JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Hele sangen går som følger: Jeg gikk en tur på stien og søkte skogens ro da hørte jeg fra lien en gjøk som sa koko kokokoko... osv Jeg spurte den hvor mange, hvor mange år ennå den svarte meg med lange, sørgmodige koko kokokoko... osv Jeg spurte om dens make og om dens eget bo den satt der oppå grenen og kikket ned og lo kokokoko...osv Vi bygger ikke rede, vi har ei hjem vi to fru spurv er mor til barna, vi galer kun koko kokokoko... osv Det første verset er jo greit, og de to siste versene er forsåvidt ganske artige, men jeg klarer ikke finne noen mening med vers nr 2. Lillebop elsker den sangen, så jeg synger den hver dag. Kan noen hver så snill forklare meg hva det betyr?
Gjest ->>- Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Det var vel ikke helt uvanlig å bruke gjøken til "spådommer," altså å spørre den ting og se hvor mange ganger den gol. Spørsmålet kan jo ha vært hva som helst, men levealder er kanskje en nærliggende teori.
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. oktober 2007 Så jeg-personen spør først gjøken om hvor mange år h*n selv har igjen å leve, før h*n setter i gang med den vanlige høflighets-praten? Har jeg forstått deg riktig da? Det virker forsåvidt ganske logisk det:) Takker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå