Gå til innhold

Bruker jeg opp det ene året med støtte fra lånekassen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurte på en ting. Hvis jeg får barn og går ut i permisjon, da vil jeg jo få penger av lånekassen. Man har krav på 8 år med lån og stipend. Jeg har bare 5 år igjen med lån og stipend og min utdanning vil ta 5 år. Vil jeg få for alle årene, eller "bruker" jeg opp det ene året for å være hjemme med babyen?

Lønner det seg å få baby rundt mai/juni? Tenker at da har man ferien til å være hjemme med babyen. Men vil jeg få støtte selvom jeg har gått ferdig det første året av min utdanning? Må jeg bare søke på andre året slik at jeg er inne i systemet? Kan noen forklare meg hva jeg skal gjøre hvis jeg velger å få barn i mai/juni.. Takk:)

Fortsetter under...

Hvis du søker om støtte det året du får barn, men skal ha permisjon så blir det året regnet som en forsinkelse, og du kan være to år forsinket hvis du har fått barn eller vært syk. Ellers så kan du alltid være ett år forsinket....

Det kan høres lurt ut å få barn i mai/juni, du får støtte så lenge du søker om plass til neste semester også. Men det er det viktig at du gjør.

Jeg tror ikke at du vil straffes for å bruke mer enn 8 år når det er pga svangerskap/fødsel/sykdom, men er ikke helt bombesikker. Er i samme situasjon selv, og tenker rett og slett at jeg får ta det som det kommer. Det er bare et halvt år det er snakk om for meg, og da har jeg midlertidig lisens som lege, og kan tjene ganske godt i sommerferien for eksempel.

Men jeg tror egentlig at man får et ekstra år på seg når man har fått barn, det er i alle fall det jeg har forstått på de jeg har spurt om det.

Ah, jeg sendte en forespørsel til lånekassen om nettopp dette. Svaret jeg fikk var:

"Får du barn i studietiden og mottar fødselsstipend kan du ha rett til støtte utover normert studietid."

Altså KAN. Videre sier de bare at jeg skal se på nettsidene. Noe jeg selvfølgelig har gjort. Sendte en forespørsel fordi jeg følte at jeg ikke fant det jeg lette etter.

Det er i grunn ganske latterlig. Jeg tenker at jeg bare gjør som jeg vil; får barn, så får jeg håpe at kan blir til at jeg har en rett til støtte. Kanskje litt dumdristig men... :)

Tenker litt slik jeg også. Men altså, vil man ha et skikkelig svar fra Lånekassen, og finner det ikke på nettsidene, må man ringe, ikke sende mail. De tror at nettsidene er så fyldige og grundige, men de er jo ikke det. Gankse mye som kan tolkes på forskjellige måter...

Og hvis det nå skulle være slik at man ikke får støtte fra lånekassen, så er det kanskje snakk om et halvt år eller slik, og da kan man kanskje få lån fra en annen bank, + evt spe på litt med å jobbe litt ekstra det ene året. Det ordner seg alltids hvis man bare prøver:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...