Gå til innhold

Pratet akkurat med jordmor...(kommer på en måte litt innom sa, men for min del slapper jeg litt mere av nå..)


kaalrot Høygravid!:)

Anbefalte innlegg

Jeg er 8+3 uker på vei i dag.. og ringte jordmor for å bestille time. Vanlig å få time rundt uke 14.. Fikk beskjed om at det var en ledig time 1 nov.. dvs at jeg er rett under 10 uker på vei.. Spurte henne om jeg ville få mulighet til å høre/se hjerte slå så tidelig i svangerskapet - og hennes svar var nei..

 

Synes det er rart siden så mange her inne sier de har fått høre hjerte allerede i uke 6 o.l..?

 

ville i utgangpsunktet utsette timen til uke 14 på grunn av alt jeg har lest her inne om tom fostersekk, om foster som døde for 4 uker osv:/ -og at det da ville være betryggende å se hjerte slå..

 

Hun sa at om jeg følte meg fin i formen så var nok alt bra, og at om fosteret var dødt var det vanlig å få småblødninger og brunlig utflod.. Slapper litt mere av etter dette fordi jeg trodde det var slik at om fosteret dør så blir kanskje ikke det oppdaget før undersøkelse hos jordmor.. men da tok jeg altså feil..

 

Så ut i fra det jordmor sa så kan vel alle som ikke har brunlig utflod samt føler seg dårlig ta det helt med ro:) hun mente også at jeg leste alt for mye inne på disse sidene, og det sa også legen til meg..hehe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hei. Ikke for å gjøre deg bekymret, men syns at dette hørtes litt rart ut. Det er veldig mange som har brunlig utflod og småblødninger som det går bra med.

 

I mitt tilfelle hadde fosteret vært dødt i 2, 5 uker begge gangen MA, som ble oppdaget i uke 12. Jeg hadde ikke merket noenting på kroppen, den oppførte seg akkurat som om den var gravid, hadde ikke brunlig utflod eller blødninger, og alle symptomene var der fortsatt. Dette skjer heldigvis ikke ofte.

 

Vi som får høre hjerte slå i uke 6 -7, er ofte av de som har mistet før, og som trenger litt ekstra oppfølging.

 

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å ødelegge noen ting her heller... men når jeg mistet i MA i uke 11 merket jeg ingenting før dagen jeg begynte å blø...

og da hadde allerede fosteret vært død i noen uker...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo totalt unødvendige kommentarer dere kommer med til Kaalrot nå!!! Dette kunne dere holdt for dere selv!

 

Håper det går bra med deg, Kaalrot. Kos deg med den voksende magen:o) Og blir du ekstra bekymret, så få tatt en privat UL. Når du er såpass kort på vei vil de kunne ta en innvendig UL, og da kan du få se om hjerte slår:o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å ikke kunne høre hjertelyden når man er bare 10 uker på vei. Selv om hjertet slår betyr det ikke at man er i stand til å høre det likevel. Det er først når magen begynner å komme opp over skambenet og opp av bekkenet at det er vanlig å høre fosterlyden. Det skjer som regel etter uke 12. Enkelte fastleger velger å ikke lytte etter fosterlyden før rundt uke 16 til 18 for at den gravide ikke skal bli redd hvis man ikke finner noen hjertelyd.

 

Det er sant som jordmor sier at hvis du ikke har blødninger eller brun utflod så er det liten sjanse for SA. Men man kan likevel få MA. Da dør fosteret i magen uten at man får noen symptomer.

 

Prøv å slappe av og glede deg over graviditeten istedenfor å engste deg for at det ikke skal gå bra.

Øsnker deg lykke til i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med den ene anonyme her. Dårlig gjort å presse på deg dårlige erfaringer. Det hjelper ikke babyen at du er redd. Hvis du tenker mye på dette, så syns jeg du skal få ordnet en tidlig ultralyd. Nå vet ikke jeg hvilken lege du har, men jeg fikk veldig lett komme på ultralyd i Lillehammer. De er faktisk veldig flinke og har kort ventetid på Lillehammer sykehus :-) De hadde veldig grei holdning på dette med usikkerhet, og syns det var best å sjekke hvis mammaen er redd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hun spurte jo, og er jo ikke vits i å komme med erfaringer som ikke er sanne.. syntes det er feil å ikke være ærlig bare fordi det kan skremme... var ikke ment slik, men som et ærlig svar fra en som har opplevd nettopp det å miste uten å merke noe...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var vel ingen som presset på noen dårlig erfaringer av det jeg har lest, var vel bare ærlig innspill...

 

har selv opplevd å miste uten å merke noe så er bare slik det er i den store verden at ikke alt dessverre er rosenrødt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig ikke. Men dere vet sikkert også at det er veldig vondt å være redd for det mest dyrbare man har? Og det er også vondt for den lille at mammaen er redd.. så hvorfor gjøre henne reddere enn nødvendig? Hun vet allerede at deg KAN skje, så skjønner ikke hvorfor dere legger så vekt på dette. Stort sett går det jo bra. Men-men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bestandig man trenger og komme med ærlige innspill til en som allerede er redd nok fra før...

