Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #1 Del Skrevet 23. oktober 2007 De som jobber kan jo få aktiv sykemelding. Lurer på om noe lignende er mulig for gravide? Et av emnene mine stresser meg noe helt vanvittig mye, det er mange obligatoriske innleveringer som er veldig vanskelige å skrive. Går rundt og er så stresset, har nå levert inn 3 obliger, har 3 til og vanskelighetsgraden blir verre hver gang, naturlig nok. Har også to andre emner som også krever mye tid, men som jeg føler at jeg har bedre kontroll over og dermed er jeg ikke stresset pga dem. I det siste er det bare at jeg bekymrer meg for å ikke rekke de andre pga masse jobb med et et fag. Jeg er også 25 uker gravid og har ikke noe konkrete svangerskapsplager som f.e. bekkenløsning, kvalme o.l. Men er veldig trøtt. Det jeg er mest bekymret for er hvordan min stress påvirker barnet i magen. Har hørt at det ikke er bra for babyen, er det farlig? Jeg vil absolutt la være å ta det ene emnet nå i høst hvis alt det stresset kan medføre at barnet mitt får psykiske problemer i fremtiden. Men er dette en grunn til å sykemelde seg? Og er det mulig i det hele tatt? Er det lov å ta en eksamen men sykemelde meg fra en annen. Og får jeg da delvis vanlig stipend og delvis sykestipend? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10717275-om-%C3%A5-sykemelde-seg-fra-studiene-men-bare-delvis-er-det-mulig/
Erisa* Skrevet 24. oktober 2007 #2 Del Skrevet 24. oktober 2007 For å ha rett på sykestipend må du være 100% sykemeldt, jeg har snakka med lånekassen og spurt om det. Men du kan jo la være å ta det ene faget, og så bare betale de ekstra tusenlappene i lån når den tid kommer, det er jo langt opp og fram... Du kan f.eks få sykemelding til den eksamenen... Du får utbetalt det samme pr mnd, men må betale mer i etterkant. Det er utrolig firkanta regler, jeg tenkte også på 50% sykemelding, men det var ingen vits i. Det er ikke godt å stresse for mye, og det er lurt å ta kroppens signaler på alvor. Akkurat det med psykiske problemer og sånn er jeg ikke sikker på om de har bevis på, eller om det er bare en teori... Men det er i alle fall ikke sunt med for mye stress, hverken for deg eller babyen. Jeg vil anbefale deg å snakke med lege eller jordmor om dette! Og tenke litt selv, kanskje du syns det er greit å ta den økonomiske støyten om noen år, og ta det faget du evt dropper mens du har permisjon, hvis det lar seg gjøre? Ønsker deg lykke til i alle fall! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10717275-om-%C3%A5-sykemelde-seg-fra-studiene-men-bare-delvis-er-det-mulig/#findComment-10725496
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå