Gå til innhold

Jeg er helt skremt over hva gravide spiser...

Anbefalte innlegg

Har svart på ett par innlegg om mat her. Velger å være anonym da jeg har venninner her inne...

Jeg skjønner bare ikke at egne behov kan gå foran barnets behov? Når du får babyen i armene vil du vel ikke drømme om å gi det alkohol, honning, kumelk osv? Du vil vel barnet ditt det beste?

Jeg har altfor mange venninner som tar seg et glass vin eller øl innimellom og sier at "det gikk bra med forrige", men hvordan vet de det?! Konsentrasjonsproblemer ser man ofte ikke før barnet begynner på skolen...

Og rått kjøtt: selv om du var så heldig å ikke bli smittet av toxo forrige gang, betyr det ikke at du er så heldig nå.... Min tante ble smittet og fikk et barn med utrolig mange ytre og indre skader.

Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig. Mitt barn skal få den beste start på livet det kan få, og mine egne, egoistiske behov skal komme i siste rekke! Her smaker jeg ikke en dråpe alkohol engang, og salami kjøper jeg ikke lenger!

Fortsetter under...

Hei på deg!

skjønner at du vil det beste for barnet ditt. Men man kan ikke bli for hysterisk heller. Kjenner flere som har holdt seg borte fra alt som ikke skulle være bra, men har likevel har fått barn men en eller annen type vanske, som astma, adhd osv osv...Det kan skje den beste..

Enig at man ikke trenger putte i seg alt man gjorde før, men alt med måte sier nå jeg. Jeg har ikke drukket alkohol etter at jeg fant ut at jeg var gravid, men jeg tror faktisk ikke at det er helt krise dersom man har lyst på et glass vin innimellom (veldig sjelden selvfølgelig!!).

Og det er visst ikke sagt noe om det er farlig med for mye sukker. Er det virkelig bedre å putte i seg masse sjokolade og andre søtsaker da? Overvektige barn kan også få en del komplikasjoneer i starten.

Men ikke misforstå meg, er enig med deg, men det gjelder å ikke bli for hysterisk og rakke ned på andre som gjør ting annerledes enn deg selv, vi er alle forskjellige...

Jeg har ikke noe tro på dette hysteriet. Greit nok at man skal ta normale forhåndsregler, samt holde seg unna alkohol og nikotin, men det fins da grenser. Etter min mening er dette problemet med opplysningssamfunnet: Vanlige folk får til slutt helt noia av all tilgjengelig info om ting som KAN være skadelig. Dessuten er det så mange misforståelser og overdrivelser ute og går at jeg gidder ikke høre på det 'alle andre sier'. Man får forholde seg til fakta og ting det faktisk fins forskningsmessig belegg for, og ferdig med det. Tenk, det ble faktisk født friske unger i gamle dager også, lenge før man visste om alt som kan være farlig...

Synes ikke det nødvendigvis er å "rakke ned på andre" når noen uttrykker bekymring for hva enkelte gravide spiser og drikker. Er det ikke lov å ha forskjellige meninger?

Synes selv at gravide som røyker og drikker alkohol er ganske så egoistiske, babyen burde være førsteprioritet.

Er jo ikke for ingenting at leger og jordmødre råder gravide til å holde seg unna røyk og spesielt alkohol.

Kan ikke bestemme hva andre gravide gjør, men jeg vil i alle fall bare spise og drikke ting jeg vet ikke vil skade babyen. Om andre har samvittighet til å sette seg selv og sine nytelsesbehov først, så dem om det.

Er det noe jeg ikke har fått med meg???

Skal jeg ikke drikke melk og spise honning nå heller???

Jeg tror de fleste prøver å være forsiktige, men så er det også veldig mye disinformasjon ute og går. Jeg fikk forresten følgende beskjed av min fastlege da jeg spurte han om spisevaner: kutt ut alkohol, ellers spis vanlig. Det er selvfølgelig feil av ham å ikke informere mer, men har man ikke et nettverk rundt seg er det ikke sikkert man plukker opp alt.

Det verste jeg vet er folk som skal prakke på meg egne meninger. F.eks "venninner" som serverer mat som gravide ikke skal ha og ikke informerer om dette "fordi de synes det er så mye hysteri" eller prøver å få deg til å drikke litt for det er sikkert ikke farlig og det gjorde de.

Jeg synes alt dette er vanskelig og har vært borti ting jeg ikke skulle pga uvitenhet (eks. maling av leilighet). Det viktigste er at rett informasjon er tilgjengelig og at alle kan få lov til å stå for sine egne valgt uten å bli kalt hysteriske.

Selvfølgelig kan du drikke melk og spise honning, men du kan ikke gi det til ditt nyfødte barn! Det var det jeg mente. Kumekl skal de ikke ha før etter fylte 1 år, og honning er jeg ikke sikker på, men de kan i alle fall dø av det :o(

Les forressten legesvaret på det andre innlegget om spise her, veldig bra! :)

HI

Annonse

Barn under et år kan få botulisme av honning, det er derfor de ikke skal ha det. Jeg forsto godt hva HI mente jeg, at hun siktet til kumelk og honning ETTER svangerskapet TIL barnet, ikke i forhold til gravide kvinner.

Jeg er enig med deg og styrer unna det som kan være farlig, uten at jeg synes det blir hysterisk. Men om andre velger å ta risikoen, så får det være deres sak. Det jeg synes er ille, er når folk sier ting som "jeg spiste salami i forrige svangerskap og gutten min er helt frisk". Her er det jo ikke snakk om ting som er farlige hver gang, men de kan være veldig farlige. Synes det blir som å si "jeg kjører i fylla, og det har gått bra, så bare gjør det du også". Hva dere velger for dere selv, skal ikke jeg blande meg oppi, men jeg synes folk skal tenke seg om en ekstra gang før de anbefaler ting som er frarådet i de offisielle rådene. Og ang argumentet "folk fikk jo barn før i tiden også" - ja, men det var også syke og skadede barn før i tiden, så det betyr ikke at barna ikke ble påvirket av mors kosthold tidligere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...