Kan tenke meg at det som jordmora klarte, nemlig og få kaalrot til og slappe mer av, har dere klart og effektivt ødelegge ved og komme med deres ærlige innspill.

 

Ikke meningen og være surmaget, men jeg blir litt lei meg på kaalrot sine vegne nå.

 

Håper det går bra med deg, kaalrot, og jeg sier det igjen, få tatt en innvendig UL om du er veldig bekymret. Kanskje et bankende hjerte kan få deg til og slappe litt mer av:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm nå vil jeg kanskje få høre det her, men har det ikke akkurat vært en stor diskusjon ang dette med MA/SA her...

og leste godt gjennom innleggene hvor det stod at her måtte man tåle å høre livets gang, uansett hvor tøff den måtte være...

var mange som ville flytte disse skrekk trådene til andre forum osv...

men som fikk beskjed om at nei da, her inne deler man alt...

 

og det er jo bare det disse anonyme skriver her... at man må vite at det kan skje akkurat dem også faktisk... og de fortalte jo bare sine erfaringer...

 

ikke misf. meg kaalrot, jeg mener virkelig ikke å bekymre deg på noen måte, for etter å ha mistet 2 ganger selv er dette noe jeg ikke unner min verste fiende engang...

 

hvis du ikke føler deg trygg nok på at ting er som de skal tror jeg og håper sykehusene vil hjelpe deg med en ul slik at du roer deg med det :)

men som sagt, det går som regel bra :)

ønsker deg ALT godt og masse lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Er det noen som egentlig vet helt sikkert hva en MA er for noe?? Jeg spurte fødselslegen nøye ut om dette siste jeg var på sykehuset..

En MA er svært svært svært sjelden! Og rammer 2% av gravide.

En MA er IKKE styrt av småblødninger,faktisk ikke blod overhodet! Og disse oppdager man ikke før man ser det på UL.

De som har fått småblødninger,så masse blod har en SA. Da støter kroppen dette fra seg av seg selv.

En MA blør ikke ut av seg selv. ALDRI!!! Så om man har småblødninger eller lignende så er det faktisk en SA. Prøv å kunne forskjellen på de to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en MA fordi jeg ikke oppdaget det før det kom litt blod. da var allerede fosteret dødt!

dro på sykehuset dagen etter uten blødninger og fikk konstantert MA. måtte inn dagen etter det igjen for å ta utskapning fordi kroppen min ikke utstøtte dette selv...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle tilbakemeldingene på innlegget mitt!

 

Grunnen til at jordmor vil jeg skal komme 1 nov er pga mine bekymringer.. Er ikke til å se bort i fra at at mange av bekymringene oppstår av å lese her inne, MEN er helt enig i at dette er en side der man skal kunne prate om alt!:) og som det er nevnt tidligere så er det jo opp til hver enkelt hvilke innlegg man ønsker å gå inn på.. folk er jo veldig flinke til å spesifisere at innlegget f.eks handler om sa/ma:)

 

Jeg kan jo kanskje nevne for jordmor at jeg ønsker ul.. vet du hva dette koster her i lhmr sukkelinn? Er det vanlig å ta ul så tidelig "bare" pga bekymring? Skjønner de som har mistet tideligere, men tenker at jm bare vil riste på hodet etter timebestillingen min når hun hører grunnen .."disse overbekymrede førstegangsfødende";)

 

nok en gang takk for all responsen jenter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes det er kjempe bra at du klarer å se det slik som du gjør....

er visst endel her inne som ikke vil at vi skal være ærlige i noen tråder, mens i andre tråder må vi bare tåle realiteten liksom...

 

selv om man ikke har mistet før er det ingen som sier at man ikke skal være bekymret for det.. det er tross alt noe man har lengtet etter :)

men som jeg sa isted, tror nok du klarer deg supert og at magen din vil vokse og vokse.. :) hehe

 

masse gode ønskninger fra meg til deg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei kaalrot :)

 

Takk for bra innlegg, syns det var helt topp at du skrev dette her da vi er mange som lurer. Kanskje fordi det står MA/SA tråder her. Jeg vet at det er mange mange som oss som bare lurer. Man hører skremselshistorier om folk som ikke merker det og bare mister barnet sånn uten videre, men husk at det er over 93% det går bra med og da er prosenten av de som ikke har merket det så utrolig minimal at det blir som å gå å engste seg for å bli påkjørt, få hjerteinnfarkt eller ett eller annet som en liten gruppe opplever. Tenk deg alle sorgene man opplever i hverdagen (jeg hadde et lite fall for 2 år siden og har vært sykemeldt siden det med smerter.. ganske så tragisk, men dog helt umulig å kontrollere skjebnen spør du meg..)

