Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fått foretatt en klipping av tungebåndet til sin lille?

Vi lurer litt på alt egentlig.. Om hvordan poden vil være etterpå, vil han sove mye, ha kjempevondt, får de bedøvelse, smertestillende, hvordan er det med amming og matspising generelt etterpå?

Vi skal mest sannsynlig få gjort dette til fredag og håper det er noen her med erfaring..

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Du vet at det finnes babyer med stramt tungebånd, og som derfor ikke får sugd ordentlig og får derfor ikke i seg nok mat, 9nah?

Skrevet

Nei, dette er ikke et tulleinnlegg - helt seriøst.. Vært på helsestasjon i dag og det ble bemerket at for hans språkutvikling ville legen anbefale oss å foreta tungebåndsklipping..

Skrevet

ehhhh he, det visste jeg ikke....

trodde dette var et tulleinnlegg, at det gikk på noe kosmetisk liksom, som omskjæring...

sorry. nå føler jeg meg dum- med rette. he he. man lærer så lenge man lever:-s

Skrevet

Det kjedeligste med dette er at de ikke så det før nå.. I seks måneder har jeg slitt fryktelig med amming - reynolds fenomen blant annet som kan komme av for kort tungebånd...

Skrevet

du er tilgitt 9nah, det er jo så mye en ikke vet og dette var helt nytt for meg også så derfor spør jeg her..

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Ja, sånt er irriterende å ikke oppdage og få behandla med engang. Jeg sleit også med amminga med snulla, og det var ikke før etter mange måneder at tanta mi så henne, og da kommenterte hun tungebåndet med en gang! Da blei jeg jo kjempelei meg for å ikke ha tenkt på det før!:-/ Men hos legen viste det seg at det ikke var noe galt med tunebåndet likevel, så da var det nok ikke det som var grunnen til ammeproblemene. Står jo ikke særlig mange steder at babyer kan ha stramt tungebånd og problemene ang det...da er det ikke rart at folk ikke har hørt om det.

Vet ikke så mye om dette...har du ikke fått info fra sykehuset?

Skrevet

Eneste jeg vet er at jeg har en liten fetter som hadde dette og som slet noe helt forferdelig. I følge min tante er dette noe som leger er fryktelig trege med å reagere på... Fetteren min måtte iallfall legges i narkose da de foretok klippingen, noe mer enn det vet jeg ikke... Ble jo så klart utrolig mye lettere for ham å få spist etterpå, men hvordan det var med smerter og sånn for ham rett etter inngrepet aner jeg ikke... Burde vel få litt info fra sykehus eller helsestasjon??

Skrevet

Nei, det skal foregå på legekontoret av barnelegen og hun er vist nok den eneste av legene der som kan utføre dette.. Men hun viste meg bilde av hvordan tungen kan bli dersom de ikke gjør noe med det og slik "slangetunge" vil jeg ikke at Emil skal ha når han blir eldre..

Skal lete litt rundt på nettet etterpå etter info..

Skrevet

Ei vennine av meg fikk klippt det på gutten sin når han bare var 14 dager gammel.Va legen som gjorde det.Gutten hadde ikke lidd noe av det.Der di klipper så kjenner man ikke noe særlig.Hadde ikke fått no før han klippet det.Var gjordt på en to tre

Skrevet

Glemte å si at fetteren min var rundt 9 mnd da de "endelig" klippet tungebåndet hans... Jo tidligere, jo bedre, for da slipper de unna noen form for å måtte bedøves tydeligvis.. Håper du finner noe info på nett:)

Skrevet

Hei. Mannen min fikk selv problemer med talemåten fordi han hadde stramt tungebånd, så vi var veldig bevisste på det på våre egne barn. Begge våre ble født med for stramt bånd, og barnelegen snittet opp med skalpell allerede dagen etter fødselen. Det ser helt forferdelig ut for den nybakte mamma, (skriking) men etterpå var alt i skjønneste orden =)

Skrevet

Så flott:) Der stod jo i grunnen alt man måtte lure på:) Lykke til! Håper at det blir mye bedre etter at tungebåndet blir klippet! (Vi har jo forresten navnebrødre;) )

Skrevet

Min lille nevø fikk klippet tungebåndet i en alder av 2 år.. de oppdaget det ikke før han begynte i bhg og slet veldig med språket. Han ble lagt i narkose, men skulle i samme operasjonen sette inn dren.

