Gå til innhold

Fikk innvilget planlagt ks på SUS :-)

Anbefalte innlegg

Var til samtale på SUS i dag med lege og jordmor, og fikk innvilget planlagt ks ca en uke før termin. Nå føler jeg meg utrolig lettet og håper jeg endelig kan glede meg over graviditeten. Er i uka 32 og har slitt en del med traumer og fødselsangst pga forrige fødsel som endte i hastesnitt.

Hvis fødselen begynner får jeg også ks. Jeg har muligheten til å komme tilbake i uke 36 og få målt bekkenet mitt og babyens størrelse, og evt tenke på om jeg vil føde vaginalt, men hvis jeg kommer fram til at jeg kun ønsker ks, så trenger jeg ikke å gå på den timen likevel. Da skulle jeg bare få brev om dato for ks i posten :-)

Synes det var en positiv overraskelse å gå på en sånn time på fødepoliklinikken. Hadde gruet meg utrolig mye på forhånd og var skikkelig dårlig før jeg skulle inn dit, følte med nervøs og kvalm. Jeg satt og grein mesteparten av timen også.

Fikk også se den lille jenta vår på ul. Alt stod bra til. Hun lå i seteleie og var litt større enn gjennomsnittet, så antageligvis får jeg en stor baby denne gangen også.

Ååå, nå er jeg bare sååå glad! Føler jeg kan senke skuldrene og slappe av og glede meg over den lille jenta mi i magen :-)

Fortsetter under...

Gratulerer så mye!

Jeg fikk også nettopp innvilget keisersnitt, og møtte bare forståelse på fødepoliklinikken (Kristiansand). Som deg satt jeg og grein hele tiden omtrent :) litt stusselig, men tårene bare rant uten kontroll. Både jordmor og lege var hyggelige og forståelsesfulle, og jeg som hadde grudd meg sånn på forhånd.

Så nå kan jeg bare slappe av og nyte siste del av graviditeten! Det er så godt...

Lykke til videre til deg!

Hei anonym!

Gratulerer med innvilga KS!

Jeg har også fått innvilget KS på SUS, det er flere uker siden nå, men jeg fikk beskjed av legen at startet fødselen før den fastsatte KS datoen så måtte jeg forberede meg på at det kunne bli vaginal fødsel allikevel.... den tanken slipper meg ikke helt... (jeg fødte 4 dager over termin for 6 år siden, så det er vel det som gjør at jeg foreløpig greier å være så rolig...).

Jeg grudde meg også masse til de samtaletimene. Jeg var på to, først til jordmor og så til lege (+jordmor og legestudent). Synes nesten den første timen var verst. Legen innvilga omtrent med en gang. Jeg hadde min mann med på begge samtalene.

Vi fikk også UL siste gangen, det ante jeg ikke at vi skulle få, så det ble en positiv overraskelse for oss. Vi hadde nemlig SÅ lyst til å få vite hvilket kjønn jeg hadde i magen; og vi venter jente vi også. To dager etter den siste samtalen så kom det brev i posten om KS dato: 21.des.

Jeg er i uke 31 nå.

Gratulerer til dere begge to - så fantastisk!!! :)

I og med at dere har fått to ulike svar mtp om KS blir utført hvis fødselen starter av se selv, lurte jeg på om jeg kunne fått vite hva legene og jordmørdene heter?

Takknemlig for svar (skal på samtale den 31 denne mnd og gruer meg forferdelig)

Hei anonym.

Jeg husker dessverre ikke hva legen eller jordmor heter. Fikk en annen lege enn hun jeg egentlig skulle ha, og jordmor kjente jeg ikke fra før. Klarte ikke å få med meg navnene ettersom jeg hadde 1000 andre tanker i hodet!

Uansett, alle jeg har møtt på fødepoliklinikken har vist meg mye forståelse og empati. Jeg synes de virker så flotte alle som jobber der. De har som policy at de ikke tvinger noen til å føde vaginalt, så hvis du er helt bestemt på ks, så tror og håper jeg at det ordner seg for deg også. Jeg fikk fortalt at de hadde full forståelse for hvorfor jeg ikke ønsket å føde vaginalt, og hvis fødselen startet på naturlig vis ville de likevel prøve å gjennomføre ks, men da med full narkose.

Ettersom jeg har en dårlig erfaring med å bli satt i gang fra forrige fødsel, ville de ikke forsøke dette denne gangen.

