Gå til innhold

Intensity!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i et innlegg at de symptomene sønnen din hadde på cøliaki var melkeallergi. Var den noen andre også - eller var det bare det?

Datteren min har melkeallergi, men har en følelse av at det også er noe annet hun ikke tåler... Cøliaki har streifet meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt hadde ikke de mest tydelige symptomene på cøliaki, det slo heller ikke ut på noen blodprøve. Var kun den endelige gastroskopien som konstanterte det tilslutt, men da var det derimot ikke noen som helst tvil.

Hos en cøliakiker ødelegger gluten i maten tamtottene i tynntarmen. Ytterst på disse tarmtottene sitter også det som spalter laktosen i melka. Derfor reagerer cøliakikere som ennå ikke har begynt på glutenfri diett ofte også på melk.

Men dette retter seg som regel opp etter en kort tid på glutenfri diett.

Hos lillegutt ante vi ingenting før han plutselig begynte å kaste opp daglig. Det var da det eneste synlige hos han.

I ettertid ser jeg også at han sov mye (gikk fra to lange dag-dupper til en kortere da han fikk glutenfri mat). Han hadde også den typiske oppblåste og runde cøliakimagen.

En annen ting var at han var ekstremt kresen. Ville bare ha grøt, velling, fruktmos og yoghurt. Men dette nektet han også for da han begynte å kaste opp, og endet med total matnekt.

Dette bedret seg da kroppen vennet seg til ny og bedre mat for han.

Mens undersøkelsene foregikk kuttet jeg ut melk bare for å sjekke og oppkastet avtok drastisk. Trodde da jeg hadde funnet årsaken og hadde fortsatt på den måten hadde ikke prøveresultatene like etterpå vist noe annet.

Så jo etterhvert hvorfor når jeg lærte om kroppen og hvordan gluten kan ødelegge kroppen hans (det jeg har skrevet over her om tarmtottene osv)

For litt siden virker det som han har fått i seg gluten på en måte. Han ble dårlig, men ble ikke bedre samme hvor nøye jeg var met maten hans.

Så kuttet jeg ut melken igjen og merket bedring allerede etter 12 timer. Lot tarmene hans hvile noen dager og starte med melk i maten igjen, noe som gikk bra.

Så hos lillgutt regarer kroppen hans på gluten ved å ikke bryte ned melken. Det er måten vi ser at han har fått i seg gluten.

Derfor er det heller ikke vanskelig å tenke seg at melkeallergi ikke alltid trenger å være melkeallergi, men bare en plage pga noe mer dyptliggende.

Skrevet

Huff, ser nå det ble litt langt, men dette er noe som engasjerer meg veldig. Naturlig nok egentlig, lillegutt er jo min tøffe lille helt, og alt med han engasjerer meg, he he.

Men hva er det som gir deg denne følelse av at det også er noe annet jenta di ikke tåler?

Skrevet

Takk for svar!

Hun reagerer helt klart på melk, hadde kolikk, skiftet ca 7 bæsjebleier om dagen - avføringen var sur og ufordøyd - hun gulpet veldig mye.

Når hun var rundt året sluttet vi med melkeprodukter - hun kan ikke spise noe mat med melkeprodukter. Da er det vel proteinet hun reagerer på? Hun har ikke slått ut på prikketest - tok det når hun

var 1 år, men legen sa at det ikke var så uvanlig. den eneste måten var å fjerne melk, tilføre melk noen ganger for å sjekke. Det har vi gjort, og hun tåler ikke melk. Ble også kvitt eksem og tørr hud når vi kuttet ut melk.

Det som gjør at jeg lurer på om det er andre ting hun reagere på er at hun fortsatt kan gulpe (hun er snart to år), hun er veldig urolig om natten (har lest at det kan gjelde både melkeallergikere og de som har cøliaki). Har av og til veldig fet avføring. Er veldig irritabel. Vil ofte ha mat, men spiser lite hver gang.

Det er vel inntrykket av at hun har ubehag i kroppen som gir meg den sterkeste følelsen av at noe ikke er helt som det skal.

Jeg har fire barn, så jeg føler at jeg har en viss erfaring med hva som er "normalen".

Bra du er engasjert! Hadde ingen erfaring med barn og allergi før henne. Må med skam innrømme at jeg ofte trodde foreldre overdrev litt når de mente alle mulig rare ting hos barnet deres kom av intolleranse eller allergi. Nå vet jeg bedre!

Skrevet

De plagene du nevner høres absolutt ut som noe som kan komme av cøliaki. Så jeg hadde dratt til legen og bedt om full utredning for det også. Være sta og si det som om det ikke er noe annet alternativ.

Da begynner de med en blodprøve, men dette er ingen sikker test. Denne blodprøven kan være negativ selv om hun har cøliaki, så ikke gi deg før du har fått gastroskopi. Dette er den eneste undersøkelsen som kan vise det 100% sikkert, samt at det er et krav for å få diagnosen cøliaki samt å ha rett på grunnstønad.

Å få riktig diagnose er ikke bare viktig for å få slutt på ubehaget og de konkrete plagene. Men ubehandlet cøliaki øker risikoen for benskjørhet og tynntarmkreft betraktelig.

Ja men lærer så lenge man lever og de månedene siden lillegutt ble syk har jeg lært masse.

Ser ikke lenger rart på folk med merklige vaner og ønsker, det kan jo ligge noe dypere bak det.

Selv må jeg smile når jeg ber de i kiosker om å ta pølsa med et nytt redskap eller vaske det gamle når jeg kjøper pølse til lillegutt. Ser nok rart ut for de som ikke vet bedre, men for han er det absolutt nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...