Matja Skrevet 23. oktober 2007 #1 Skrevet 23. oktober 2007 Disse ammemødrene klager over at barnet ikke sover fordi de holder på å avenne dem med mat om natten, men jeg gir jo kun flaske, og lille gull har ikke fått nattmat på flere måneder! Nå er hun imidlertid våken i flere timer hver natt, og jeg holder på å bli sprø! Kan ikke spørre om tips på Klubbsidene, fordi det kun er ammemødre som svarer der... I tillegg er jeg alene, så det er ikke noen pappa som kan trå til heller. Hun er ikke sur når hun er våken, bare kjempeblid og ligger der og prater. I natt prøvde jeg smokken, å legge henne over på siden (noe som hjelper hvis hun er trøtt, men hun strittet i mot). Jeg la henne i min seng og holdt rundt henne. Hun la seg på magen, men klarer ikke å legge seg overpå ryggen igjen, så etter å ha sett seg litt rundt begynner hun å klage. Når jeg da legger henne på ryggen igjen er hun kjempeblid og spreller som bare det! Hun snur seg så hun ligger på tvers i sengen, og syns det er kjempegøy en liten stund. Jeg prøvde t.o.m å legge henne i bagen på vognen, men det endte med at hun ble kjempesur fordi hun ikke klarte å snu seg på tvers, og hun tok dynen over hodet og ble da grinete igjen! Jeg gjorde sannsynligvis alt galt, og det hele endte med at jeg ga henne melk!! Hun liker ikke så godt grøt lengre, så i går spiste hun nesten ingenting. I dag har hun fått velling istedet for grøt (hadde ikke noe å gi til middagsmat heller) og melk + grøt med fruktpure til lunsj. Pluss at hun har sovet hele 3 ganger!! Er det noen som har noen gode tips? Tenkte å begynne å lage middag til henne selv nå, men kan jeg begynne med 6-mnd glass selv om hun ikke fyller før på søndag?? De sier jo så mye rart disse helsesøstrene også! Mye om og men her, og sikkert ikke lett å bli klok på, men jeg trenger noen tips...
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 23. oktober 2007 #2 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg vet ikke helt om jeg har så mange råd, sliter med nattesøvnen her vi også. Vesla sov natten igjennom fra 3 mnd, men så ved 6 mnd begynte hun å våkne igjen. Våkner alt mellom 3 og 13 ganger, men det hjelper som regel med smokk. Det er bare så innmari slitsomt å våkne 13 ganger i løpet av natten og snuble ut av senga og inn på hennes rom for å dytte smokk (om det er noen trøst så trår ikke gubben til altså, han er visst i "koma") og så sovne tungt for å våkne et kvarter seinere. Det jeg har konkludert med er at hun har litt nattskrekk, noe som er helt vanlig for den alderen. De har rett og slett mareritt, og våkner. Jeg ga vann en natt, og kom på etterpå at det var helt feil å venne henne til nattmat igjen, så det sluttet jeg fort med. Men en ting har jeg lært, og det er; vær konsekvent. Ikke gjør mer enn du ville gjort ellers, la henne ligge i sin egen seng, ikke plukk henne opp og ikke gi henne noe å drikke. Da blir hun visst bare mer forvirret. Prøv å trøste henne i sin egen seng, og om hun er blid bare la henne ligge der og pludre til hun sovner igjen. Angående grøt; prøv nytt merke. Jeg må tydeligvis slutte med den 8 mnd grøten jeg begynte med og gå tilbake til 6 mnd havre/hvetegrøten igjen. Hun er ikke så glad i den fibergrøten, så da så. Og så angående middagsglass; ja kjære deg, det er klart du kan begynne! Hun er jo praktisk talt 6 mnd nå, noen få dager har da ikke noe å si. Det er jo masse utvalg blandt 6 mnd glassene, så kanskje hun liker et par av de og da sovner litt bedre om natten? Husk at det kan ta litt tilvenning, middag er plutselig rart og vesla her likte bare Hipp's pasta penne til å begynne med, men nå spiser hun alt. Lykke til, håper dere får litt mer ordnings på det :-)
