Vannmann35 Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg driver med litt slektsgransking og sitter og koser meg med digitalarkivets scannede kirkebøker. Underveis kommer jeg over mange fine gamle navn som man ikke hører mye nå for tiden - og noen artige kombinasjoner :-). Gir dere et lite utvalg her. Kanskje noen som kan være av interesse og gi inspirasjon? Leikny Elvine Henny Bertine Kitty Helen Annie Harriet Andi Olivia Harda Karoline Jonette Nanna Margrete Olea Amalie Dorthea Bertine Audora Ingebjørg Alfine Tine Hermanda Karlotte Aminda Hansine Johanna Orlauda Magnhilde Katarina Jonette Albertine Othilie Nanny Lina Kristine Bertha Thomine Anna Gurine Polly Katrine Henning Martin Annar Andor Fridtjof Nikolai Hans Ludvik Marinius Meyer Nikolai Henry Aksel Edvin Julius Ole Lavin Martin Johan Marenius Einar Elvinius Hartløv Kristian Kastor Meier Hilmar Eilert
Vannmann35 Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. oktober 2007 Ja - er flere av navnene der jeg ikke har hørt før. Er også overrasket over hvor vanlig det var med tre navn. Min mormor hadde 7 søsken - alle hadde 3 navn hver. Var visst vanlig å ta navn til slektninger. Også interessant å se hvor mange navn som går igjen ofte - f.eks. var det tydelig at Johan, Johanna og Nanna var populært på begynnelsen av 1900-tallet - i Troms fylke :-)
Edvardine Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har også noen: Sevat (kanskje en variant av Sivert?) Njel (en variant av Niels) Siver Orm Lauge Tollak Haktor Ånon Anton Bovits Laurits Bernhard Vrål Vilhelm Andreas Berndines Lars Konrad Bernhard Kristian Helmik Meidel Betuel Magla Beljud Karen Olava Edvardine Kristine Simonine Mette Dortea Kristine Sofie Magdalene Dortea Katrine Vilhelmine Man finner mye morsomt når man ser i slektsbøker!
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #5 Skrevet 27. oktober 2007 Morsomt med gamle navn, spesielt de fra sine egne slektstre! Mange navn som jeg kjenner igjen fra listene her, og som også blir brukt av noen jeg kjenner i dag; Martinius, Hilmar, Gurine, Eilert, Josefine, Emanuel, Engly, Albert, Magni,Arnold, Einar.
Edvardine Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg vet forresten også om en liten Malenius på et par-tre år. Oppkalling såklart.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 Det var endel fine navn der Vannmann30!)
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 Bertha Thomine var jo dødskult :-))
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #9 Skrevet 29. oktober 2007 Olava er jo ganske stilig! En forandring istedenfor Olivia som er så pop for tiden.
Thala Skrevet 29. oktober 2007 #10 Skrevet 29. oktober 2007 Kjempegøy med gamle navn. Siden jeg var liten og dro på camping har jeg likt å gå på gravplasser å se på alle de rare navnene man kan finne der. Gjett om foreldrene mine var litt bekymret over datteren som hadde en slik dragning mot gravplasser? Men det er veldig artig å se at på enkelte små steder går ellers uvanlige navn igjen. På et lite sted i Sogn, var for eksempel Sigtona og Appollonius vanlig for 60 -70 år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå