Gå til innhold

Hvor tidlig tar dere ultralyd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært på 12 ukers kontroll i dag, tatt masse blodprøver og fyllt ut helseskjema. Ellers skjedde det ikke så mye. Trodde liksom det skulle skje litt mer. Ingen GU eller lytting på hjertet. Neste time har jeg fått 13 des, synes det var fryktelig lenge til. Innimellom der skal jeg på ultralyd i uke 17 eller 18. Er ikke det veldig sent? Synes jeg leser her inne om folk som tar UL lenge før uke 12, hjertelyd og mye annet blir sjekket lenge før jeg skal sjekkes. None erfaringer her? Får heller ikke svar på prøvene før jeg er tilbake hos legen 13 des. Det er jo kjempesent synes jeg, særlig ifbm Toxoplasmose...Det må da kunne gå an å få svar på dette når prøvene er analysert?

 

Litt frustert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar ultralyd i dag, 10+3, hos privat doktor. Mest for å sjekke at alt er bra!

det er vel det mange av oss gjør her inne.... Eller mange blir fulgt opp bedre pga SA eller MA tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Skjønner frustrasjonen din. Det er ikke vanlig å ta ul før uke 18,19, men det er kanskje en del som får tidligere fordi de har hatt vansker i tidligere graviditeter eller mistet. For min del blir jeg fulgt opp tett denne gangen pga to ma i uke 10. Prøvene som er tatt av deg får du svar på før hvis det er noe galt, eller så kan det hende de sender det i posten til deg. Jeg fikk svar i posten sammen med opplysning om ul og fødeplass. Hvis du ikke klarer å vente kan du jo ta en privat ul da:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for svar. Dette er min første graviditet, og ingenting tyder på at noe skal være galt, men man lurer jo alltid litt om det er liv der inne. Foreløpig merker jeg ikke noe vektøkning, og kan bare ane en liten begynnende mage, men jeg får bare stole på at alt er som det skal. Tenkte å bestille time hos jordmor også - de har litt mer tid enn legene, og det kan jo være greit å ha noe å snakke med.

Får vel bare smøre meg med tålmodighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at det ikke er noen svangerskapskontroll mellom 12 ukers kontrollen og kontrollen i uke 24. Og alle som innkalles til UL får innkalling til dette i uke 17 eller 18. Dette er fordi det er dette tidspunktet som er best for å avgjøre termindatoen.

I Norge har man gått bort fra GU under svangerskapet. Det er ønskelig at livmoren og barnet skal få være mest mulig i fred. Så hvis det ikke oppstår noen komplikasjoner slipper du GU i det hele tatt.

Det er ikke normalt at man hører hjertelyden i uke 12. Livmoren ligger fremdeles nede i bekkenet og det er ofte veldig vanskelig å høre hjertelyden. Ved å avvente å høre etter hjertelyden unngår man at den gravide blir veldig engstelig for at de ikke finner noe.

Hvis prøvene dine er normale trenger du ikke å få svaret før i desember, men du kan være trygg på at du alltid vil bli kontaktet hvis man finner noe unormalt ved prøvene. Orker du ikke å vente på prøvesvaret er det bare å ringe legekontoret for å spørre.

 

Jeg bestilte tidlig UL på et privat legesenter for å sjekke at alt var bra, og opplevde det som veldig betryggende. Det anbefales på det varmeste.

 

Lykke til videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...