Gå til innhold

Termin ved lang syklus(32dager) merkelig legeregning??


Barnkanskje? m liten prinsesse

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i flg alle kalkulatorer på nettet termin 30 eller 31 mai (mensen 19 aug, 32 dager syklus målt og registrert med babycomp)..

 

Likevel insisterte legen min på at termin skulle være 27.mai.. Ikke det at det egentlig har allverdens å si, men skal ikke dette regnes ut etter hvor lang syklus man har??? Han sa at 32 dager ikke hadde noen betydning.. samme hva var det ultralydtermin som gjalt..

 

Greit at han var stressa den dagen men har stusset veldig i etterkant. Står nå på helsekortet også :s

 

Noen kloke ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei...

jeg har selv lang syklus, 32 dager som deg..

Jeg har to barn og venter mitt tredje i juni, legene har ikke tatt utganspunkt i at jeg har lang syklus eller aldrig spurt når de har regnet ut treminen min men det har ikke hatt noe spes avik fra ultralyds temin, ved først var det 2 dager med andre var det 1 dags avvik..

 

Så stol på legen din du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kort syklus, 23-24 dager, og jeg fikk "vanlig" termin hos legen. De sitter jo med det hjulet sitt da, og så får du en dato. Denne beholder du til ordinær UL i uke 18/19, da får du en justert termindato.

 

UL-termin beregnes ut fra størrelsen på fosteret, da de fleste vokser likt inntil da. Det gir derfor en bedre sannsynlighet for når barnet er født. (Hvis du blir satt tilbake er det mange som reagerer på det, de var jo blitt gravide da og da. Det går ikke å regne seg tilbake til unnfangelsen fra UL-termin.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to :) Kjempekjekt å høre fra en som har født to ganger før med like lang syklus, er jammen ikke så lett å forstå alt når det er første gangen detta...

 

Legen min satt også der med det hjulet og jeg stussa veldig over at det skulle være alt, trodde syklus var viktig også i og med at de brukes i beregningene ellers..

 

Men nå ble jeg litt klokere og har herved termin 27mai, må se om jeg får endret inne på terminlista også da ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel min lege regner ut at jeg har en syklus på 28dager..men jeg har den på34 dager.Så min termin stoler jeg mere på enn legens.Hadde min egen termin 3mai sist og fikk ul termin 2mai...så går etter min denne gangen og.

 

Har jeg vært deg så hadde jeg gått etter din termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Bra de har den Ul terminen :)

 

Blir spennende å se. Fant ut at jeg samme hva beholder den opprinnelige terminen her inne, så får bare den andre stå på helsekortet foreløpig!

 

Takk for nok et bra svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg ikke er heeelt på bærtur her, så er det vel ikke sykluslengden i seg selv som er viktig, men hvor mange dager det går mellom mens og eggløsning. For baby'n vil jo starte tellinga si den dagen befruktninga skjer - og grunnen til at vi regner fra siste mens er at det er håpløst å vite når man ble befruktet... Så selv om du har syklus på 32 dager, kan det jo hende det bare går fjorten dager fra mens til eggløsning, at de ekstra dagene er mellom eggløsning og neste mens igjen...? Man vet aldri. Er vel derfor legene ikke tar noe særlig høyde for sykluslengde heller, fordi det uansett er umulig å vite ut i fra det når eggløsninga var nøyaktig. Og fire dager fra eller til på menstermin spiller vel strengt tatt ikke den største rollen uansett - sånn fra et legeperspektiv. For dem er vel ultralydtermin langt mer vesentlig :) Ungen kommer når den kommer uansett hva de fagfolka har bestemt seg for likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.-- sant nok så har det ikke så mye å si. Er mer forundret over at alle andre regnestykker tar høyde for syklusdager og så var legen så bastant:s

 

Har målt syklus i lang tid så vet nøyaktig EL dagen.. Så sånn sett vil jeg vel fortsatt stemme mer med andre utregninger enn legen sin;)

 

Men til syvende og sist som du, Roheryn sier, kommer barnet når det passer det likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...