Jeg har et hastesnitt bak med meg full narkose og med etterfølgende livmorbetennelse (lå i 9 dager på barselavdelingen og følte meg dødssyk), så jeg har vært igjennom et ks før med mange dårlige bivirkninger. Likevel ønsket jeg ks denne gangen også fordi det som skjedde før hastesnittet skjedde var mye verre for meg enn den dårlig barseltiden. Det høres kanskje rart ut, men sånn følte jeg det. Nå kan jeg endelig glede meg de 2 månedene som er igjen av svangerskapet.

Ønsker deg lykke til :-) og håper du får planlagt ks denne gangen!

Stor klem fra HI

husker dessverre ikke. Jordmoren hadde ingenting med innvilgelse av KS å gjøre, så det blir nok legens navn du trenger og brevet jeg fikk ang. KS datoen, var signert overjordmor, som jeg ikke har snakket med i det hele tatt.

Skal prøve å finne det ut i løpet av morgendagen (er jo midt på nattan nå). Jeg har fått vite at han, legen er hvis kjent for å si det. Men fra alle andre hold, overjordmor + min gynekolog (som har vært seksjonsoverlege på SUS) mener at det er bare tull; har jeg fått innvilga KS så skal jeg ha det...

Jeg har uansett planer om å ta det ganske så med ro de siste ukene..

Annonse

Hei, er meg anonym som spurte etter navn på leger etc.

Tusen takk for svar fra dere begge! :-) Jeg skjønner at det nok ikke er lett å huske alle navnene og i allfall ikke i en slik stressituasjon.

Nattens Dronning: kjempefint om du kommer på navnet etterhvert og kan skrive det her. Jeg har også blitt fortalt på fødepoliklinisk at de tvinger ingen til å føde vaginalt, men synes det er rart at noen likevel får beskjed om at det blir ikke utført KS hvis fødselen starter før KS datoen. Rart at legene gir motstridende informasjon..er det rart en blir forvirret?

I morgen skal jeg inn på samtale med gynekolog. SKal først ta en UL av den skaden jeg fikk under fødselen min (nr 2...) og så skal vi snakke om neste fødsel (dvs KS). Jeg er så nervøs og redd for at de kommer til å si "den tid den sorg" for jeg er jo ikke gravid enda. Har tenkt å prøve å bli gravid igjen om 5-6 mnd men jeg tør ikke hvis jeg ikke har blitt lovet KS. Når jeg først er blitt gravid er det jo ingen vei tilbake...

Kryss fingrene for meg da jenter *klem*

Hei nattensdronning :-)

Jeg var på samtale på fredag, og forstod ikke helt hva de mente angående dato for ks. Tror jeg skal ringe de i dag å få oppklart en del ting. Var bare sånn i lykkerus og sliten etter fredagen at det var noe jeg ikke fikk helt med meg.

Fikk beskjed at jeg kan komme inn på samtale i uke 36, men at dette var frivillig, og hvis jeg ikke ombestemte meg angående ks, skulle jeg bare avlyse kontroll i uke 36. Uansett forstod jeg det slik at jeg skulle få brev i posten angående ks med en gang. Så nå går jeg og venter spent på brev.

Skal gi deg beskjed om hva som skjer nå jeg har snakket med dem. Jeg har forresten ul termin 26.12. så da håper jeg på ks ca den 17. hehe, men vet at man ikke kan bestemme dato selv altså.

Klem fra HI

Hei igjen nattensdronning :-)

Ringte til SUS i dag og fikk snakket med overjordmor. Hun satte meg opp til ks 18.12 :-) Hun var kjempe søt og hjelpsom og sa at hun gjerne ville at jeg skulle få komme hjem til jul! Hvis jeg ikke var frisk nok til å skrives ut fra barselavdelingen til jul, kunne det hende jeg kunne få permisjon. Synes alle som jobber på fødepoliklinikken er så omsorgsfulle og greie... Har fått veldig tilliten tilbake til sykehuset etter det som skjedde under forrige fødsel :-)

Skal inn 17.12. for samtale med blant annet anestesilege og ta blodprøver.

Jeg trengte ikke å gå på kontroll i uke 36, og de strøyk timen min på fødeavdelingen for journalskriving!

Da sees vi på barselavdelingen, regner jeg med. Det blir jo spennende. Hvis du vil kan jeg sende deg en PM så kan vi ha litt kontakt fram mot ks? Gi meg beskjed hvis du har lyst!

