Gå til innhold

Da har vi fått påvist egg og melkeallergi:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 6 mnd siden slo lillegutt ut på "kanskje" på melkeallergi, og for noen uker siden skulle vi prøve å tilvenne melk forsiktig med NAN HA for å se om det gikk. (det gikk ikke) Etter besøk hos allergilegen slo han ut på eggehvitte (3 streker) og melk (2 streker). Jeg fikk ikke beskjed om å holde meg borte fra egg eller melk selvom jeg fortsatt ammer. Han har også atopisk eksem, men det har vi under kontroll.

Men, hvasklags skala er det de bruker? Er 3 streker max? Noen som vet om jeg burde holde meg unna egg og melk nå? Noen tips til hvor jeg kan finne oppskrifter på mat uten egg og melk?

Og, melkeallergi er det vel mange som vokser av seg - men hva med eggeallergi? Er det samme der?

Skrevet

Hei!

Jeg har selv en datter med melk og eggallergi. Hun fikk påvist allergi da hun var 6 måneder.

De fleste vokser av seg melkeallergien før de er tre, mange tåler melk innen de er to år. Egg er vanlig å tåle ved skolealder.

Jeg holdt meg unna egg og melkeprotein så lenge jeg ammet. Jeg så helt klart mer eksem hos datteren min når jeg hadde spist noe med egg i.

Jeg vet ikke helt hva du mener med streker, men kanskje de graderte allergien til 3? Man kan reagere helt opp i 5 på prikktester. Fikk dere tatt blodprøver? De sier mer om den totale IgE mengden, altså hvor sterk allergien er. Da måles antistoffer i blodet.

www.utenmelk.no

www.barnelegene.no

www.barnelegesenteret.no

www.eksemskolen.no (om gutten din har eksem)

Skrevet

Takk for svar!

Vi tok prikktester, ikke blodprøver. Men da høres ikke 3 alt for ille ut da!

Skrevet

Hei, ikke fortvil -dere og han blir fort vant med det!

Er jo kjedelig at barn må igjennom sånt, men sånn er det nå bare.

Vi fikk påvist det samme hos snuppa i sommer, men jeg holder en knapp på at hun vokser det av seg.. Må jo bare håpe!

Hun har nettopp begynt og forstå at det finnes forskjellig mat og vil gjerne ha akkurat det samme som andre -noe som har blitt en smule problematisk innimellom. Er jo veldig greit når vi er hjemme, men tar alltid med et middagsglass om vi skal bort. I barnehagen er hun blitt en racer på å bytte til seg mat med egg/melk i, så det har hendt at vi får beskjed om at hun har fått i seg no.

Snuppa's test slo ut middels(?) på melk, men fikk vite av legen at det kunne hende hun ikke slo ut i det hele tatt siden vi hadde fjernet melke-produkter fra kosten hennes. -Kroppen utvikler stoffer ved inntak av mat man ikke tåler, men om man ikke får i seg denne maten vil ikke testen slå ut...

-Vi har "visst" at hun hadde allergi fra hun var baby, men fikk ikke test før hun var nærmere 1,5år.

Jeg syns www.utenmelk.no er veldig grei å lete etter oppskrifter i. Den kringle-oppskriften er fantastisk! -Veldig lett deig å jobbe med, og om du kutter ut sukker så kan du lage f.eks. pizza-snurrer istedet!

Skrevet

Vi hadde mistanke fra 2 mnd alder og måtte teste selv ved å kutte ut i min kost når jeg ammet. Han fikk eksem så fort jeg spiste en pannekake....!!! Jeg fikk beskjed om å kutte ut ALT som inneholdt egg (drakk ikke melk pga magesmerter, men spiste melkeprodukter - da var huden fin). Ble testet 10 mnd gammel med prikktest og hun skrev 4+ på egg og 1 på nøtter, så han reagerte nok kraftig på egg da. Jeg har aldri kjent til noen skala... men jeg kuttet fortsatt ut alt med egg i da jeg fortsatt ammet.

Ei venninne har en med hyperallergi og på Voksentoppen da han var over 1 år fikk hun beskjed om å prøve å spise ting som inneholdt det han var allergisk mot. Men ikke spise f eks kokt egg, men kunne spise mat/kaker etc som inneholder egg. Det gikk fint selv om hun fortsatt ammet, men da fikk jo han vanlig kost i tilegg og da er det vist bra for immunforsvaret å bli tilvendt via morsmelken. Men så lenge han har atopisk eksem, ville jeg kuttet ALT med egg og melk, absolutt alt fra sauser til boller altså. Og det er verdens beste slankekur. Venninna mi gikk ned 16 kg på 3 mnd... ikke spiste hun sjokolade, smør, sauser eller noe. Tenk slik at for deg er det snakk om noen måneder, tenk på det stakkars barnet som kanskje må ha det slik i årevis. Jo flinkere du er jo raskere kan barnet bli kvitt allergien!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...