Gå til innhold

HJELP---Tror jeg blir gal :-)

Anbefalte innlegg

Trodde jeg hadde bestemt meg for OTH Urban Jungel, men nå finner jeg så mye positivt med TFK og Emmaljunga. Så nå føler jeg at jeg er tilbake ved utgangspunktet og må vurdere alle vognene på nytt. Det som også er vanskelig er at jeg ikke egentlig vet hva jeg er ute etter i en vogn. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10740447-hjelp-tror-jeg-blir-gal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, vognvalg er ikke lett : )

først er det lurt å vite om du går mye tur? eller kommer du til å bruke vogna til å transportere babyen til og fra buss, til butikken, dra på besøk?

blir det mest asfalt, rett og flatt /by med kantstein, brustein ol eller grusvei, stier?

har du mulighet til å la babyen sove ute på dagtid eller blir det inne?

hvor høye er du og partneren?

det er ofte en periode hvor barnet vil opp og sitte innimellom mens det også har behov for å hvile. fram til barnet er ett år anbefales det at det sitter mot deg. da bør baggen enten være stor nok til dette og ha ryggstøtte eller sportsdelen være vendt mot deg.

iforhold til din høyde bør du kunne løfte babyen opp og ned uten å bøye deg eller trekke opp skuldrene. det er og greit å greie å løfte vogna.

håndtaket bør også kunne stilles i din høyde.

lufthjul og demping er bra på ujevnt underlag (by og grus)

de fleste barn tilbringer mye tid i vogn og gjør mye forskjellig der, spiser, sover og er på tur så jeg syns det er viktig at de både kan sove godt og at de kan sitte godt opp i vogna. og ofte er man ute i all slags vær så lunhet og et godt regntrekk er og viktig.

det er så masse å si, men vanskelig å gi generelle råd uten å vite hva som er viktig for deg : )

blir du lett irritert over klønete løsninger? eller tenker du ikke over sånnt?

kom med tilbakemelding så skal jeg lkegge barna imens og komme tilbake med mine vognvalg og grunnen til dem ; )

jeg har en kombivogn som ble brukt til turvogn og sovevogn til babyen var ett år. hun sover fremdeles ute i denne vogna, men den begynner å bli tung å trille på annet enn flate strekninger. den har vendbart styre, men det er en funksjon jeg fint hadde greid meg uten, brukt kanskje 10 ganger på 365 dager. da hadde vogna også vært lettere.

fordi det er åpning i regntrekket holder det ikke i uvær (men da holder kanskje de fleste seg hjemme ; )) men i regn og snø er det ok.

har erfaring med simo og emmaljunga og på simo irriterer det meg at fotbrettet faller ned når barnet spreller, problemet er størst når fottrekk eller myggnett er på. syns og at styret blir for stort og ruvende, jeg kommer for langt unna selve baggen. opplever og at den er en anelse smalere enn emmaljunga i sportsdelen, dette er nesten uten betyding.

jeg syns og at svikten i dempingen blir i meste laget, når jeg legger vekt på styret gynger den for hvert steg og jeg liker det ikke ; )

det fine er jo at den er så lun og er vanntett, trekket dekker veldig godt og kalesjestrammere hindrer vind i å presse ned kalesjen. selv elsker jeg emmaljungaen, uten den snøringa vel og merke, syns vel og at det er enklere med løst myggnett enn integrert som må gjemmes bak glidelås etter bruk....... fottrekket dekker ikke like mye som på simo, men det behøves ikke heller, kan i nød dekke med teppe.

KVALITET er vel det som gjør disse til et godt valg, vogner som toåringen kan sove ute i midtvinters.

fordi jeg elsker å gå tur i skog og mark og gjør dette hver dag har jeg og en (hatt tre...)joggevogn som jeg har brukt hver dag siden babyen ble 10 mnd. hadde en trehjuling helt i starten også, men sportsdelen på denne var så liten.....

i skogen følte jeg at babyen tidligere kunne sitte fremovervendt enn i "sivilisasjonen". har endt opp med en joggster fordi den har de beste bremsene, stor sittedel og full liggestilling. den er suveren i ulendt terreng men kan og benyttes til soving på dagsturer. ser mange klager over for mange lommer på denne, men du verden så praktisk det er å få tak i ting uten å måtte stoppe vogna ; )

jeg kunne sikker fortsatt i det uendelige å skryte av hvor fine og praktiske vognene mine er, men det skal jeg ikke ; ) de passer mitt bruk perfekt og jeg har brukt litt tid på å finne ut det.............

ett godt råd er å ta en titt på bruktmarkedet, mye er nesten ubrukt og det blir billigere å bytte den ut om du endrer mening /behov.

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...