Klem fra HI

Åh, nå er jeg litt misunnelig på deg jeg. Her kommer litt info om mine termin"datoer":

Menstermin er 23.des.

Ultralyd i uke 14: 25.des

ultralyd i uke 22: 31.des .......... den ultralyden var jo endel senere enn man pleier å ha (og de sier jo at babyene er mest lik i størrelse i uke 17-19), men det er hoved-ultralyden min, så gynekologen måtte bruke de tallene.

Jeg har snakket med henne senere, og hun mener at min termin er nok mere den 27.des, altså veldig lik deg. Men jeg skal altså ha KS den 21.des., og er redd for at jeg ikke kommer hjem til jul. Synes det er litt synd siden vi har en datter på 6 år, og jula i den alderen er jo stas. Men gynekologen (som forøvrig er Eli Smedvig, har tidligere jobbet på SUS) mente at KS datoen var perfekt, så derfor har jeg vel slått meg litt til ro med det. Men jeg tenker mye på at jeg nok hadde fått noen dager før hvis det hadde stått 27.des i papirene mine.

Jeg ringte også ass. overjordmor, og hun hadde ikke myndighet til å flytte datoen, men hun mente også at datoen var ypperlig (sukk).

Du må gjerne sende meg personlig melding, jeg har ikke prøvd det før, men jeg finner vel ut av det, jeg tror at boksen skal være åpen for å motta ihvertfall.

Forøvrig så kan du jo kanskje komme på BIM treff? Jeg har lagt ut noen nye treff, et lunsj-treff i neste uke og et kvelds-treff om 14 dager. De ligger under BIM-treff Stavanger. Hadde jo vært kjekt å snakket litt med "likesinnende"....

Jeg har også menstermin 23.desember. Var på ultralyd ganske seint jeg også fordi jeg var bortreist i uke 17-18. Tror jeg var i uke 20-21. Eli Smedvig er ei kjempe herlig dame. Hun var gynekologen min på barselavdelingen da jeg fikk komplikasjoner sist gang. Jeg synes hun virket kjempe flink. Har lyst til å gå til henne på 6 ukers kontrollen.

Sender deg en personlig melding jeg. På Din Side står det at: Du har ulest post! så da må du bare trykke deg videre på postkassen din :-)

Det er litt vanskelig å komme på BIM treff på kveldstid ettersom jeg har en sønn på 2 år, men jeg skal se om det passer med lunsjtreff.

Klem fra HI

Annonse

jøss, ja da er vi jo ganske så likt, har nesten lyst til å gjøre et forsøk til på å få etpar dager tidligere, men nå har vi ordnet det slik at svigermor kommer reisende fra østlandet dagen før KS for å hjelpe oss, så mulig jeg bare lar det bli slik. Kan jo bli en minnerik jul for meg....he,he (har forresten selv bursdag 25.des. så nå blir det kanskje full feiring på SUS).

Jeg kommer dessverre ikke inn på min side, har vart sikkert i 14 dager nå, har gitt beskjed om det, har fått svar om at de skal fixe det, men er ikke ok ennå. Så jeg får da ikke sjekket mail. Så nå er jeg bra nysgjerrig jeg da.

Ja, det hadde vært kjempekjekt om du kunne komme nå på tirsdag kl. 11.30 på Resept i Østervåg. Vet ikke ennå hvor mange som dukker opp, la treffet inn i dag. Vil prøve å få tida til å gå litt fortere. Når jeg tenker meg om så går det jo egentlig fort, men allikavel sakte...hm. Var ei som hadde en tråd hvor det stod "saktefort" og akkurat slik føler jeg det.

Så man kan gå til Eli på 6 ukers kontroll, åssen ordner man det? for man trenger vel henvisning til det også tenker jeg.

Klem fra

Tror man må ha henvisning fra fastlegen hvis man ønsker 6 ukers kontroll hos andre enn fastlegen ja, men jeg ønsker å gå til Eli Smedvig fordi jeg synes hun virker som en kjempe koselig gynekolog, og siden jeg hadde henne sist gang på barselavdelingen.

Fikk forresten brev i dag fra SUS angående ks. Synes jeg fikk god informasjon om hva som skal skje, og det er jo betryggende. Forrige gang endte det jo i hastesnitt og jeg hadde full narkose og følte meg skikkelig groggy da jeg våknet. Så ikke babyen min før kl. 10 neste morgen og jeg hadde ks kl. 2 på natta. Heldigvis var mannen min der og passet på vår nyfødte sønn.

