Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Hei:) Jeg er gravid i 34. uke og kjæresten min er alkoholiker. Vi bor ikke sammen og jeg vil tro at hovedårsaken til det er at han drikker. Fornuften i meg sier at jeg skal gjøre det slutt med han, men jeg får det ikke til. Jeg trenger råd og vink og har derfor tenkt litt på Al-anon. Men for meg så virker det som at de som er tilknyttet Al-anon er ferdig med misbruket på et eller annet vis. Enten at vedkommende har sluttet å drikke, eller at man er blitt skilt. Kan man gå til Al-anon hvis man fortsatt er i forholdet? Noen med erfaring her??
Medavhengig mor Skrevet 26. oktober 2007 #2 Skrevet 26. oktober 2007 Så klart du kan gå i Al-Anon selv om dere fortsatt er sammen. Det er jo mye av vitsen, at DIN hverdag skal bli bedre. Så blir det litt opp til deg hvordan veien videre blir; om du blir flinkere til å sette grenser, gir ham ny tillitt eller krever endringer. I min Al-Anon gruppe er vi en god miks. Noen som tidligere har vært sammen med alkoholikere/rusmisbrukere, noen som har barn som fortsatt er aktive rusmisbrukere, noen som fortsatt bor sammen med sin alkoholiserte ektefelle og jeg som bor med en tørrlagt alkoholikere og en rusfri narkoman. Og det som er positivt, er at vi alle sammen vet hvor farlig og altoppslukende denne rusen er, når det styring over livene våre. Og da har det ingenting å si i hvilken fase vi befinner oss i. Man finner en tilhørighet og et fellesskap som er helt unikt. Å begynne å gå i Al-Anon anbefales på det sterkest!!!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #3 Skrevet 28. oktober 2007 Tusen takk for svar - du inspirerer!!! Når jeg ser på Al-anons hjemmesider for min hjemby så organiseres treff hver andre måned. Det synes jeg virker innmari sjeldent. Tror du motivasjonsarbeidet fungerer allikevel? Hvor ofte treffes dere?
Medavhengig mor Skrevet 29. oktober 2007 #4 Skrevet 29. oktober 2007 Annenhver måned hørtes veldig lite ut..... Det går også an å sjekke om det finnes en gruppe for LMS (landsforbund mot stoffmisbruk - sjekk ut nettsiden motstoff.no). Her er det jo også snakk om pårørende som har grupper over hele landet. Her jeg bor er det møte hver uke. I tillegg har jeg mulighet til å gå på 2 andre møter bare 15 minutters kjøring hjemmefra. Håper du finner ut av det. Du kan jo gå på et møte og ytre ønske om at dere skal møtes oftere.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #5 Skrevet 29. oktober 2007 Nok en gang - tusen takk for svar:) Antageligvis er det mine egne fordommer som kommer i veien her - men jeg tar sats og spør allikevel; Som pårørende av en alkoholiker, har jeg noe å gjøre på en gruppe for LMS? Går konfliktene, utfordringene og prøvelsene ut på det samme?
Medavhengig mor Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 Det fine med fordommer er at man kan bli kvitt det, med tid og stunder Jeg forstår at du stusser litt, men LMS er veldig åpen for folk som "bare" sliter med en alkoholiker (det er ikke bare bare, jeg vet av erfaring - har levd i mange år sammen med en alkoholiker). Silk jeg har forstått så er LMS imot misbruk av rusmidler - og en alkoholiker misbruker jo alkohol, ergo går det på det samme. Manipulasjonen, lyvingen, benektelse og ikke minst maktesløsheten både misbrukeren og vi pårørende opplever er det samme om man sliter med narkotika eller alkohol. Som pårørende blir man nedprioritert pga rus, og når den man er glad i setter rus foran sin familie - ja da er det et problem. Jeg var på et LMS møte for to uker siden i forbindelse med aksjonsuka mot stoff. Der var det veldig opptatte av at også pårørende til alkoholikere også var velkomne til å gå i fakkeltoget som ble arrangert for å minnes de som hadde dødd av rus. Jeg er glad for at du har funnet veien hit! Håper du har fått svar på det du lurer på, viss ikke er det bare å fortsette å spørre. Ha en fin dag
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 I fare for å gjenta meg selv: Takk igjen:) Ja, nå har jeg vært på et møte med Al-anon og det var en selsom, men lærerik opplevelse. Det jeg sa til deg om at det kun var hver annen mnd, stemte ikke. Det var da det var ÅPNE møter. Det er faktisk møter hver eneste uke. Jeg tenker at dette var lurt jeg:) Håper du får en fin kveld, "medavhengig mor".
