Gå til innhold

Er det farlig å bli smittet m gule stafylokokker når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nygravid og jobber på en institusjon hvor en av pasientene har smitteregime på rommet.... Har liksom ikke lyst til å fortelle alle om min lille hemmelighet enda.

Fortsetter under...

Skrevet

Litt usikker på dette.

Men jeg kan si at jeg ble smittet med stafylikokker på sykehuset når jeg ble født. Jeg fikk det på beina mine, og de spredde seg oppover. Det virker som om dette var meget alvorlig den gangen, men aner ikke hvordan de ser på dette i dag. Det var i alle fall mye jobb med på en liten baby....mye salve og bandasje og vasking...

Skrevet

Du skal ikke jobbe med pasienter som har gule staf. når du er gravid.

Var ihvertfall den beskjeden jeg fikk i sommer.

Men nå tar de jo en dyrkningsprøve i uke 14 av urinen din for å finne ut om du er smittet, så du bør ringe legen din for å høre. (Gule staf kan føre til for tidlig fødsel tror jeg)

Skrevet

Er det motstandsdyktige gule stafylokokker da? Såkalt MRSA?

Alle har jo normalt gule stafylokokker på kroppen- det er jo en del av normalfloraen vår. Dersom det mun er bakterier i sår f.eks så er jo ikke dette smittsomt så lenge pasienten har tørre bandasjer rundt. Dessuten er det jo ikke så at bakteriene hopper på deg når du er i nærheten.

Ta dine forhåndsregler med god håndhygiene, hansker og frakk i stell/ved berøring av pasienten så går det bra. Jeg har jobbet i 7 år på en infeksjonsavdeling og er aldri blitt smittet av noe på jobb. Vi har jo både MRSA, tuberkulose + andre diverse smittsomme sykdommer hos oss, men man kan jo ikke bli overhysterisk heller. De gravide er flinke til å ta sine forhåndsregler. Lykke til :)

Skrevet

*dytter*

Jobber selv på sykehjem der en av pasientene mine er smittet

av gule stafylokokker......

Vi må ha på oss forkle, hansker osv når vi går inn i det rommet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...