Gå til innhold

Skal vi sette inn ett eller to egg......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har blitt en del tanker ang. det i de siste dagene.

Vi skal opp til Haugesund på mandag, hvis opptinigen går bra, og sette inn egg.

Har 6 egg som ligger på frys, og de er fryst ned to og to. Så visst begge overlever opptinigen, så kan jeg jo ikke "elle melle" om hvem jeg skal velge....

Mannen min er veldig skeptisk til evt.å få tvillinger. Vi har en liten fra før på snart ett år, og når han tenker på at vi kan få to til, har han lett for å bli litt bleik (he he) Og jeg forstår han veldig godt da, for det er jo litt av en vilter krabat den lille.

Men vi får nå se på mandag da, så får vi snakke med de på sykehuset og høre hva de sier også.

Hva hadde dere gjort...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde satt inn to uten tvil, er jo ikke sikkert er enn et fester seg..

Forstår godt at mannen din er skeptisk men det er jo umulig å velge ett av de...

Lykke til.

Skrevet

Hei!

Jeg også står mellom dette valget hvis valget faller på oss. Vet ikke hva jeg skal gjøre, men samboeren min ønsker å sette inn to i tilfelle det ene ikke setter seg så kan det hende det andre setters seg.

Alle jeg har snakket med til nå sier at de ville ha satt inn to.. så tror det blir til det hvis valget faller på oss :)

større sjansje :)

Lykke til!

Skrevet

Om det hadde vært mitt første forsøk, hadde jeg satt inn ett.

Om det hadde vært god kvalitet og sånt!:-)

Men dette må du bestemme selv:-)

Lykke til!

Skrevet

På mitt første forsøk satt jeg inn ett, da dette var av topp kvalitet og fordi legen sa det var tilnærmet lik sjanse for å bli gravid med et ferskt egg som det var med to.

Valgte å ta rådet, men det festet seg dessverre ikke.

Nå på mitt første fryseforsøk satt jeg inn to, fordi det visstnok var litt bedre sjanser når man satt inn to i et fryseforsøk.

De sier sikkert helt omvendt på en annen klinikk, så det blir bare litt synsing.

Mine egg er fryst ned ett og ett så jeg bestemmer selv hvor mange jeg vil ha. Tinte tre egg ved dette forsøket, da det ene ikke overlevde.

Hvis dette forsøket ikke går, så har jeg valgt å sette inn to hele veien til det sitter, selv om jeg vet at et eventuelt tvillingsvangerskap er mer risikofylt osv.

Skrevet

hvilken risiko er det med et tvillingsvangerskap?

Skrevet

Blandt annet

større sjanse for spontanabort , og for tidlig fødsel.

Større fare for komplikasjoner ved fødsel, selv om det stort sett går greit.

+ at det er ganske tungt for de fleste å gå gravid med tvillinger, du blir som regel sykemeldt tidlig.

Skrevet

takk for svaret... er en vurderingssak dette her :)

Skrevet

Vi valgte to og jeg venter tvillinger. Uten å ha sett disse smårollingene i aksjon ville jeg ikke gjort det annerledes. Noen kan si svangerskapet er mer "risikofylt" etc, men dette har vi ventet så sårt lenge på at vi gjerne tar to i samme slengen når vi var så heldig!!

Skrevet

jeg er litt enig i dette! Gratulerer så mye! og lykke til

Skrevet

Får vi tilbud om å sette inn 2 egg på ett eller annet tidspunkt, kommer vi til å velge å ta 2. Sjansen for å få en øker jo litt, og sjansen for å få to er bare en bonus for oss, siden vi gjerne vil ha minst to barn uansett. Selv med riskoene et tvilling svangerskap medfører hadde vi tatt den sjansen, når vi så sårt øsnker oss barn...

Risko for tvillinger finnes likevel i familien.

Men det er jo individuelt, hva man øsnker vil og kan klare, så snakk med legen.

Til verdens_lykkeligste: Gratulerer og lykke til!!!

Skrevet

Dette er vårt dilemma også. Skal sette inn egg i morgen og fikk spørsmål om vi vil sette inn to. Venter på å avgjøre til vi får vite kvaliteten. Jeg kan kanskje tenke meg tvillinger, men mannem min er nok litt vettskremt av tanken. Det er jeg som har mest lyst på barn i forholdet vårt og jeg er også 4 år eldre enn ham.. Syns det er mye å ta stiling til jeg.

Skrevet

Takk fro mange fine svar alle sammen. Veit at det er noe vi må bestemme selv, men godt å høre hva andre ville ha/ har gjort.

Lykke til jenter!

Skrevet

Tja...det er faktisk ikke et lett valg for mange, det skjønner jeg godt. Vi fikk egentlig aldri spørsmål om vi ville sette inn ett eller to egg, men jeg hadde valgt to uansett fordi jeg var så desperat etter å bli gravid.

Under mitt 2. IVF, som jeg ble gravid på, satte vi inn to egg som begge var av god kvalitet. Begge festet seg men den ene stoppet utviklingen tidlig og ble bare absorbert av kroppen en gang mellom 14. og 20. uke, såkalt "vanishing twin syndrom".

Under mitt nylige fryseforsøk, som jeg nå er gravid i 9.uke fra, fikk vi også satt inn to fine egg. Etter 5 uker opplevde jeg noe som de regner med var en spontanabort av en tvilling.

Siden jeg nå sannsynligvis har mistet en tvilling begge gangene, tenker jeg at hvis de hadde valgt bare ett av eggene, så kunne de vel like gjerne ha valgt "feil", dvs det egget som ikke klarte seg. De sa jo begge gangene at begge eggene så fine ut.

Så hvis jeg skulle hatt flere forsøk, ville jeg igjen ha valgt to egg.

Lykke til!

Skrevet

Heisann Trollmor.

Jeg regner med at du ikke mener uke 14-20, det må vel være dager...? Et foster kan vel ikke bare "forsvinne" når det er blitt så stort....

Jeg kommer nok til å velge 2 egg jeg også, om jeg skulle få valget på mandag.

Spennende blir det i hvertfall uansett :o)

Skrevet

Hei!

Jeg forklarte nok litt dårlig :)

Utviklingen stoppet tidlig, antakelig i uke 5 eller 6. Da vi hadde første UL i uke 10 fikk vi se ett normalt foster og ett som var mye mindre og ikke i live. Ved UL i uke 14 var den den andre fostersekken med det døde fosteret fortsatt der, men selvsagt like liten som den var ved første UL.

Neste UL hadde jeg i uke 20, og da var den borte, dvs den forsvant på et tidspunkt mellom de to ultralydene.

Det stemmer at ved "vanishing twin syndrom" så blir fosteret og fostersekken absorbert av kroppen, men det er jo ikke store greiene da, når utviklingen stopper så tidlig.

Jeg har forresten lest at når dette skjer senere i graviditeten, så kan det døde fosteret eller deler av det "gro fast" i den gjenlevende tvillingen.

Ganske makabert, egentlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...