ElinaN Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007   PĂ„ tirsdag (var 6+4) begynte jeg Ă„ blĂž, fĂžrst spottet jeg pĂ„ formiddagen, og pĂ„ ettermiddagen begynte jeg Ă„ blĂž friskt blod. BlĂždningen var nesten som en vanlig menstrasjon, og jeg blĂždde til langt ut pĂ„ kvelden. PĂ„ natten og pĂ„fĂžlgende dager blĂždde jeg sĂ„ Ă„ si ingen ting. Kan nevne at jeg ikke har hatt noen smerter, og har heller ikke blĂždd klumper (beklager detaljer)  PĂ„ torsdag fikk jeg time hos gynekolog, og det var en kvinne i 30-35 Ă„rs alderen. Min fĂžrste reaksjon var at det var hyggelig Ă„ fĂ„ en ung kvinnelig gynekolog. Hun tok ultralyd, og sa at hun absolutt ikke kunne se noen tegn til graviditet, og spurte om jeg var sikker pĂ„ at jeg over hodet hadde vĂŠrt gravid. Jeg ble ganske forfjamset over hennes spĂžrsmĂ„l, og mĂ„ten hun spurte pĂ„. Det var som om hun mente at jeg kom dit for ingen ting. Jeg forklarte at det var nesten 7 uker siden jeg hadde hatt siste mens, og at alle 4 graviditetstestene jeg hadde tatt hadde vĂŠrt positive. Da konkluderte hun at jeg hadde abortert for 7 uker siden. Det var en konklusjon jeg ikke helt forsto, hvorfor testet jeg fremdeles positivt 7 uker etter pĂ„stĂ„tte abort? Da foreslo hun at jeg tok en graviditetstest der og da, hvilket jeg gjorde, og den viste positiv. Hennes lĂžsning pĂ„ âproblemetâ var at jeg skulle oppsĂžke min vanlige lege om en uke, og ta en ny test.  Da jeg gikk derfra hadde jeg en ekkel fĂžlelse, for det fĂžrste hadde jeg fĂ„tt konstatert at jeg hadde mistet spiren min, og for det andre ble jeg mistenkeliggjort for Ă„ fake en graviditet. Jeg syns i ettertid at hennes behandling av meg vitner om lite medmennesklig forstĂ„else. Man sparker ikke en som allerede ligger nede, hvilket man kan si at en kvinne som er livredd for Ă„ ha mistet sin sterkt Ăžnskede spire er.  Kanskje hun har rett, kanskje mistet jeg spiren allerede for 7 uker siden, (4+0) i sĂ„fall var jeg ikke klar over at jeg var gravid, og dessuten kom mensen pĂ„ ikm-dagen. Det andre alternativet er at jeg mistet spiren da jeg var 6+4 uten smerter og masse blĂždninger. Forrige gang jeg aborterte hadde jeg utrolige smerter med masse blod og klumper. Jeg tror mest pĂ„ det siste alternativet fordi jeg hadde mange av symptomene pĂ„ en graviditet inntil for en uke siden, pluss 4, nei 5 positive tester.  Det var min utblĂ„sning, det var godt Ă„ fĂ„ det ut. God helg og lykke til med spiren.  Klem Â
mamamimmi Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Hei ElinaN,  Vil först beklage din SA, det var triste nyheter.  SĂ„ synes jeg den legen burte...jeg vet ikke, det var bare veldig dĂ„rlig gjort. Min förste tanke er at hun ikke var sĂ„ kompetent og dertil savner empati og god tone. Ganske usikker.  (Hadde en lignende erfaring efter en SA, da legen spurte meg hvorfor jeg i det hele tatt kommit til sykehuset, da det "bare var en SA".)  Har du mulighet Ă„ komme til en annen lege, en med erfaring? Tror det kan vaere viktig for deg Ă„ fĂ„ en konklusjon og hjelp til forklaring til hva som skjett. Da er det lettereĂ„ gĂ„ videre.  Mange klemmer fra   Â
yasumi Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 Dette var trist Ä hÞre, hÄper du har noen andre du kan snakke med enn denne gynekologen. Ta vare pÄ deg selv, forhÄpentligvis er det ikke sÄ lenge til vi ser deg her inne igjen.
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 Hei ElinaN!!Huff meget trist Ä hÞre dette,og ja d finnes mange leger som burde fÄ seg ett annet yrke...greit att d er vanlig Ä abortere,mend d er alikevel en stor sorg for de fleste.Snakk m din fastlege om dette,ikke vÊr redd for Ä si ifra,jeg ble mÞtt m utenksomme svar da jeg hadde blÞdninger,og mye verk etter stÄing pÄ jobb.Jeg sa skikkelig ifra til min turnuslege,han hadde sÄ og si ingen erfaring fra svangerskap,og mente att mye plager har man i ett svangerskap,jeg svarte att jeg sitter ikke her for Ä syte,har gÄtt igjennom 3 svangerskap fÞr,og dette lignet ingen av dem..Hihi.da fikk jeg ul samme dag.Og d er jeg glad for idag.Allt var bra,men det viste seg att der er 3 smÄ,sÄ derav alle ekstra plager. Nei lytt til kroppen og stol pÄ det du fÞler selv. Þnsker deg lykke til videre og hÄper Ä se deg her inne snart igjen Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