Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #1 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg fikk vite av legen min at jeg har blodtype 0 rhesus negativ i dag. Er mitt første svangerskap. Er det noen som vet om man kan utvikle "antistoffer" ved første svangerskap? Evt hvilke komplikasjoner som kan oppstå? Jeg har aldri hatt noen tidligere aborter o.l som kunne ført til at kroppen starter produksjon, men blir jo litt bekymret for det. Har lest en del om det men blir ikke så mye klokere...
Galskapens overhode Skrevet 24. oktober 2007 #2 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg vat bare at du skal ha en sprøyte etter endt fødsel.. Det har min mor fått etter alle 4.. Selv er jeg blodtype 0 rhesus positiv.. (og jeg som hele livet har vært overbevist om at jeg var
Lille`mor & lillebøll Skrevet 24. oktober 2007 #3 Skrevet 24. oktober 2007 Hei:) jeg er også R- og det jeg har beskjed om er at jeg skal ha 2 ekstra blodprøver i uke 30 og uke 38(tror jeg) for og sjekke om kroppen har dannet antistoffer. Etter fødsel får du en sprøyte slik at ikke kroppen skal danne seg antistoffer mot og bli gravid igjen. Før i tiden,Regnet de dette som mere farligt,men det har de gått bort ifra nå. Noe som blir sagt om R- mødre er at de kan miste under svangerskapet,føde for tidlig,barn blir ført med gulsot Spurte legen min om dette og hun sa at det var sånne ``myter`` de ikke helt har fått avklart og hun mente dete ikke stemte nå til dags. Vi er nok ikke så spesielle som vi vil ha det til selv om vi er R-(ca 15% i av kvinner er det)så det er ikke så mange av oss!Men vi er nok ikke så spesielle;)
Måånestråle Skrevet 24. oktober 2007 #4 Skrevet 24. oktober 2007 Det eneste man må passe på som rhesus negativ er at du skal ha en sprøyte dersom du aborterer (den største faren er vel over for det nå som vi hører til 2. trim), og så skal du evt ha tilsvarende sprøyte ved fødsel hvis barnet er rhesus positivt. Det skal stå på helsekortet ditt at du er Rh- så du trenger sannsynligvis ikke passe på dette selv. Såvidt jeg har skjønt, så gjelder dette for så vidt bare hvis barnefaren er rhesus positiv, siden du da kan få et barn som er rhesus positivt. Jeg er også 0 Rh- ! Vi er veldig attraktive som blodgivere fordi 0-blod kan gies til alle, mens vi selv bare kan få 0-blod, så det kan være noe å vurdere en stund etter at babyen har kommet ut!
Lille`mor & lillebøll Skrevet 24. oktober 2007 #5 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg fikk nettop beskjed fra sykehuset at farens blodtype har ingen ting og si og den sprøyta etter fødel får du uansett. Da jeg ble gravid hørte jeg/leste jeg ingen ting om at vi var noe mere i faresona for abort enn andre. Så dette tror jeg faktisk ikke de har noe statestikk over som stemmer. Har hatt en mange samtaler med leger om dette og de svarer det samme. Jeg kommer tilog være veldig nøye på den sprøyta for får du den ikke i løpet av 72 timer kan det resultere i at du ikke kan bli gravid igjen.Sykehus glipp kan alltid skje derfor kommer jeg til og passe ekstra på:=) Men som måånestråle sier:er du R- vurder om du vil gi blod i blodbanken.Ditt blod kan hjelpe mange liv.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg er også 0 Rhesus-. Fikk nylig beskjed fra jordmor at jeg kom til å få en spøyte om barnet var Rhesus+ (ikke Rhesus-), for da kunne/ hadde den ha dannet antistoffer mot nestemann.
To under Skrevet 24. oktober 2007 #7 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har rhesus minus og fikk barn med b+ for 2 år siden. Da fikk jeg en sprøyte innen 72 timer etter fødselen, for å hindre at kroppen danner antistoffer ved neste svangerskap. Den eneste risikoen er hvis man har abortert uten å få denne sprøyten. Tror sjansen er minimal at noe skal skje utenom dette. Husker at jeg hadde mareritt når det nærmet seg fødsel at jeg glemte å få denne sprøyten, hehe. Det gikk helt fint:-)
lilwil 21.1 Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 Er også 0 rhesus minus. Men begge mine tidligere barn har vært r- de også, så jeg har ikke trengt denne sprøyten etter fødselen. Har derfor heller ikke utviklet antistoffer så langt i dette svangerskapet. Men det skal sjekkes igjen både i uke 32 og i uke 38. En liten kuriositet i den forbindelse er at faren faktisk må være bærer av genet for R-, selv om han altså er pluss selv. Dette forklarte legen med at dette genet er ressessivt, men det er koblet til kjønnskromosomene og slik sett må begge kromosomene ha resus minus for at barna skal få det også - et fra mor og et fra far. Dermed er sjansen for vår del at det tredje barnet også skal være r- 50%.
