Gå til innhold

Vonde situasjoner i barnehagen


Anbefalte innlegg

I barnehagen der barnet vår har startet er det et annet barn som går til fysisk "angrep" på de andre barna. Biter, slår og klorer. Barnet er større enn de andre og er tydelig sugen på positiv oppmerksomhet. Men i stedet får han mye negativ oppmerksomhet - som han lar gå utover de andre barna. Det er så vondt, for vi ser jo at vårt barn er redd...

 

Problemet er at jeg synes at de som jobber i barnehagen er veldig opptatt av straff, mens jeg tenker at det som trengs kanskje er andre typer stimuli enn det de andre barna trenger. Noen som har noe erfaring med slike situasjoner - råd å komme med? Som jeg kanskje kan gi som innspill til styreren i barnehagen? Veldig takknemlig for alt som kan gjøre dette bedre...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10723298-vonde-situasjoner-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yes. Jeg har et klart innspill til deg:

 

Vold er ikke akseptabelt. Ditt barn har rett til en hverdag uten bitt, slag og kloring. Ditt barn har rett til å gå på sin "arbeidsplass" uten å bli voldsoffer.

 

Jeg ville krevd umiddelbare tiltak for å sikre ungen min mot vold. De får sette inn ekstra mannskaper på det andre barnet. Og så får de ta kontakt med PPT-tjenesten eller andre som kan komme inn og se på situasjonen.

 

Vær obs på at personalet ikke kan diskutere det andre barnet i detalj med deg. De har taushetsplikt. Men du har altså krav på at barnet ditt beskyttes mot vold.

Vi hadde et lignende tilfelle i barnehagen min for noen år siden. Et av de store barna var voldsom mot de andre, h*n slo og kløyp og brølte og skremte. Flere av de andre barna var redde for dette barnet. Vi klarte å snu situasjonen ved å gjøre to ting:

 

1: Ved å gi dette barnet utrolig mye positiv oppmerksomhet for alle ting det gjorde, og å passe på at de andre barna også hørte dette. (Eks: Jeg såg at du var flink til å henge opp jakken din -så flott! Da blir det ryddig her! Såg dere det, hvor flink ... var til å rydde?)

 

2: Ved å bruke ekstra mye tid sammen med dette barnet, og å få de andre barna til å bli med på leken. (Eks: ..... og jeg har kjempelyst til å leke med legoklosser, vi skal bygge et svææært tårn! Blir dere med?) Ved at de voksne var sammen med dette barnet, fikk h*n en positiv status i barneflokken.

 

Det var ganske tidkrevende, men etter et par måneder var plutselig dette barnet et av de mest populære i barnehagen! Positiv oppmerksomhet kan gjøre underverker!

 

På grunn av taushetsplikten:

Di sier ingenting om hvor gammelt dette barnet er, men jeg tenker mer i retning å lære dette barnet å omgås andre mennesker.Det krever at man er tilstede som voksen og kan gripe inn i situasjoner før noe skjer og gi barnet mulighet til å komme med konstruktive og positive forslag/innspill til leik. Det kan også være at dette barnet bruker "vold" fordi det ikke vet hvordan det skal komme seg inn i leik, få noen til å leike med seg osv.

Viktigere med positive og kreative løsninger enn å fokusere på straff men samtidig skal denne type handlinger få konsekvenser. Det blir feil at det ikke får det. Alle handlinger får konsekvenser på forskjellige plan, men man kan være ueninge om hvilke konsekvenser. En blanding av disse metodene kan nok være fornuftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...