Gå til innhold

Til deg som ikke tror det kan skade å bryte matreglene "litt".


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som vi er blitt minnet på de siste ukene kan ikke vi gravide gå ut i fra at maten her i Norge alltid vil vrære trygg. Ja den er trygg for sunne sterke voksne, men gamle, syke og de små fostrene i magen er ikke så robuste som oss. Derfor er det kjempeviktig at vi ikke tar sjanser med babyene i magen vår, og holder oss unna de få matvarene legene mener kan skade fosteret.

 

Les bare denne saken her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=177119

 

"- Vi har fulgt alle regler og pålegg fra Mattilsynet, men bløt ost er og blir et risikoprodukt. Vi frykter at bakterien kan ramme folk på nytt, vi tør ikke fortsette, sier Siv Lænn i Varø Gardsmeieri, som ligger i Nærøy i Nord-Trøndelag.

 

Den siste tiden er to mennesker døde og mer enn ti syke av listeria-bakterien. Dødsfallene skjedde på Rikshospitalet og Radiumhospitalet, etter at pasientene ble servert camembertost fra gardsmeieriet.

 

Osten inneholdt den fryktede listeria-bakterien, som er spesielt farlig for dem som er svekket av sykdom, eller er gravide.

 

Også Mattilsynet frykter flere tilfeller i fremtiden.

 

- Lokal osteproduksjon er en bransje i kraftig vekst, det ser ut til at bløte delikatesseoster er noe folk vil ha.

 

Generelt må vi dessverre forvente at flere kan bli syke grunnet listeria-bakterier, sier distriktssjef John Bjarne Falch.

 

Han understreker at Varø Gårdsmeieri etter alt å dømme har fulgt alle lover og regler, men at bakterien altså likevel slo til.

 

- Meieriet har dessuten brukt pasteurisert melk, som demper faren for listeria. Dette viser at bløt ost er et svært krevende produkt i forhold til smittefare. Bakterien kan spre seg selv når osten ligger kjølig lagret og pakket, sier Falch."

 

Matrådene for gravide finnes som kjent på matportalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at angrepet ditt er rette mot meg, og vil derfor forsvare innlegget mitt.

 

"Med dette innlegget vil jeg ikke at dere skal slutte å bry dere om hva dere spiser, men vær så snill å ikke bekymre dere så masse."

 

Dette var et utdrag fra tråden min.

Jeg mener ikke at man skal gå å bryte "matreglene" for gravide som du kaller dem.

Men om man har vært så uheldig å allerede gjort det, så mener jeg folk ikke trenger å gå av skaftet og sitter og tenke dødstanker for seg selv og babyen i magen!

 

Du skirver ovenfor her:

"Ja den er trygg for sunne sterke voksne, men gamle, syke og de små fostrene i magen er ikke så robuste som oss."

 

Og det har du rett i, men du glemmer at mikoroganismene skal først sloss mot mor til det svake forsteret, og de fleste gravide er sunne sterke voksne som du nevner i starten av setningen din!

 

Jeg tror alle oppgående som leser tråden min klarer å tolke det jeg skriver på en annen måte enn du gjorde.

Essensen i innlegget mitt sier at vi ikke bør bekymre oss så masse, selv om vi tar hensyn til at vi er gravide og bærer på et lite nurket.

 

Det er stor forskjell på å ta hensyn og det å være hysterieske og bli så bekymret at det går utover humøret.

 

Jeg ville bare berolige folk, ikke si at de skulle gi faen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ganske enig med Trulte,m spire her over. Det er så mange som er hysteriske her inne og ikke tør å spise noen ting snart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som slo meg når det gjaldt dette listeria greiene; de serverer det på sykehus. Og når man ikke en gang er trygg der,er man det ikke noe sted..

Men husk å ro dere ned. Alle oster fra Tine Meierier er pastaurisert dermed helt ok. Dette sendte jeg mail til Tine om for en stund tilbake. Alle ost som er upastaurisert,skal være merket med at de er det.

Husk at bekymring og hysteri, er langt ifra bra for noen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Var faktisk ikke ment som noe "angrep" på noen som helst. Leste bare denne artikkelen på VG, og tenkte den kunne være kjekk for andre gravide å lese og. HELT enig i at det ikke er noen grunn til å skremme oss som allerede har spist noe "galt" (drakk selv alkohol og spiste røkelaks før jeg fant ut at jeg var gravid med nr 1), men når man først er gravid bør man ta legenes råd på alvor. Det er en grunn til at de går ut og advarer gravide mot helt spesifikke ting. Synes det er dumt når folk argumenterer med at "folk ble født i gamle dager og", for det døde skremmende mange flere foster og spebarn for bare 20 år siden, og det er nettopp det disse rådene handler om: å unngå spebarnsdødlighet. Vi forventer jo ikke å dø i trafikken heller, men er det hysterisk å sette barnet i bilsete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ment som noe angrep på noen som helst? Hvorfor skrev du tråden din TIL noen da?

Og hvorfor kom tråden din rett etter min tråd?

 

Argumentene dine faller litt i grus nå synes jeg...

"Tenkte bare det kunne være kjekk for andre gravide å lese"

Tror du på det du selv sier når du i neste setning skriver at du er

"HELT enig i at det ikke er noen grunn til å skremme..." ??

Den linken på VGnett du la ut, var det for å berolige folk det da?

 

For å være helt enig synes jeg du er patetisk!

Og ta det med i betrakningen at jeg er hormonell i dag!:)

For jeg sier ingen plass at man ikke skal ta legenes råd på alvor.

 

Og når du sier at det er skremmende mange som mistet før enn det gjør i dag. Synes jeg du kan tenke på at i dag har vi graviditetstester så sensetive at de av og til lyser positivt når de egentlig ikke burde det!

Og jeg synes ikke det kan trekkes opp mot matveien til folk, for 20 år siden og nå!

Det blir helt feil, da har du i så fall ikke tenkt deg noe særlig godt om.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå er jeg lei av denne diskusjonen...

La folk ta sine egne valg. Alle vi her inne vet nå veldig godt hva vi kan og hva vi blir frarådet til å spise. Personlig holder jeg meg unna alt som kan skade fosteret, tar ingen sjanser med det etterlengtede lille knøttet :)

Men hvis noen vil spise rakfisk og upasteuriserte oster så la de for all del gjøre det. Har man besluttet å sette barn til verden, bør man også være moden nok til å ta selvstendige valg ang hvilke råd de vil følge :) Det var da bare min personlige mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...