Gå til innhold

Skal jeg kjefte eller støtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninna mi er gravid og røyker. Hun har vel dårlig samvittighet, men kommer med veeeldig mange unnskyldninger og 'det er vel ikke SÅ farlig' -type kommentarer. Jeg vet også at hun har veldig mange andre rundt seg som har røyka gjennom svangerskapet og forteller henne at deres unger har ikke tatt skade av det, så hun trenger ikke ha så dårlig samvittighet.

Jeg vet jo at ellers i livet skal man støtte ei venninne i motgangstider, men røyking i svangerskapet syns jeg er grusomt. Hvorfor skal jeg støtte det da? Har så lyst til å fortelle henne hvor forkastelig jeg syns hun er.

Hva tåler dere å høre fra venninner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det ikke hennes problem da? om hun vil røyke under svangerskapet så får det være hennes sak.. ja du kan si din mening... men om hun gidder og høre på deg er en annen sak... selvfølgelig skader røyk under svangerskapet.. det går ikke ann og bortforklare det. men det er faktisk like viktig og la røyken være etter fødsel også....

Skrevet

Hei!

Jeg vil bare fortelle deg at det er ikke bare bare å slutte å røyke. Da jeg sluttet her for en tid tilbake begynte jeg på et kurs for at dette skulle hjelpe meg. Først var det nedtrapping, det gikk greit med litt viljestyrke. Men etter 14 dager begynte svettetoktene og hodepine fra jeg sto opp til jeg la meg på kvelden. Så begynte jeg å bli svimmel, kunne ikke kjøre bil. Etter 3 uker klarte jeg ikke å sove, jeg var så stresset i kroppen som igjen ga stramme muskler og betennelse i den ene slulderen. Da måtte jeg ta kortison sprøyte for å få bokt med betennelsen for fysioterapi virket ikke og i tillegg måtte jeg ta sovemedisin for å få sove. Jeg begynte etterhvert å få store konsentrasjonsvansker, hadde ingenting å gi etter jobb. Jeg som tidligere hadde trenet hver eneste dag, måtte legge treningen vekk. Begynte å se flekker på synet, så ting som ikke var der. Dette var kjempe nivst. Hele min livssituasjon var snudd på hode, jeg som skulle bli så sunn og frisk var blitt et vark. Denne gangen klarte jeg ikke holde opp lengre enn 3 månder, hadde jeg vært gravid hadde jeg garantert ikke beholdt barnet for kroppen var et vrak. Jeg begynte å røyke igjen etter dette og alle symtomene forsvant. Det jeg prøver å si er at for enkelte er ikke det å slutte å røyke en enkel sak, og hvis man har det slik som jeg må man slutte før man blir gravid. Fordi en slik tilstand som jeg var i blir mye værre enn å røyke. Jeg kan med sikkerhet si at det du sier til en røyker ikke nytter før de har bestemt seg selv for å slutte. Håper ikke din venninne har det slik som meg for jeg er som legen sa; et av de vanskelige tilfellene med store abstinenser. Men syns at mennesker som hetser røykere her inne bør tenke seg om for det er et helvete for noen å slutte å røyke. Det som er viktig er å høre på helsepersonell i en slik situasjon, for det finnes værre ting for barnet enn å røyke.

Skrevet

Hvis jeg var venninnen din hadde jeg ønsket at DU tok ansvar for barnet, siden hun ikke klarer det selv.

Kjenner igjen unnskyldningene hennes, det er sånn de som røyker med barn i magen her inne også holder på. Som anonym over her, som vanlig sier hun "det finnes verre ting for barnet enn røyk".

Det er typisk tankegang for å unnskylde seg selv, og en slik tankegang gjør ingen noe godt, utenom henne selv.

Barnet tar skade av røyk, og det er en mors oppgave å verne barnet mot denne skaden, og hvis ikke hun klarer å ta det ansvaret, bør noen andre få ansvaret!

Skrevet

Anonym over.

Til 01.10

Jeg skal si deg en ting at med de abstinensene jeg hadde, hadde ikke svangerskapet vart lenge. Dette er typisk ikke røykeres elle x rykeres svar, si at det er unnskyldninger. Men sette et barn ut for et slikt stress som jeg var i kan ikke være forsvarlig på noen måter, som du ser måtte jeg også ha behandling med medisiner og det var det som gjorde at jeg holdt ut så lenge jeg gjorde.Du er ingen lege så du bør være forsiktig med å gi slike råd som du gjør som bare består av et alternativ. Man vet at det er en del mennesker som har mistet sitt barn pga stress, hvordean vet du hva som er best i dette tilfelle. Nei, la denne jenta få info og hjelp hos jordmor eller lege vi andre har ikke kompetanse til å avgjøre for mennesker som vi ikke kjenner verken fysisk eller psykisk. Vil bare minne på at det er ikke uten grunn at man gir narkomane endre stoffer for at de skal mestre avrusning, kroppen klarer i mange tilfeller ikke en helt avbrytning av giftene med en gang. Når man DA OGSÅ VET at nikotiv er mye mer vanedanende en narkotiske stoffer, bør man ikke gi råd til gravide det skal leger gjøre i hvert enkelt tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...