Gå til innhold

IVF på Riksen

Anbefalte innlegg

Hei, hadde i går lapraskopi på Riksen, hvor de kunne konstatere åpne eggledere, normale eggstokker og livmor. Det eneste de fant "galt", var noe endometriose, som nå er brent bort.

Uansett er vi nå satt på liste for IVF, og kunne regne med oppstart om 4-6 uker...

(Har prøvd i snart 2 år på "vanlig" måte)... Så nå begynner jeg å bli litt "bekymret" på en måte, selv om jeg også er veldig lettet over å endelig kanskje bli gravid snart...

Noen her som har erfaringer fra IVF på Riksen...? Blir man sykemeldt etter f.eks innsettingen?... og er det noen som vet om de setter inn ett eller to egg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10751004-ivf-p%C3%A5-riksen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det høres ut som du har omtrent akkurat samme "prøvetid" som oss. Også prøvd i ca to år, og etter div. undersøkelser + lapraskopi har de ikke funnet annet galt med meg/oss enn bittelitt endo som ble brent bort.

Vi er nå i gang med vårt første ivf-forsøk, og skal ha egguttak i uka som kommer. Og så langt må jeg si at jeg er veldig fornøyd med Riksen. Synes sykepleierne der er veldig hyggelige, og jeg har fått raskt og greit svar på alt jeg har spurt om. Det kan være vanskelig å komme igjennom på telefon, men de er veldig kjappe på epost.

Det er selvsagt en stor klinikk så man kan lett føle seg litt som på samlebånd inne hos legene, men jeg har foreløpig ingenting å klage på :)

Det er vanlig å bli sykemeldt noen dager etter uttaket (3-4 dager), og så vidt jeg vet er klinkken er blant de mest restriktive når det gjelder å sette inn flere egg. Vi fikk beskjed om at det er ett egg som gjelder, med unntak hvis kvinnen er over 35 år eller det snakk om det siste forsøket. Har skjønt at de ikke følger dette slavisk, men det er det som er den offisielle politikken.

Vet ikke om du har vært inne på Riksens hjemmeside? Der har de i hvert fall en ganske utfyllende informasjonsside for IVF hvor du får svar på mye.

Lykke til med videre behandling! Håper dere lykkes snart.

klem fra

Takk for svar.

Må si jeg gru-gleder meg til å starte opp med IVF, men...det later jo til at det er eneste utvei for oss.

Eneste jeg tenker litt på, er at jeg kommer til å bli litt borte fra jobben.

Først nå i 3-4 dager pga lap'en + de dagene man må være borte i f.b.m uthenting/innsetting osv. Vil ikke at de på jobben skal vite om IVF'en...

MEN selvfølgelig, det er jo mye vitigere for meg/oss å bli gravide, enn å "tilfredsstille" arbgiver (har en litt krevende jobb forstår du)...

Blir spennende med deg også da =) Kanskje vi skal følge hverandre opp litt? ..utveklse erfaringer?

Jeg er også veldig fornøyd, og litt positivt overrasket over Riksen. Hadde jo aldri vært innlagt på sykehus eller noe før, så jeg var skikkelig nervøs!..men alt gikk jo så bra. De var utrolig hyggelige alle sammen.

Så jeg håper igrunn at vi kommer igang med IVF'en så raskt som mulig.

klem

hei igjen

Skjønner godt den følelsen. Jeg synes fortsatt at det er et herk at det skal være så mye styr for noe som er så enkelt for alle andre! Men samtidig har vi jo forstått at vi neppe kommer til å få det til på egenhånd (er ikke en lotto-tipper heller... hehe), så da er det jo helt fantastisk å kunne få denne muligheten til kanskje å lykkes!

Når det gjelder jobbfravær, har jeg fortalt om forsøket til mine nærmeste sjefer/medarbeidere og det har gjort alt mye enklere. Men jeg er heldig og har en veldig fin arbeidsplass i så måte. For det blir nesten uansett en god del fravær. Selv om jeg bor relativt nære riksen, har jeg allerede måtte ta noen dager (1/2 dag for forsamtale, 1 dag for første UL, 1/2 dag for andre UL... + uttaksfraværet). Tror det ville vært vanskelig å dikte opp historier for alt dette...

Jeg har i hvert fall bare fått positive tilbakemeldinger etter at jeg fortalte det, men her er jo arbeidsgivere VELDIG forskjellige...

Håper også at du kommer i gang snart. For vår del tok det mellom to og tre måneder fra lap til forsamtalen til IVF, men det skyldtes nok at det var sommerferie i mellom.