 

Jeg er for et forum hvor man kan drøfte og skrive alt, men det kan også være fint om alle utviste sunt folkevett (noe det desverre kan bli litt lite av her inne til tider). Ikke det at det ikke er fint at folk skriver man kan miste likevel, det er alltids en nyttig info. Men får man den infoen av altfor mange vil de allikevel (desverre) være av den lille gruppen som dette skjer med. Et innlegg som dette vil naturlig vekke de som er intr /har opplevd fenomenet, mens kyllinger som meg sniker meg unna de fleste MA/SA fordi jeg blir bekymret. Man får jo allieklvel ikke styrt dette. Det som skjer det skjer:)

 

Skal til privat UL hos gynekologen min neste uke (i Oslo), og gleder meg til å se om alt er i orden. Det koster 1025 hos henne, men hun er privat og kjempeflink. Vet at UL heller ikke er en garanti, men at det er en liten trygghet sålangt;)

 

Håper jeg ikke har bekymret deg mer med innlegget mitt Kaalrot. det finnes alltid masse å bekymre seg for, spesielt i den tiden vi er i nå, men det går som oftest ganske så bra:) HAr selv brukt lang tid på å innse dette, men får jo ikke gjort noe med det som skjer allikevel, enn å ta det som det kommer!

 

Masse lykke til videre, og håper du finner privat Ul dersom du skulle ønske det!

 

Mange hilsener fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får henvisning fra legen din, så koster det ingenting :-) Da får du komme på gynokologisk poliklinikk på sykehuset, og får en innvendig ultralyd. Det tar bare 10min og gjør slett ikke vondt! De ultralydmaskinene de bruker er også ufarlige for fosteret.. de er nye og veldig bra, så på innvendig ultralyd ser man ganske så klart :-)

 

Hvis du ikke få henvisning av legen, så må du på en privatklinikk. Det koster mellom 500,- og 1000,-.. men tror ikke det finnes en sånn i Lillehammer, så da må du eventuellt til Gjøvik tror jeg.

Men om du er bekymret, så lyv heller til legen din og si at du er sikker på at du har mistet. Da MÅ de jo sjekke det ut.. Da får du iallefall bekreftet eller ikke :-) Det hadde jeg gjort!

Men som de andre sier her, så er det veeldig liten sjans for at du har mistet når du ikke blør :-) Det går nok kjempefint med den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har absolutt ikke bekymret meg mere med det innlegget, heller motsatt faktisk:) det du skriver om de 93% og at det blir som å gå og engste seg for å bli påkjørt o.l.. jeg fikk liksom satt det i perspektiv etter å ha lest innlegget ditt:) så takk for gode ord!

 

og så er det jo sant det du sier; om å bare ta det som det komme pga at det ikke er mye vi får gjort med det...

 

skal prøve å legge mine bekymringer på hyllen og bare nyte svangerskapet.. alt tyder jo på at det skal gå bra foreløpig så..:)

 

Men det er godt å få så mye støtte her inne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink jente :)

 

Husk at det er helt normalt og tenke og fundere man må bare overbevise seg selv om å være litt fornuftig i det hele!

 

Så skal vi nok se at flertallet her inne ender opp med et ganske så friskt lite babybarn rett før sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har blitt enig med meg selv om å bare ta det som det kommer.. regner med å føle meg litt tryggere når jeg har pratet med jm:) og så tenker jeg at skjer det noe så skjer det uansett om jeg har vært på ul el ikke..:/ men takker deg for et godt tips:)

 

(selv om jeg ikke ser heeeelt bort i fra at jeg plutselig kommer ut fra jm med en ul-time i hånden alikevel;)

 

satser på at den lille har det bra og at den holder seg på plass i 9 mnd:) ønsker deg lykke til videre i svangerskapet:)

 

( Skrik ut om du kunne tenkt deg å møtes utover svangerskapet:) tenkte også å høre med hun som la ut innlegget om andre fra Lillehammer.. kjekt å prate med andre i samme situasjon.. jeg er førstemann ut i vennekretsen min:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaaaa:)

 

lykke til videre i svangerskapet barnkanskje?:) så får vi spille jahn teigen med optimist på de eventuelt dårlige dagene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, det kan vi gjøre :-) Er den første i nærmeste vennegjeng jeg også, så går å lurer på masse rart uten å ha noen å spørre ;-) Hehe.. Skal ha nicket ditt i bakhodet, så tar jeg kontakt når vi har kommet ut av 1.trimester :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at hvis man tør å lese tråder om sa/ma så lærer man faktisk ganske mye om det. Det er i hvertfall greit å vite hvordan det går for seg, og hva forskjellen er.

Lykke til videre alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kaalrot.

Ville bare si at da jeg var gravid med min forrige fikk jeg ordna henvisning til gu hos dr.Tandberg. Dette er på Lillehammer. Mener det var gratis, mulig det var samme egenandel som til lege... Dr Tandberg er veldig flink og rolig. Var der i uke11 og fikk se det lille nurket med innvendig ul....

Lykke til..Prøv å ikke bekymre deg... Kos deg med spiren du og ikke tenk på hva som evt kanskje muligens kan skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kaalrot:)

Jeg er 12 uker på vei og da jeg oppdaget at jeg var gravid igjen fikk jeg time hos fastlegen min. Jeg viste ikke hvor langt på vei jeg var og ba om å bli henvist til ultralyd. Dette fikk jeg allerede neste dag, og den ble fulgt opp med to ultralyder senere. Var gratis siden jeg er gravid selv om klinikken er privat.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...