Vil du virkelig forsøke å bytte dato? Er det fordi du er redd for å gå i fødsel før planlagt ks? Skjønner godt det kan være kjedelig å ligge på barsel i jula, men det beste for babyen er jo å ligge lengst mulig inne i magen og modne lungene :-)

Skal se om jeg får til å komme på lunsjtreff på tirsdag, men siden jeg er student og snart skal ha eksamen må jeg nesten prioritere litt undervisning. Jeg er forresten 26 år og har en bachelorgrad fra UiS. Nå er jeg "bare" student for å tjene opp til fødselsstipend og fordi jeg ikke rakk å få meg jobb før jeg ble gravid igjen.

Vi snakkes nattendronning!

Hilsen HI

hei igjen HI!

Tror ikke jeg orker å begynne med å bytte dato. Men hvis jeg skulle så hadde det bare vært snakk om å framskyve den etpar dager, slik at det er bedre sjanse for meg å komme meg hjem til jul (til min datter på 6 år). Men tenker jo også endel på at fødselen kan starte før...(det beroliger meg litt at jeg gikk 4 dager over tida for 6 år siden).

Siden min "egentlige" termin er mere rundt 27.des (ifølge Eli), så hadde det sikkert ikke vært så ille å hatt KS 19.des. feks.. er jo da bare 8 dager før. Så jeg tror nok at babyen hadde vært klar. Vår datter var 4004gr og 52cm. Så hun var ihvertfall stor nok. Men da gikk jeg jo som sagt 4 dager over terminen.

Men, jeg tror nok ikke at jeg orker å bry meg mere med det. Vi får heller se åssen det går, og krysse fingrene.

Jeg er 35år, flytta til Stavanger i 1994. Så jeg har bodd her noen år nå. Jeg er i jobb, men er for tiden sykemeldt, og har vært det i veeldig mange uker nå.

Hadde vært kjekt om du dukka opp på tirsdag..(men skjønner det hvis du ikke kan altså).. jeg kjenner ingen andre som skal ha KS. Og jeg synes det er vanskelig å snakke med vennene mine om det.

nattaklem til deg!

Nattens dronning:

Jeg snakket med en gynekolog (Anne Kristoff), jeg sa jeg ville ha det skriftlig og da sa hun at hun skulle skrive det inn i journalen min. Hun sa at det var ingen sjanse for at jeg skulle føde vaginalt igjen, og at hun turte rett og slett ikke å utsette underlivet mitt for det. Men det er vel opp til en overlege å avgjør trodde jeg....så føler meg ikke 100% trygg. Men hun sa også at hvis jeg møtte på problemer underveis så skulle jeg bare gi bekdjed til henne så skulle hun ta seg av det. Men hvilken garanti har jeg for at hun fremdeles jobber der den dagen jeg er blitt gravid? :-(

Hei anonym,

Jeg snakket også litt med Anne Kristoff da jeg var inne til første samtale med jordmor. Hun var tilfeldigvis innom. Alt dette vil stå i journalen din, så jeg tror virkelig ikke du har noe å bekymre deg for. Hun journalført samtalen vi hadde selv om hun egentlig ikke hadde så mye med den å gjøre på sykehusets system, så hun virket veldig grundig i jobben sin :-) Det var godt å høre at du ikke trengte å føde vaginalt igjen. De er veldig snille med å gi planlagte ks på sus hvis du har hatt en tidligere tøff fødselsopplevelse, så hvis jeg var deg nå ville jeg bare ha slått meg til ro med at dette får du hvis du ønsker. Ønsker deg lykke til videre og håper du kan slappe av nå hvis du blir gravid. Hvis du leser oppover i linken ser du hva som skjedde da jeg var inne til samtale med lege og jordmor :-) De er kjempe koselige og viser mye omsorg på fødepoliklinikken på sus!

Stor klem fra HI

Hei HI - anonym her igjen :-)

Så godt å høre at du hadde en positiv opplevlese av personalet på fødepoliklinikken, og at du nå endelig kan slappe av resten av svangerskapet ditt!

Ja jeg slapper også mer av nå, men er litt redd for at jeg likevel må gå til samtaler i svangerskapet - det orker jeg bare ikke. (derforjeg fikk det gjort nå i forkant). Men satser på at hun A. Kristoff skriver en god rapport der det kommer frem at vaginal fødsel er uaktuellt formeg uansett. SÅ alt i alt føler jeg meg ganske trygg på at jeg får KS.

