Gå til innhold

Naar burde man soeke barnehageplass, naar man trenger plass i mars/april?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer an på hvor i landet du søker, det! I Trondheim, f.eks., så slettes alle barnehagesøknader ved nyttår, slik at om du søker plass nå så må du allikevel søke igjen før 1. mars neste år. Plasser i kommunale barnehager tildeles ved loddtrekning og ikke ansiennitet, slik at en som søker 28. februar står like sterkt som en som søker 1. januar. I andre kommuner igjen (eks. Oslo) bør du vel helst søke så fort barnet har fått personnummer, der går det vel kun på ansiennitet (gjorde i hvert fall det tidligere).

I Trondheim ja, faktisk... :-s

Men jeg vil jo søke før hovedopptaket, er det ikke det som er 1 mars da?

De sier jo at det er x antall ledige plasser i byen, må da gå an...???

Men en ting til; hvordan søker man på redusert plass? Må man vite hvilke dager man trenger når man søker?

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, har tenkt å søke plass fra april/mai. Kommer derfor til å sende søknad i januar. Mulig en må sende to søknader, en for slutten av dette barnehageåret og en for neste år (fra høsten av). Gjorde det sånn med eldsta, i hvert fall. Det er full barnehagedekning her i byen, men det betyr bare at de som søker innen hovedopptaket er garantert tilbud om plass innen utløpet av samme år... Men tror dekningen er så bra at dey er lett å få 3.5-årsplass når som helst (hvis det er aktuelt), 1-3-årsplasser er man ofte avhengig av at noen slutter for å få. Kommer også an på hvor du skal søke, da. Noen bydeler har bedre dekning enn andre.

Mer om å søke bhg-plass i Trondheim her: http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1117610926&language=0

Her står også bl.a. hvilke barnehager som har ledige plasser. Tror også du kan finne ut hvor lange ventelistene er i de enkelte bhg.

Annonse

Jeg søkte året før, rundt sept. okt vil jeg tro. Og fikk plass like etter - TIL ÅRET ETTER. Dette var i Trondheim. Jeg fikk råd fra barnehageansatte om å søke rett etter fødselen, for noen ganger får man faktisk plass til neste år dersom det er ledig allerede året før. Vi begynte å betale for plassen først i feb/mars året etter, men akkurat der tror jeg bhg bare var snill :-)

Søk NÅ og lykke til! Du har ingenting å tape :-)

Jeg fikk forresten også brev om at søknaden min til plass neste år kom til å bli slettet ved årsskiftet. Jeg dro på ferie, glemte hele greia (for jeg hadde jo likevel ikke "gyldig" søknad for året etter) og kom hjem til et tilbud om bhgplass som hadde gått ut på dato (!!!). Jeg ringte i panikk bhg (fam.bhg) kl seks på kvelden og pustet lettet ut når jeg fikk vite at sannsynligheten var stor for at jeg ikke hadde mistet plassen. Puh!

Barnehageservice driver med mye rart og mye som ikke står på papiret, så mitt råd er: søk nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...