Medavhengig mor Skrevet 31. oktober 2007 #8 Skrevet 31. oktober 2007 Så flott!!! Gratulerer med det første steget mot en bedre forståelse av maktesløsheten. Så bra at det var møter hver uke. Joda, forstår det godt når du skriver at det var en en selsom opplevelse. Det er klart det er mye trist og opprørende man får vite på et slikt møte. Men, ting du kan lære av lærer du av og de andre tingene hiver du bak deg. Slik er filosofien hos AA Om du er interessert (og får babyen kommer ut av magen og gir deg tusen andre ting å tenke på) så har jeg to bøker jeg vil anbefale på det sterkeste: "Ved Hans Side" av Katerina Janouch. En roman basert på virkelige hendelser, forfatteren har levd og fått barn sammen med en alkoholiker og kokain-bruker. I tillegg leser jeg nå Frode Hagen "Alle sa jeg drakk for mye." Som også er en biografi om Frode's liv før han ble tørrlagt. Om du ønsker, så kan du lære mer om rus og om pårørendes hverdag fra disse to.
Toffefee Skrevet 23. desember 2007 #9 Skrevet 23. desember 2007 Al- anon har hjulpet meg til et roligere liv. Jeg har lært å sette grenser for meg selv, og ikke la ruspersoner i mitt liv styre mitt liv. Jeg er veldig glad i vennene mine i al- anon, og jeg kan virkelig anbefale det på det sterkeste! Husk at alle som er i relasjon eller har vært i relasjon til en rusmisbruker kan gå i al- anon. Alle har vi de samme symptomene på medavhengighet, og kjenner oss igjen i hverandres historier. Det gjør at vi kan støtte hverandre så godt. Det anbefales at hvis du skal prøve å gå, så gå minst 10 ganger før du bestemmer deg for om dette er noe for deg eller ikke. Det er så mange prosesser som foregår inne i deg hvis du går på møter, at du trenger tiden til å ta den riktige avgjørelsen. Dersom du føler at det ikke er noe for deg der og da, kan du alltid komme tilbake, men bruk tid på avgjørelsen! Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2008 #10 Skrevet 2. januar 2008 hvis det lignenede grupper for folk med relasjoner til personer som bruker narkotiske stoffer, eller er det bare alkohol???
Medavhengig mor Skrevet 3. januar 2008 #11 Skrevet 3. januar 2008 Det finnes ei selvhjelpsgruppe som heter Nar-Anon (for pårørende til narkomane) men disse er ikke særlig utbredt her i Norge. Tror kun det finnes ei gruppe i Bergen. Al-Anon er åpen for alle som er pårørende til noen med et rusproblem, om det er alkohol, piller eller narkotika spiller ingen rolle. Det viktigste og beste med Al-Anon er at du treffer andre i samme situasjon som deg. Som forstår hvilken kamp du har eller har hatt og hvor mye tid og energi som brukes på misbrukeren. Det er verd å prøve. Som de sier i AA - det virker!!!
Toffefee Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Vil bare komme med al- anon sine nettsider: www.al-anon.no Videre finnes det et forum på nettet for pårørende til rusmisbrukere, enten det er alkohol eller narkotika, som mor, far, datter, partner, venn eller hva det måtte være. Adr. er: www.narkoman.org
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå