Gå til innhold

Keisersnitt høres så skummelt ut, noen med erfaring??

Anbefalte innlegg

Var på sykehuset i Telemark i dag, jeg skulle fjerne kjønnsvorter (laser), men det var litt for mange til at dem kunne ta det under lokalbedøvelse,det måtte narkose til, og det kunne jeg ikke få mens jeg er gravid.

Så jeg måtte reise hjem igjen, og sørge for å få time etter fødsel, spurte Legen der om det var smittsomt, for det hadde nemlig en tidligere Gyn.k sagt ar det var det, han sa "Condolomer,er ikke smittsomt, men herpes er det" Jeg er så livredd for keisersnitt, at jeg fåt beskjed om å ta det.

Hvordan kan en lege si at det er smittsomt og at hvis jeg ikke fjerner dem, så må jeg ta k.s, mens en annen sier det helt mottsate?

Jeg sliter veldig med fødeangst, men idag,ble alt bare verre... JEG TROR JEG KOMMER TIL Å DØ HVIS JEG MÅ TA K.S!!

Jeg vet det høres pyssete ut, og at jeg høres svak ut, og jeg er faktisk ganske svak når det gjelder operasjoner og og slike ting.

Noen som kan være så snill og hjelpe meg med dette her??

Øbsker mange svar.

Fortsetter under...

Skjønner at du er bekymret hvis du fra før har en genrell angst for operasjoner.

Men ved et planlagt KS så får du spinal eller epiduralbedøvelse og er derfor våken men kjenne rikke smerte. Mannen din får være hos deg hele tiden og du får se barnet rett etterpå.

Jeg ville tatt KS hundre ganger før en til vaginal fødsel, men så hadde jeg en helt forjævlig fødsel også da.

Anbefaler deg å lese trådene inne på Keisesnittdebatten, der tror jeg du kan bli berolighet.

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg hadde planlagt keisersnitt (pga seteleie + navlesnor rundt hodet til babyen), og det var en 100 % positiv opplevelse!!

Når det er planlagt, er det en ro rundt det, og du får god informasjon hele tiden (i alle fall fikk jeg det) om hva som skjer. Det sitter en anestesi-lege ved siden av deg og følger med, og mannen din får sitte og stryke deg over pannen hele tiden (det var veldig trygt, syns jeg) og jeg tror det var totalt 8 "engler" i grønt som vimset rundt meg, jeg. Merket at de visste hva de gjorde!

Jeg var likevel naturligvis litt engstelig, og jeg vet ikke om det var bedøvelsen, men det var en stund at jeg frøs og skalv ganske mye. Akkurat når de tar ut babyen, "rykker" og drar de litt i deg - og dèt var ikke så morsomt, syns jeg; Ekkelt!!

Men så sa de: "Ei velskapt lita jente" - og da gikk jeg rett i rosa himmel av lykkerus (og der ble jeg! ;D)

Jeg anbefaler mye heller planlagt keisersnitt enn at det er noe som antyder komplikasjoner så man likevel plutselig i hui og hast må ta keisersnitt allikevel; Har hørt at det er en HELT annen opplevelse!

Og så er det jo så fort gjort...

Når det gjelder at det tar så veldig mye lenger tid med restituering etter fødselen, har jeg jo ikke prøvd alternativet (vaginalt), men for meg var det ikke noe problem; Jeg begynte å trene forsiktig etter 2 måneder og syns ikke det tok lenger tid med meg enn med andre rundt meg som fødte vaginalt.

Jeg kommer nok til å velge planlagt keisersnitt denne gangen også, jeg! :)

Hei!

Jeg har ikke selv tatt keisersnitt, men vært tilstede under flere i forbindelse med jobben min. Det er et inngrep som er unnagjort på under en halv time, og ingen av dem jeg var med hadde noe ubehag. Så snart babyen er ute, kan du få beroligende medikamenter om du ønsker det. Jeg skal selv ta keisersnitt, pga en heller ugrei opplevelse med førstefødte. Les under, og uansett hva du bestemmer deg for, så bestem deg, hold fast ved valget, og nyt graviditeten din! Det værste er å gå i navnløs angst for det ukjente eller det uavklarte. Lykke til!!

http://www.sit.no/content.ap?thisId=2437

• 1 måned senere...

hallo jeg får muligens k.snitt,pga stor baby,men er piss redd,jeg vil ha full narkose går det tru?å ligge våken å få med deg alt som skjer må være jævlig.Må man ikke sette en slags sonde nedentil? er visst jævla vondt?jeg har veldig fødsels angst ,og jeg er 3 gangs fødende men ei pyse.Vet du noe om dette?

Annonse

Planlagt ks er ingenting å være redd for.. jeg har prøvd både vanlig fødsel og ks, og foretrekker ks uten tvil. Ved planlagt ks er det spinalbedøvelse man får, slik at man er våken under inngrepet. Pappa'n kan sitte ved siden av deg og vente i spenning :). Man ser ikke hva de holder på med pga en gardin de henger foran, men du kan kjenne litt at de holder på med et eller annet - uten at man føler noen smerte selvsagt.

Denne sonden du snakker om er kanskje kateteret i urinblæra? Det er ikke jævla vondt å få satt, bare litt ubehagelig. Men hvorfor ikke bare be dem sette denne når du er fullt bedøvet på operasjonssalen? Da vil du ikke kjenne noe når de setter den. :)

Spinal er ikke så vondt å få satt synes jeg - har prøvd det to ganger. Man får først en sprøyte i ryggen med bedøvelse, og så selve spinalen, så vidt jeg har skjønt (ser jo heldigvis ikke noe av det der man sitter med ryggen krummet). Jeg synes det er en del vondere å få satt veneflon i hånda - da svetter jeg godt og biter tenna sammen :)

Man kan ikke med loven i hånd kreve å få ks. Om man får ks avhenger av sykehus og hvilke grunner du har. Der jeg tok ks sa de at de aldri tvang noen til vagnialt hvis det var gode grunner som talte for ks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...