Jeg henger her inne med jevne og ujevne mellomrom, og skravler gjerne litt om forsøk og erfaringer :)

klem fra meg

Har bare et lite spørsmål til deg petronella... hvordan kan dere bli satt på liste for oppstart om 4-6 uker, mens andre som søker må vente i flere måneder før de får komme inn til forsamtale? Har dere allerede søkt fra tidligere og vært inne til forsamtale?

Bare lurte jeg...

Annonse

Hei!

som Kick80 sier er det ingen ventetid på Riksen nå.men dette kan fort snu.

Har du vært igjennom Lap kommer du fortere til.

Det lønner seg å være litt frampå,da sparer du mye til.

Bare et tips,møter du noen skikkelig sure damer må du ikke gi opp...

det er DEG de er der for,så stå på ditt!!!!

masse lykke til!!

Vi sendte inn søknad om IVF i august i år, og ble kalt inn til lap nå i forrige uke (som jeg hadde på fredag). Kom inn 5 uker før jeg egentlig skulle, pga en avbestilling de hadde fått. Sliter også med veldig utstabile sykluser, så de ville ta meg så fort som mulig, da jeg nettopp var ferdig med TR da jeg var på forundersøkelse m/ UL.

Så sånn sett har jeg vært heldig.

Spurte da om hvor lang ventetid det var på IVF, og da sa de 4-6 uker. MEN, det er nok 4-6 uker til vi skal på forsamtale...for det har vi ikke vært på enda.

Lever uansett med et ørlite håp om at vi skal klare å få det til selv, før den tid...

HEI!

Jeg var på lap i juni, så gikk ferien, og når vi kom hjem i august, lå det brev at vi skulle på samtale i slutten av måneden.

Så hadde vi vårt første AIH-forsøk i september med hormonbehandling, ikke gravid. I oktober hadde vi neste AIH-forsøk uten hormoner, ikke gravid.

Mens vi ventet på mensen/ikke mensen nå, fikk vi brev fra Riksen at om jeg fikk mensen kunne vi bare ringe inn med en gang:) Fikk mensen på lørdag, så nå er det bare to timer til jeg skal ringe inn! Hurra!!! Er superspent:)

Forresten, det første friske blodet kom sent på lørdag, men da var det bare litt. Blødde ordentlig fra søndag, hva vil dere si er første mensdag? Sorry, litt ekkelt.

IVF! Det er det som er så spennende...:) Morsomt, han legen var litt usikker om vi skulle vente litt, et par sykluser eller no... For å sem om spermen til mannen kunn ebli litt bedre.. Tull, syns jeg. Så da han spurte hva vi syntes sa vi at vi ikke har det travelt og at vi ikke vil forhaste oss med noe, men at vi er ivrige og litt utålmodige.... Så da sa han ja, da kjører vi på:)

Oi,spennende da!!!!!

jeg er på spraydag 4,første ivf.

bare stress,men håper det er verd det.

jeg prøvde å ringe 3 timer forrige mandag,kom ikke igjennom...

men masse lykke til,håper du klarer å presse deg inn i køen;-)

Annonse

http://www.rikshospitalet.no/pasientinfo/avdeling.asp?nPubID=2673&nPubID3=2540&nPubID4=2816

her kan du lese om de forskjellige nehandlingene.

ivf er prøverørsbehandling og aih mikroinjekson.

du får 4 aih forsøk og 3 ivf.

lykkes du ikke på noen av disse kan du jo ta flere privat,men da har ikke det offentlige mer å tilby.desverre...

Hva er vanlige bivirkninger av hormonbehandlingen under IVF?

...Har også hørt at det er mulig å ta IVF i naturlig syklus...

Vil det si at man trenger mindre hormontilskudd?..er det noen her som har prøvd dette?

Har vært inne på Riksen sine nettsider, og lest der, men...det er fortsatt så mange spm jeg sitter med.

Kanskje en idé å skrive ned disse til forsamtalen...

De vanligste bivirkningene er vel hetetokter, hodepine og svinnelhet, men jeg hadde ingen bivirkninger:) Tror ikke de utfører IVF i vanlig syklus, for blir jo bare ett egg. Men aner egentlig ikke, bare noe jeg tror. Har vært i gjennom ett forsøk, men hørte aldri noe om at det gikk.

Ja, lurt å skrive ned evt spørsmål før forsamtalen. Vi var i hvert fall veldig fornøyde med Riksen på alle måter. Ble til og med en baby:o)

Tips! Prøv akupunktur før, under og etter forsøket! Jeg har i hvert fall sterk tro på at det fungerer!

Lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...