Matja Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2007 Veldig bra å høre at andre også sliter! Nå har jeg kjøpt sånn sovepose som er knytt fast i hver side av sengen, så da kan hun ikke snu seg på tvers iallefall!! Krysser fingrene! Hun ligger enda på mitt rom, og jeg har vel egentlig bestemt meg for at hun skal ligge der så lenge vi bor her. Det andre rommet har ikke vindu, og jeg kjenner at jeg syns det blir litt skummelt! Selv om jeg vanskelig kan se for meg hvordan jeg kunne ha reddet henne fra en brann hvis hun hadde hatt et soverom med vindu og 12 etasjer rett ned utenfor... Men da blir ekstrarommet til lekerom Til kvelds spiste hun faktisk masse grøt! Iblandet litt fruktpure. Prøvde med litt banan også (det kan hun vel spise nå??), men det ville hun ikke ha så mye av. Hun ville ikke ha melk da, men jeg gikk på badet, skiftet bleie, tok på pysj, og da ville hun ha melken likevel inne på rommet:) Bader du hver kveld forresten? Bør man det, kanskje? For å få en rutine liksom?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 23. oktober 2007 #4 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg har kjøpt klyper som skal holde fast dyna i sprinklene, så vi får se om det kanskje har noe for seg. Alt man prøver :-) Så fint at hun spiste grøten sin! Noen ganger tar det bare litt tid å venne de til grøt. Du kan fint gi henne banan ja, jeg ga det til Mia fra hun var 5 mnd eller noe. Bare skrapte med skjea og ned gikk det, men nå er hun lei. Jeg bader ikke hver kveld, men jeg dusjer hver dag. Blir så svett av å trille hele dagen og greier. Personlig spørsmål, forresten! Hehe, måtte bare ;-) (ler så jeg rister her, trøtt mamma får fort dårlig humor.) Bader ikke Mia hver kveld, kanskje annenhver eller hver tredje. Hun får så lett tørr hud, så jeg smører henne med noe oljegelégreier hver kveld og har olje i vannet ved bad. Selv bruker jeg helst såpe haha :-p Det er visst greit å gi de rutiner på kvelden for å få ro, men jeg tror det går mer på sang, mat og stell, ikke nødvendigvis bad.
Matja Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2007 O-LYKKE!! Hun sov hele natten! I ny-kjøpt (og nyvasket) sovepose som var knytt fast i sprinkelsengen:) Har sovet hele natten jeg også Får håpe det blir en vane! Om Mia bader eller ikke, er ikke jeg så interessert i, det var jo selvfølgelig dine rutiner jeg var ute etter ;-) Jeg trodde dette var sånn "Fra mor til mor forum" jeg... Tatt feil jeg da ;-) Neida, jeg bader ikke hver kveld jeg heller, men dusjer hver morgen da. Lille gull blir heller ikke badet hver kveld, men kanskje annenhver. Grøten går jo ikke bare inn i munnen for å si det sånn, og det er jo en god del som kommer ut igjen også! Men jeg vasker henne godt hver dag da ;-) Nå har jeg funnet ut at hun bare spiser grøt med frukt på, så da er det bare å gå ut og kjøpe fruktpure. Den fra Hipp liker hun godt. Ellers så kan jeg jo kjøpe en klase bananer ja... Sikkert lettere det når jeg tenker meg om:) Og middagsglass fra 6 mnd De grøtene ser forresten helt pyton ut! Ser jo ut som sagmugg! Skjønner godt at hun ikke liker de. Pjuh! :-p Nå skal jeg til mamma og pappa og hente russedress og -kort + en gammel skoledagbok fra 3.gym. Det kommer en fra paralellklassen min som jeg ikke har sett siden vi var russ i 93!! Kanskje en eller to ganger etter det. Gu så gøy altså! Jeg kjenner forresten en som skylder meg en mail ;-) Og snart får Mia en ny venn!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 24. oktober 2007 #6 Skrevet 24. oktober 2007 Så bra! Da funker posen da? Det er jo supert. Her måtte jeg bare opp 1 gang, og det er så definitivt bedre enn 13, så jeg tar imot med åpne armer og krysser fingrene :-) Hehe skjønte det. Syntes det var litt snålt å spørre om baderutinene til datteren min liksom. :-p Hun svetter ikke like mye på tur, men til gjengjeld blir det grøt litt over alt. Der er jeg ganske flink, spiser jeg grøt så spiser jeg grøt. Da havner'n ikke på haka ;-) Jeg kjenner ingen som skylder deg mail, du får sjekke postkassa di da vettu ;-) Kos deg med gamle kjente og lykke til i natt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå