Gå til innhold

Fostervannsprøve 100% sikkert??

LeneSol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ja det skal være 100% sikkert iforhold til det de tester for, kromosomfeil. Så hvis du har fått svar at prøven ikke viste avvik kan du nok stole på dette. Kromosomavvik er jo avvik som i tilfelle ofte vil vise seg som syndromer. Men er det noe galt som ikke skyldes kromosomfeil så vil ikke fostervannsprøven avdekke dette. De ser jo ellers fysiske ting på ordinær ultralyd i uke 18/19, eks hjertefeil, probl med nyrene etc.

Hei Anonym=)

Å det var jammen GODT å høre!!!!! =) Jeg er på ultralyd en gang i mnd for å sjekke hjertet, lunger, hjerne osv. Har vært der 7 ganger nå, og de har ennå ikke funnet no feil. Alt er visst som det skal=) Er så glad for det=) Skal dit en gang til før jeg føder. Så da får jeg vel bare stole på dem...... Har du vært borti det selv????

nei har ikke vært borti det selv, men jeg så du har spurt hovind, så da får du sikkert et bra svar:-) Jeg tok fostervannsprøven, og fikk svar om ingen avvik. Husker jeg var litt nervøs før ordinær ultralyd, men den gikk også fint:-)

Hvis du har tatt fostervannsprøve, og vært på ultralyd så mange ganger kan du nok slå deg til ro med at alt er greit:-) Jeg kjente selv at jeg ikke klarte å nyte svangerskapet før fosterv.prøven og UL var overstått, så jeg håper du klarer å slappe av og glede deg over svangerskapet den tiden som står igjen:-)

• 4 uker senere...

Jeg mistet barnet mitt på termin. Årsaken til at hun døde var antakelig morkakesvikt. Før fødselen tok jeg fostervannsprøve. Der viste ingen avvik.

Likevel har legene konkludert at barnet ikke var friskt, da det hadde typisk utseende. Diagnose har vi ikke fått.

Det jeg vil frem til er at fostervannsprøve og ultralyd ikke gir deg noen garanti på at barnet er friskt. Jeg gikk til flere ultralyder privat, og alt var helt perfekt hele tiden. Det finnes over 2000 syndromer, og mange av dem skyldes ikke kromosomavvik.

Det testet kun for et fåtall av de vanligste syndromene på en vanlig fostervannsprøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...