Gå til innhold

En liten digresjon angående "mathysteriet"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dere tenker tilbake på deres enn så lange liv dere har levd, og tenker på hva dere har spist, hvor dere har spist osv osv.

Hvor mye av dette kan dere IKKE spise nå når dere er gravide?

Også tenker dere samtidig tilbake og merker dere hvor mange ganger har dere blitt syke av det dere har spist?

Har dere fått påvist Listeriose? Toxoplasmose?

Det er disse to som er de mest kjente. Og disse er farlige for frosteret OM mor blir smittet og OM mor fører smitten videre til barnet...

Da jeg studerte skrev jeg en eksamensoppgave om hvilke mikroorganismer som kan skade barnet under graviditeten og under fødselen, så jeg mener jeg har litt bakgrunn for å vite hva jeg snakker om...

Etter å ha skrevet denne oppgaven var jeg overbevist om at jeg aldri ville komme til å tørre å bli gravid, det var jo rett og slett farlig.

Senere begynte jeg å jobbe litt med diagnostisering og screening av gravide mtp på virus, bakterier og parasitter.

Da fant jeg ut at de som er gravide ikke er noen store magneter som trekker til seg alle farlige virus og bakterier. Og når de i tilegg har opplysningene om hva de bør holde seg unna, så er jo sjansene veldig små for at noen av de blir smittet.

Dette gjenspeilte seg i resultatene til de gravides prøver, svært svært skjeldent var det noen som fikk påvist noe smitte.

Det som gjør folk redde og bekymret er jo selvfølgelig ringvirkningene av det å bli smittet når man er gravid, og der igjen vil jeg roe dere ned litt. For den forsterdiagnostikken og behandlingen som finnes er nå så bra at de fleste foster som blir smittet kan også behandles.

Og igjen, om du som mor blir smittet, er igjen sjansene for at babyen i magen skal bli smittet, enda mindre.

Med dette innlegget vil jeg ikke at dere skal slutte å bry dere om hva dere spiser, men vær så snill å ikke bekymre dere så masse.

Har dere spist en blodig biff, en upasteurisert ost, eller kost litt med naboens katt, ja da er sjansen for at dere skal overføre smitte til barnet dere bærer like liten som om dere ikke skulle være gravide.

Om har dere gått gjennom hele livet til nå uten å blitt smittet av toxo, hvorfor skulle dere bli det nå?

Slapp av jenter, å være fornuftig i matveien og hygienen er det ingenting i veien med, men ikke bli så bekymret at det går ut over livsgleden og det viktigste akkurat nå, å nyte at vi har en liten spire som vokser inni oss!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt betryggende innlegg, jeg er en av de som hadde begynt å ta av litt i matveien, har også hatt litt noia ang å ha katten min i nærheten siden hun er nyoperert og må være inne katt noen uker (tenk på alle de bakteriene under potene fra kattekassen :S)

Ikke har jeg hatt toxo el noen av de andre skummle tingene før heller, for det sjekka jeg de forrige gangene jeg var gravid..

Mon tro om jeg skal printe ut denne og lese den ett par ganger hver gang jeg kjenner jeg tar av litt..hehe :)

Skrevet

Enig med deg. Mange blir så utrolig hysteriske når de blir gravide og det er ikke måte på hva man plutselig ikke kan spise. Det er viktig å huske på at sjansen for å få disse sykdommene er ikke større om man er gravid, det er bare konsekvensene som _kan_ være verre, men igjen så er som sagt fosterdiagnostikken så god i Norge at det ville blitt raskt fanget opp og behandlet. Man trenger ikke slutte å leve selv om man er gravid.

Skrevet

Det jeg lurer på er om- hvis man blir smittet av feks toxoplasmose eller listeria.

Blir man syk da? eller merker man ikke noe til det?

Skrevet

Lengre sør i Europa er Toxo mere utbredt, jeg ville derfor vasket salat og grønnt som kommer derfra ekstra godt.

Om man bli smittet kan man få akutte og kroniske infeksjoner i mange vev, inkludert hjernevev.

De fleste infeksjonene foregår uten symptomer eller man kan ha lette influensasymptomer.

Listeria er ofte årsak til infeksjoner hos dyr. Når ei ku får eks jurbetennelse pga Listeria overføres bakterien til melka, men ingen bonde i Norge får gi melka si til meieriet uten at denne er sjekket for bakterier.

Om bakterien likevel skulle befinne seg i melka vil den bli drept når melka pasteuriseres. EU reglene gjør at vi til Norge kan importere melk og ost som ikke er parsteurisert, denne bør gravide holde seg unna.

Om man blir smittet, vil bakterien bosette seg i tarmen, og kan derfra bli tatt opp i blodet.

Symptomene er lav feber og uvelhet. Og det tar tre uker fra man er smittet til man blir syk.

Skrevet

Synes denne bør ligge på toppen her en stund :) Takk, trulte

Skrevet

Sånn måte har jeg ikke tenkt på det før.

Skrevet

SKIKKELIG bra innlegg Trulte!!!!!!! :-D

Skrevet

Dytter denne jeg :) Takk skal du ha for at du la ut nettopp denne!!

Skrevet

Kjekt å høre at noen setter pris på deg jeg skrev:)

Men for å poengtere slik at flere ikke missforstår, jeg sier ikke at man skal bryte "matrgelene".

Jeg ville bare at dere som er redde kanskje skulle bli litt mindre bekymra...

• 2 år senere...
Skrevet

flott innlegg om det å være litt fornuftig også og ikke bare hysterisk! *dytte dytte*

Skrevet

Tusen takk for det mest fornuftige innlegget jeg har lest her hittil :) Dyttelidytt

Skrevet

Kjempebra innlegg, er helt enig med deg Trulte!

Det er ikke sånn at "life as we know it" er over i dèt man blir gravid. Man fortsetter jo egentlig slik man alltid har gjort, og tar noen ekstra forhåndsregler, bare sånn "for sikkerhets skyld".

I Norge er det ca 20-30 tilfeller av Listeria i året, det er en sjelden sykdom, så man trenger ikke bli hysterisk av det:)

Syns det er viktigere å slappe av og ha hvilepuls når man kan:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...