Håper du får et flott KS og ønsker deg lykke til i tiden etter! :-)

hei hei alle sammen:)

Jeg ville bare fortelle dere om min erfaring med sus og planlagt ks. Nå hadde jo jeg det i august da, men fy fader dere har noe stort i vente:) Misunner dere så vanittig altså...hehe..

Men.. ang det at dere har fått beskjed om at evt fødselen skulle starte før så må dere føde. Det er ikke sant.

Jeg var til min første samtale og snakket med en jordmor som heter Ingunn. Hun var koselig hun og hun lovet meg å snakke til min fordel når jeg 2dager senere skulle snakke med legen. (eggebø)

Han er dritskummel synes jeg og jeg måtte fortelle alt omigjen om hvorfor jeg ville ha ks.

Måtte tilbake til samtale 10juli for å fastsette at jeg fremdeles ønsker ks. Da snakket jeg igjen med Ingunn. Den dagen skemte hun vettet av meg. Hun sa at skulle fødselen starte før så måtte jeg føde.

Jeg fikk angst og pustevankser inne på kontoret hennes. Men hun sto på sitt. jeg måtte føde hvis det startet!!

I en hel uke gikk jeg rundt i en slags transe. jeg var virkelig livredd.

Akkurat en uke etter skulle jeg på kontroll til min private jordmor og da jeg kom inn til henne brøt jeg helt sammen.

Jeg fortalte hva hun Ingunn hadde sagt og da ble hun kjempesint, og ringte sykehuset med det samme.

Hun snakket da med ass overjordmor astrid et eller annet. Min jordmor forklarte hva jeg hadde opplevd med denne jormoren og hvordan hun hadde skremt meg.

Hun fikk da til svar at denne jordmoren jeg hadde snakket med på polilkinikken skulle få passe påskrevet. Det var stengt forbudt og snakke slik til en pasient med fødselsangst.

Så min private Jm ordnet opp for meg og jeg fikk klar beskjed om å ikke være redd, for det hun ingunn hadde sagt hadde hun ikke låv til.

Så alle dere som er redde..kommer dere til sykehuset før ks datoen så vil det automatisk bli utført ks. Alt annet er ulåvlig så lenge dere er låvet noe annet.

Det gikk bra med meg vertfall:) Det ble ks 6aug på meg og jeg fikk en nydelig liten jente som i dag er akkurat 3mnd og jeg er i tipp topp form igjen.

tusen klemmer til dere:)

mvh

Hei Tempesta :-)

HI her. Synes det er rart at noen får beskjed om at de må føde vaginalt hvis fødselen starter naturlig, og at andre ikke gjør det. Jeg fikk beskjed om at jeg får ks uansett hva som skjer.

Gleder meg vanvittig mye til planlagt ks. Forrige gang ble det hastesnitt med full narkose og påfølgende livmorbetennelse, og da var jeg ganske groggy og dårlig veeeldig lenge etterpå. Håper jo selvfølgelig at jeg er i bedre form denne gangen :-)

Godt å høre at ks ditt gikk fint, og at du nå kan kose deg med ei 3 måneder gammel jente.

Klem fra HI

Hei Tempesta *6.8-07*

takk for klemmer!

På min andre samtale så snakket jeg med Eggebø, og han innvilget KS ganske så kjapt (synes det var greiere å prate med han enn med jordmora på 1.samtale, vet ikke navnet hennes. Men jeg synes faktisk også at Eggebø virket litt skummel), men med det forbeholdet om å føde vaginalt, og det gjentok han faktisk flere ganger. Der og da var jeg vel så letta over å ha fått innvilga KS, så jeg sa ingenting på det med vaginal fødsel. Men må jo innrømme at jeg tenker endel på det. Men har hittill trøstet meg med at jeg gikk jo 4 dager over sist...

Men i går fikk jeg noen fæle kynnere som jeg trodde var rier, var innom fødeavdelinga, og der bekreftet legen at det heldigvis nok bare hadde vært/var kynnere. Det slutta vel etter ca 4 timer, og for meg opplevdes de som rier. Dette skremte meg vel litt igjen. Så nå håper jeg virkelig at du har rett. At de ikke har lov til å kreve at jeg må føde vaginalt hvis fødselen skulle starte før.

Tror jeg skal gjøre slik som deg, nevne det for min jordmor neste gang jeg skal på kontroll. Så får jeg se hva hun sier.

Klem til deg også!

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...