Gå til innhold

Ble gravid mens jeg allerede var i permisjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om det er en fast jobb du nå skal tilbake til etter perm blir det regnet fra den siste mnd du jobber før neste perm starter. Om dett er en ny jobb og du har foreldrepenger nå er fforeldrepengene du har nå også med i de 6 av de 10 siste mnd før fødsel. Så da får du penger da også.

Kan du ikke gå tilbake i jobb? Hvis du har jobbet 6 av ti mnd (permisjonsinntekt er det samme som jobb) før fødselen så vil du få ny permisjon på grunnlag av dette. Hvis det er lenge til termin, så må du jobbe igjen hvis du skal opptjene grunnlaget ditt. Hvis ikke får du engangsstønad. Er i noelunde samme båt, venter på å finne ut om jeg er gravid igjen.... Er i permisjon, men har mindre enn 6 mnd igjen av perm tiden min, så jeg må minimum jobbe en måned etter perm for igjen å få permisjon for neste barn. Jeg må bare få det til på et vis, for "im the breadwinner in the family" hvis du forstår hva jeg mener:) Hvis du ikke får jobb, men har noen som kan passe barna dine, så kan du få arbeidsledighetstrygd selv om du går hjemme. Forsto du den:) Du kan gå hjemme og få arbeidsledighetstrygd, men da må du ha noen reelle som kan steppe inn å passe barn hvis arbeidskontoret finner jobb til deg..

Du trenger ikke fysisk å ha opparbeidet deg ny rett til foreldrepenger ved å måtte jobbe 6 av de 10 siste mnd før ny permisjon. Det er kommet nye regler som gir rett på foreldrepenger selv om du har vært i permisjon og motatt foreldrepenger. Dvs at det grunnlaget du hadde for foreldrepenger til første permisjon vil bli lagt ved det andre grunnlaget du får til neste permisjon.

Du kan altså f.eks. være i permisnon i 5 mnd, jobbe i 5 mnd og har da rett på foreldrepenger.

Håper dette ble forståelig. Men i hovdesak så opparbeider du deg lik rett til foreldrepenger selv om du er i permisjon.

Er i samme båt selv. Se paragraf 14.6 i folketrygdloven. Likestilt med å ha opparbeidet seg "yrkesaktiv status", altså jobbet 6 mnd av de 10 siste,for å motta foreldrepenger, er bl.a. "å motta foreldrepenger". Ble bare såååå lettet! Hadde ikke vært lett å få jobbe før i min jobb, det er jo satt inn vikar...¨Nå skal jeg bare jobbe 3 mndr, så er skal jeg ut igjen...

Annonse

For å ha krav på permisjon må man ha jobbet i 6 av de 10 siste mnd. Om den første permisjonen går ut før det er mindre enn 4 måneder til ny permisjon så må man jobbe.

Husk også at du kan gå ut i ny permisjon allerede 12 uker før termin. (det går da av den totale permisjons kvoten din.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...