Gå til innhold

Hvordan finner man ut hvilken timelønn man har rett på (lærervikar).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble forespeilet en 50 kroner høyere timelønn, av inspektør, da jeg begynte å jobbe på skolen. Men nå påstår han at satsene for en adjunkt ligger på 220 kroner timen. På lønnsslippen står ikke timelønnssats, men har fått ca 220 kroner timen. Nå påstår endatil en av lærerne at man skal ha ulik timelønn, utfra om man får beskjed på forhånd eller om man blir oppringt på morgenen.

Er nå satt inn i et fast vikariat, og har jobbet 4 uker i dette vikariatet. I og med at det er masse møter, planlegging av timer og planer mm, så jobber jeg mer enn det doble av hva timeantallet tilsier. Og da er jo en lønn på 220 kroner latterlig lav.

Har prøvd å se på utdanningsforbundets sider, men finner bare fastlønnstariffer. Noen som vet hvor jeg kan sjekke timelønnssatser? Skal selvfølglelig kontakte utdanningsforbundet også, men håper noen her inne kan gi meg noen tips.

Jeg er ny i gamet, og trodde kommunen var en veldig fair arbeidsgiver. Men til nå synes jeg nesten privat næringsliv har en bedre personalpolitikk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Timelønn avhenger av hvilket fag du underviser i det... Hvis du er på ungdomstrinnet i allefall. Men hvis du er i fast vikariat for en person skal du ha fastlønn fra første dag i den tredje uka!

Skrevet

Dette er det tydeligvis ulik praksis på, sånn som jeg har fått det forklart. Dette er på mellomtrinnet.

Det som er frustrerende er at jeg har mulighet til å jobbe for 50 kroner mer (timelønn) i nabokommuna, men har egentlig lovd meg bort til jul.

Skrevet

Det skal IKKE være ulik praksis på det med fastlønn etter tre uker nei, det tror jeg ikke. Ellers høres jo 220 kr tima ganske ok ut på mellomtrinnet...

Skrevet

Det var det jeg også trodde, siden jeg har vært vikar for samme navngitte lærer i 4 uker. (På lønnsslippen). Jeg synes 220 kroner timer er innmari lite, når man fungerer som kontaktlærer for 28 elever. I en krevende klasse.

Skrevet

Det er selvsagt lite hvis du er vikar over lang tid ja, for all del. (selv om timelønn er uavhengig av størrelse på klasse, eller hvor krevede de er.)Ellers tror jeg nok det stemmer. Men ring utdanningsforbundet du, eller kontakt tillitsvalgte der du jobber. Når du fungerer som kontaktlærer nå kan det jo ikke være tvil om at du skal ha fastlønn!

Har selv blitt utnytta på dette viset...

Skrevet

Hvis du har et vikarat som varer i mindre enn tre uker, får du 20% lavere timelønn. Det er fordi du ikke bruker så mye tid på for- og etterarbeid etc i så korte vikariater.

Timelønn er egentlig et litt misvisende begrep. Når du får betalt for eksempel 220 kroner i timen, får du betalt for 90 minutters arbeid på barnetrinnet og 100 minutter på ungdomstrinnet. Derfor er utregningene litt forskjellig på barne- og ungdomsskoler. 45 minutter er undervisning, og resten av tida er den tida du bruker til for- og etterarbeid til timen, inspeksjon etc.

I hvert fall var det sånn for 3 - 4 år siden.

Skrevet

Takk for svar, jenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...