Gå til innhold

Neon som drakk vin her før de visste at man var gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjorde jeg... altså før streken syntes. Tok tester 4 dager på rad.

Sluttet å drikke vin til maten så fort jeg fikk en svak strek.

Var i utlandet en lengre periode da jeg ble gravid. Dengang var det vanlig at vi drakk vin til lunsj og middag hver dag.

Men altså jeg sluttet så fort jeg visste..

Tok ansvar.

Men nå sier de at selv små mengder alkohol før du blir gravid/vet du er det er farlig...

Det siste jeg trengte nå før fødselen var tunge tanker på om jeg har forårsaket hjernecellesvikt hos babyen..

Hva syne dere om denne debatten? Urolige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes det blir litt absurd å slutte å drikke alkohol selv i små mengder, fra du planlegger å bli gravid.

Selv forsøkte jeg å bli gravid i nesten 10 år før vi lyktes - skulle jeg da vært avholds i alle disse årene?

Skrevet

Jeg visste ikke at jeg var gravid og hadde en heidundrandes bursdagfeiring da jeg var ca. en uke på vei.. Fikk panikk da jeg begynte å tenke på det, og lå bare hjemme å gråt å tenkte på at jeg hadde skadet babyen. Tilslutt var jeg så deprimert at mannen min ble oppriktig bekymret for meg og foreslo at vi burde oppsøke en psykolog.

Jeg snakket med legen min om dette, og han sa at det var svært vanlig og at nesten alle gravide som kom til han hadde lignende historier. Mange av advarslene er ment for å gi folk info om hva som KAN være skadelig, slik at folk kan foreta opplyste valg. Dette gjelder både alkohol, medisinbruk og kosthold. Etterhvert fant jeg ut at jeg ikke kunne gå å bekymre meg mer, da det heller ikke er bra for babyen. Man har aldri mulighet til å helgardere seg for alt her i verden, og noen ganger må man bare krysse fingrene og håpe på det beste.

Merker også at det er typisk kvinner og bekymre seg og få dårlig samvittighet. Mannen min var hele tiden tydelig på at min reaksjon var overdrevet, og sa som hun over at folk prøver i årevis å få barn og man kan da ikke mene at alle kvinner i fruktbar alder skal være avholds i tilfelle de blir gravide? Og hva er alternativet vårt da hvis vi har drukket litt? Skal vi da liksom ta abort?

Jeg har som sagt bare drukket den ene gangen, og ville ikke fått meg til å drikke når jeg vet at det er en baby i magen. Men vet at i mange deler av verden gjør de jo dette, og for bare et par tiår siden var det jo vanlig å røyke også.. De fleste mennesker som blir født er jo friske likevel.. Naturen er sterk.

Jeg velger i allefall å fortrenge angsten og det synes jeg du skal gjøre også!

Skrevet

jeg drakk vin dagen før jeg fant ut at jeg var gravid..og dagen før der igjen.. (tok ikke hintet når jeg var uvel om morgenen... "hm.. kvalm?..sikkert bare sulten..")

da var jeg 7-8 uker på vei

man blir selvfølgelig litt urolig,men det skal nok mere til en det for at de skal ta skade av det. som regelmessig fyll bl.a

og tenk før i tiden, når de både røyka og drakk under svangerskapet! ble jo folk av dem og!

går nok helt sikkert fint!!

:)

Skrevet

Denne gangen hadde jeg ikke noe alkohol før jeg ble gravid:o)

Røykte en uke så sluttet jeg.

Vi planla å få barn, å jeg ble gravid måned etter, men skulle jeg prøvd i mange månder ville jeg ha levd normalt med vin på kvelden osv.

Men med min første, hadde jeg en kjempe fest med masse alkohol og vin kvelder, fant ikke ut at jeg var gravid før etter 2- 3mnd+++..... Klarte heller ikke å slutte med røyk før i 5mnd:o(

Var veldig enstelig. Skylder på at jeg var bare 18år å skjønte ikke at jeg var gravid.

MEN ALT GIKK BRA:O)

Lille jenta mi er 8år har ingen allergi, flink på skolen og sjelden syk, så det går bra. De tåler mer enn vi tror:o)

Og hun var 100% frisk når hun ble født og en utrolig snill baby.

Har faktisk 2 veninner, ene har gjort alt rikrig, spist sunt, rolig harmonisk liv osv, hun andre var i dårlig forhold, tok seg ett glass vin innimellom osv...

Og hun med det utsvevende livet fikk helt frisk unge og hun andre fikk en unge som krevde mye og hadde øye feil.

Viktigste er at vi slutter med alkohol når vi finner ut at vi er gravide:o)

Lykke til jenter:o) Ikke engste dere selv om tankene svirrer mot dårlig samvittighet.

Skrevet

Jeg hadde X antall fyllekuler i de 5 ukene jeg ikke visste at jeg var gravid...

Var full dagen før jeg fant ut at jeg var gravid og...

Var ikke planlagt, men ble jo selvsagt litt bekymret..men tror nok alt skal gå bra:)

Har kost meg med et glass rødvin som jeg har nippet på i 2-3 timer en kveld i ny og ne...uten dårlig samvittighet!

Skrevet

Drakk alkohol ei uke før jeg fant ut at jeg var gravid. Var ikke planlagt graviditet, så viste ikke at jeg kunne være gravid da. Er ikke så bekymret, for så tidlig har vist ikke embryoet noe kontakt med morens blodomløp.... Vet om mange som har drukket alkohol, og det har gått helt bra med babyen.

Men har ikke smakt en dråpe alkohol etter at jeg fant ut at jeg var gravid.. Syns det er bare dumt å drikke alkohol når man vet at det kan skade babyen!

Skrevet

Jeg fant ut at jeg var gravid da jeg var ca 8 uker på vei. Før dette så festa jeg en god del, da jeg var både på påskeferie, bursdagsfeiring og littt til.. Jeg hadde uregelmessig mens før jeg ble gravid, og tenkte derfor ikke over at mensen ikke kom. Jeg skulle ønske jeg var litt mer oppmerksom på at det kunne være at jeg var gravid, men tanken var så fjern for meg at jeg tenkte ikke på det en gang.

Uansett; gjort er gjort og så får jeg håpe at naturen hadde rydda opp om det er blitt skader av det. Kan ikke gå å tenke på det nå, men får heller ta det som det kommer OM det har blitt noen skader av det.

Skrevet

2 av mine har nok vært med på en heidundrende fest eller 2.ikke var de planlagt og ikke fikk jeg greie på jeg var gravid med en gang

Skrevet

Ja, har drokke både vin og sprit, FØR jeg fant ut at jeg var gravid, vel og merke! Og ikke bare 1 gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...