Gå til innhold

Mitt første spørsmål...


mamma til 3 englebarn

Anbefalte innlegg

Hei. Her er jeg igjen. 2 1/2 år siden sist.

 

Det jeg lurer på er hvorfor så mange tar så tidlig ultralyd?

Kan ikke huske at det var sånn sist jeg var gravid.

Er det fordi det er fare for at det er noe galt, eller bare for å se?

 

Fikk ikke noe tilbud om det før minst 16. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke vanlig å ta tidlig ultralyd, men mange gjør det av forskjellige årsaker. Pga blødninger, sykdommer, bekymringer, noen har mistet symptomene sine, diabetes.. og noen av ren nysgjerrighet. Men man må stort sett ha en "gyldig" grunn for å få henvisning av legen sin :-) Håper det var greit nok svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Synes bare jeg hadde lest påfallende mange eksempler, og ting kunne jo ha forandret seg siden sist. Kommer stadig noe nytt.

 

Ultralyd er vel heller ikke det beste man kan gjøre for barnet sitt, så bra at man må ha en annen grunn enn nyskjerrighet.

Men selvsagt når man er urolig og lurer ,er det bra man får muligheten

til å se at alt er som det skal. HI

 

( skiftet nick)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får tidlig UL pga at jeg har blitt gravid mens jeg har brukt prevensjon og ammet og derfor ikke har noen anelse hvor langt jeg er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg har hørt er ikke UL noe skadelig for barnet. Jeg hørte rykter om det, og ble jo litt bekymret siden jeg hadde 14 UL i forrige svangerskap pga fare for svangerskapsforgiftning. Men har blitt beroliget fra flere hold om at det ikke er noen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye ultralydapparater er ikke skadelige for babyen :-) Er vel mer seinere i svangerskapet det ikke lønner seg å ta ultralyd ofte, fordi det forstyrrer babyen. Men i starten gjør det ingenting. Ellers ville nok ikke så mange fått lov til å ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har dere sikker rett i. Vet ikke hvor jeg har det fra en gang at det ikke skal være bra. Bare hørt det.

 

Men hadde det vært direkte farlig hadde selvsagt ikke legene brukt det

så mye. Tror jeg... HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 3 ultralyder da jeg var 4-5 uker på vei. Grunnen var at jeg var lagt inn på sykehus. Dem trodde jeg var gravid utenfor livmora. Heldigvis så var det en cyste som hadde sprekt og jeg var kortere på vei enn det dem trodde. Derfor jeg hadde masse væske i buken og dem ikke så noe på ul.

Jeg skal på en ultralyd nå i uke 12. Grunnen er for at jeg vil se at alt er som det skal. Og jeg vil "vite" at det er noe der hehe

Jeg klarer nesten ikke å vente! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke i første svangerskap, men siden jeg mistet såpass sent som i uke 13 i forrige svangerskap, så vil jeg få oppfølging med tidlig ul for å se at fosteret vokser som det skal inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...