Gå til innhold

Skal storebror få bestemme navn????

Anbefalte innlegg

Storebror har helt siden nyheten om at han skal bli storebror igjen bestemt at den lille søsteren hans skal hete Sunniva. Vi synes det er et fint navn, men har en annen liste kan man si........det passer forsåvidt sammen med Jacob og Maria som de to andre helter, men det er likevel litt rart å bestemme seg for det navnet en 5 åring insisterer på.

Jeg prøvde å snakke med han i går kvled om at det ikke var sikkert at det var Sunniva hun skulle hete, vi har sagt dette mange ganger, men han ble så lei seg og sa at det er "det eneste navnet jeg elsker", og at da vil jeg ikke være storebroren hennes ol.

Alle i barnehagen tror navnet er bestemt for lengst og kaller henne bare Sunniva.

Synes det er er en litt søt historie å fortelle henne jeg da om det blir sunniva og at det er storebror som var så glad i dette navnet.

Handler nok litt om kaptein sabeltann tenker jeg!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10735740-skal-storebror-f%C3%A5-bestemme-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rent personlig så synes jeg Jacob og Maria er to nydelige, klassiske navn, mens Sunniva er harry og klissete... Så jeg ville ikke lyttet til sønnen der, men heller sagt til ham at han kan bruke navnet på sin egen datter når en dag får en. Men - er det slik at dere er like begeistret for navnet Sunniva - så ser jeg ikke problemet - go for it!

Tror jeg ville valgt Sunniva jeg. Synes det er søtt hvis han får velge.

Jeg fikk faktisk være med å velge navnet til broren min da jeg var 2 år gammel :) Jeg valgte første fornavn, og foreldrene mine valgte andre del.

Nei, storebror skal ikke få bestemme navn. Det er dere som er foreldre og som er ansvarlige for navnevalget. Dere kan evt. bestemme dere for Sunniva, men det er noe annet.

"Det er det eneste navnet jeg elsker" - vel, det er nok ikke eneste gang det vil komme sterke utsagn fra barnemunn!

Dersom han foreslår et navn som dere også liker, så kan dere jo gjerne la ham få "bestemme".

Jeg var 9 år da min lillesøster ble født. Jeg ville så gjerne at hun skulle hete Helene (så mye på Helene og gutta:) )

Og Helene heter hun!

Men mamma og pappa hadde jo ikke godtatt det dersom ikke de likte navnet selv også...

Forresten så synes jeg Sunniva er et kjempefint navn! :)

Annonse

Storebror her i huset bestemte at lillebror skulle hete magnus. Han het magnus i 4-5 mnd før han ble født. Vi var enig i at magnus var et fint navn. MEN så kom lillebror, og han så overhodet ikke ut som en Magnus i det hele tatt. Da ble det krise, og full forvirring for storebror som da var 3 år. Han forventet å få hjem en magnus fra sykehuset, men endte opp med en herman... Så denne gangen lar vi ikke barna få ta del i navnevalget i det hele tatt...

Takk for svar folkens. LItt morsomt å høre hva dere sier. Det er jo ikke sånn at vi ikkel iker navnet, men ville ikke valgt det om ikke han hadde pushet.

Vi får se hva vi ender opp med, kan jo være han roer seg etter hvert, vi har noen uker igjen....

Synes det er rart når foreldre lar barna "bestemme". Flaks for dere at han likte Sunniva og ikke Sabeltann da liksom. Både barn, familie, venner og kollegaer kan si ting som får foreldrene til å tenke "ja DET var et fint navn", men selve avgjørelsen er det jo selvfølgelig foreldrene som tar.

Godt ikke storesøster også har kommet med et navn også hvis dere skal la barna bestemme, så dere måtte ha 2 navn. Kanskje hadde det blitt Sunniva Snusmumerikken..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...