Skrevet

javisst, dem klippa tungebåndet til lucas da vi lå på føden, ingen bedøvelse, bare ett lite klipp, han gråt ikke engang.. ikke spurte dem meg om det var greit heller, de bare tok han og klippa det for han fikk visstnok ikke til å suge bra nok ellers... alt etterpå går helt fint:)

Skrevet

Minstegutten min er født med stramt tungebånd , men legen valgte ikke å klippe det.

amming gikk fint så det var jo friet, men da han var ca 7 mnd så røyk hele båndet tert av. Stakkars klumpen min blødde ut av munnen og det var vobdt å spise et par uker etterpå!!

Skrevet

Hei:) Vi var for 2 uker siden og klippet tungebåndet til Leah. Det gikk helt fint. Var ekkelt å måtte holde henne fast mens legen styrte i munnen hennes, hun ble jo litt redd da. Hun fikk lokalbedøvelse som han smurte på med en pensel, det var da hun skrek mest for det smakte nok ikke noe godt! Så klippet han med en sylskarp saks og det var gjort på 1 sekund:) Hun gråt litt, men ikke av smerte for hun var bedøvd, men fordi hun nok synes det var litt skummelt og hun ble vekket for å få dette gjort:) Var verre med mamman og pappan som begge satt med tårer i øynene og følte seg fæl! Hun blødde bitte litt i ca 1 min etterpå og sovnet da vi gikk ut fra kontoret. Hun var helt som normal etterpå og gråt ikke etter at vi var kommet hjem. Jeg merker veldig godt at ammingen er bedre nå, hun får mye bedre tak (og jeg slipper smerter..halleluja) og sluker mindre luft og har derfor mindre luft i magen, så det har vært bare fryd og gammen etter klippet:) Vi fikk tilbud om å vente til hun var eldre å legge henne i narkose, men legen frarådet det da det kan være ganske skummelt for babyene. Håper det går like bra for dere:) Lykke til:)

Skrevet

Sønnen min har også stramt tungebånd, de kommenterte det like etter fødsel og helsesøster har også kommentert det, men ingen har sagt noe annet enn at det kan gi problemer ved amming. Er det noen her som kan fortelle meg hvor stramt som er "for stramt", eller hvor mye som skal til for at de kutter det? Vi har slitt litt med ammingen her, og jeg har lurt litt på om dette kan være en årsak til problemene våre...

Skrevet

De klippet tunge båndet på sønnen min når han var 2 dager gammel. Det gikk veldig fint! Han gråt litt,men jeg tror ikke det var fordi det var vondt... Jeg har gjort det selv i voksen alder og synes ikke det var vondt i det hele tatt... (Er egentlig ganske pysete:-) )

Skrevet

MammaKine: Leah kunne ikke ta tunga ut av munnen og det så fryktelig stramt ut rett og slett, litt vanskelig å forklare:) Men om du mener det kan være grunn til ammetrøbbel synes jeg du burde be helsesøster om å henvise dere til øre, nese, hals-lege, det gjorde vår helsesøster:)

Skrevet

MammaKine:

Hos Emil ser en det veldig godt ved at på tuppen av tungespissen har denne begynt å "dele" seg litt slik at tuppen får en hjerteform.. Han klarer heller ikke å rekke tunge noe særlig i den grad han skal "klare" dette jf den lave alderen hans..

Ingen fortalte meg heller at dette var årsaken til 6 måneder med ammesmerter så jeg gleder meg når dette lille kuttet er foretatt og vi kan kooooooose oss med ammingen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...