fjollefrua Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 Man får som regel sprøyte uansett etter fødsel... Hvis mor er negativ og far er negativ har det ingenting å si. Men hvis far er positiv, KAN mor danne antistoffer til neste svangerskap. Altså, det er ikke farlig for førstegangsfødende men kan skje komplikasjoner ved barn nr 2... En venninne av meg har akkurat hatt om dette på skolen og vi satt faktisk og pratet om det igår...
Mammahjertet Skrevet 24. oktober 2007 #10 Skrevet 24. oktober 2007 Hei Jeg har også blodtype 0 og er rhesus - Da jeg fikk mitt første barn fikk jeg ingen sånn sprøyte, og jeg etterlyste det. Fikk da beskjed om at gutten jeg hadde født også var rhesus - og at jeg derfor ikke skulle ha noe sprøyte. Det er også riktig som det sies over her at det blir tatt noen ekstra blodprøver i svangerskapet. Kan ellers nevne at jeg ikke merket noe til mitt rhesus - bortsatt fra at gutten min faktisk hadde gulsott ganske kraftig og måtte ligge i solarium i fire dager (man vet jo ikke om det har noe med rhesus - og gjøre). Han gikk ned mye i vekt fordi han ikke ville spise og kastet opp mye (de mente gulsott kan føre til kvalme), og vi måtte derfor være litt ekstra på sykehuset. Opplevde egentlig ikke dette som noe kjempeproblem bortsatt fra at det gjorde hele ammestarten veldig slitsom!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #12 Skrevet 24. oktober 2007 jeg er AB R-, den mest sjeldne av blodtypene.....(kan bare gi til de med denne blodtypen og kan bare motta fra dem med denne blodtypen) jeg vet nå ikke hundre prosent sikkert om jeg ikke har spontanabortert tidligere...vist mensen har bare vært forsinket noen dager kan det ha skjedd at jeg har spontanabortert uten å merke det......veldig vanlig,men har dette innvirkning da?!?!? er så mange spørsmål....
lille_my:) Skrevet 24. oktober 2007 #13 Skrevet 24. oktober 2007 jeg er ogsaa rhesus negatv, men jeg tar blodproever hver maaned for aa sjekke om kroppen har begynt aa danne antistoffer, har gjort dette siden 12 uke... bor ikke i norge, saa det er vel ulike svangerskapskontroller. det er ingen fare forbundet med det aa vaere rhesus negativ lenger, bare viktig aa bli "vaksinert" i ettertid:)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #14 Skrevet 24. oktober 2007 Jeg er også Rhesus negativ. Hadde en abort for 5 år siden, og fikk da en sprøyte. (Immunglobulin,heter det visst). Er nå i uke 20, og fikk en sprøyte i uke 13 pga småblødninger. Skal ha en ny sprøyte rundt uke 29. Og så må jeg huske at at det skal være en sprøyte innen 72 timer etter fødsel. Man utvikler ikke antistoffer ved første svangerskap. Det er ved andre svangerskap at det kan utvikles. Derfor gis denne sprøyta!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2007 #15 Skrevet 24. oktober 2007 jeg er også rhesus negativ...å ble operert for graviditet utenfor livmoren i mars...men tror ikke jeg fikk noe sprøyte da? er det bare ved spontanabort eller ved provosert abort man får denne sprøyta? jeg tok også prøver hos min lege i går (uke 32) men har i grunn fått lite informasjon om dette...
♥marita&jentene♥ Skrevet 24. oktober 2007 #16 Skrevet 24. oktober 2007 viss man er rhesus- så skal man ha sprøyte etter fødsel enten d er med nr 1 eller nr2...det er ihvertfall d jeg har fått beskjed om..men da må barne vere positiv.jeg fikk sprøyte med nr1,og er nå gravid me nr2,har prata en del med jordmor om dette da jeg har hørt så mye forskjellig,og vi som er negativ og fikk positivt barn har ingen ting å bekymre oss for så lenge vi vet at vi fikk den sprøyta innen 72 timer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå