett hva vi gjør så den har vi gitt opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå