Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Sønnen til en kolega er blitt syk, sannsynligvis skarlagensfeber. Han har gått på medisin (antibiotika) siden i går, og er i grei allmenntisltand. Nå har pappan levert sykemelding på 10 dager. Han skal være hjemme med småen til neste helg. Har lite erfaring på området selv, men er ikke det gruelig lenge da? På sånne doktor-nettsteder står det at en bør holde ungen hjemme i to-tre dager...?
Twintipp og himmelblå Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 He he, herregud har du sjekket ut det?? Kan jo være det er noe denne kollegaen ikke forteller deg også da.. Har legen gitt ham sykemelding i 10 dager er det nok forsvarlig og vurdert utifra hva som er best i den situasjonen de befinner seg i..
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. oktober 2007 Ja, klart jeg har:0) Har unger i samme barnehage, og vet jo det er smittsomt. Og legen som er her er en skikkelig snåling, hadde gitt meg ti dager for hodepine også, altså! Så - noen med erfainger?
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Her er noen info : Men her står det 10-14 dager med kløe. Jeg hadde skarlangensfeber , kan huske jeg var dårlig ganske lenge. Men her er noen info fra barnelegen.no Skarlagensfeber er en halsinfeksjon ledsaget av et karakteristisk utslett som kommer etter noen dager. Utslettet er rødt. Det starter ofte som flekker som flyter sammen (legene beskriver det som konfluerende eksantem). Utslettet lar seg lett avbleke, det vil si at det røde utslettet tar en normal farge. Det kan forekomme over hele kroppen. I annen sykdomsuke begynner huden å skalle av, som regel mest markert i hender og på føtter. Dette kan klø. Denne fasen varer som regel i 10--14 dager, men kan også vedvare i flere uker. Tungen får et hvitlig belegg som blir borte etter noen dager. Tungen er da rød og hoven og beskrives gjerne som bringebærtunge. Skarlagensfeber er som regel ikke alvorlig. Barna blir raskt friske når de får penicillin. Det er en streptokokkinfeksjon i de øvre luftveier, noen barbn kan derfor også få ørebetennelse i forløpet av sykodmmen. Uten behandling med penicillin kan det i meget sjeldne tilfeller forekomme nyrebetennelse (glomerulonefritt) eller reumatisk feber (giktfeber). Symptomer * De vanligste symptomer er sår hals og svelgvansker. Små barn får nedsatt appetitt. Større barn gir uttrykk for at det gjør vondt å svelge. * Det er ofte feber på 39--40 °C som varer noen dager. * Magesmerter. Oppkast kan også forekomme. * Hovne og ømme lymfekjertler på halsen. * Hovne mandler som er røde og ofte har belegg. * Bringebærtunge. * Barnet er ofte blekt rundt munnen. * Utslett som kommer etter noen dager.
*ale* Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Sykemelding ved barns sykdom? Det skal man jo ikke ha....
A4 Husmor.... Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Sønnen min hadde dette forrige uke. Ble syk på onsdag kveld, feberen kom på lørdagen og gikk ikke bort før onsdagen etter 1 døgn med antibiotika. Selv om dette medført en del fravær fra jobb fikk vi ikke sykemelding selv om vi spurte.
Pittamitta Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Dette har du ikke noe med,kan være en heeelt annen grunn enn de forteller deg at pappan er sykmeldt.Er det ikke supert da,at foreldre faktisk får være hjemme å ta seg av barna sine? Unnskyld at jeg blir provosert,men jeg syns ikke folk skal legge seg opp i hvorfor andre er sykmeldt.Er ikke ALLTID det e rlike kjekt å fortelle alt til gud og hvermann.
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. oktober 2007 Som jeg utredet under: Jeg spurte fordi vi har barna våre i felles barehage, dette er smittsomt, og jeg lurer da på om dette er vanlig, eller om det er dette vi også må beregne om våre små også er smittet. Verre var det ikke. Var ikke meningen å støte noen....
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 24. oktober 2007 Takk for konstuktivt svar ;0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå