Gå til innhold

Diabetes og igangsetting av fødsel

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite at fødselen blir satt igang en uke før termin hvis ikke fødselen starter av seg selv. Men nå begynner jeg å lure om det er virkelig nødvendig og hva som kan være grunnen til det. Min baby har normal vekt (estimert fødselsvekt 3200g) og det er nå bare to uker til termin. Blodsukker har ligget fint gjennom hele svankerskapet, jeg har heller ikke høyt blodtrykk eller andre svangerskapsplager og jeg føler meg frisk. Finnes det noen her som vet mer om hvorfor man gjør det? Vil gjerne være litt mer forberedt til neste legebesøk for å diskutere det med legen.

Fortsetter under...

Tror det gjøres fordi babyen legger mye på seg de siste dagene. Men vet ikke da...

Jeg ble satt i gang to dager før termin pga diabetes. Termin var en søndag og de setter ikke i gang da. Angrer på at jeg ikke venta til mandagen, jeg valgte selv fredagen. Neste gang skal jeg be om å få gå så lenge det er forsvarlig over termin. Endte nemlig med ks, og er sikker påa t det var fordi jeg og babyen ikke var klar for fødsel da.

Vekten på min ble estimert til mellom 3500 og 4000 ved termin. Han var 3770...

synes det hørtes rart ut, siden du er godt regulert og barnet har fin vekt. Jeg snakket med en lege idag om dette og hun sa at det var ikke vanlig å la diabetikere gå over termin, men kunne fint vente m å bli satt igang på termin hvis alt var normalt. Man kunne også bli satt igang hvis man ville litt før så lenge livmorhalsen var klar, etter hva jeg forsto... dette var i haugesund

Med mitt siste svangerskap trodde de at jeg hadde et vekstavvik på mellom 20-35% (legene var ikke helt enige i målingene) men dette var ingen grunn til å planlegge igangsetting før termin fikk jeg beskjed om.

Jeg ble likevell satt igang 3 dager før termin.

Gutten min var 4755g da han ble født. (legen mener dette ikke har noe med min diabetes å gjøre men pga gener og at både jeg og barnefaren er temmelig store/lange) Hadde omtrent samme vekstavviket siden uke 24 og så tidlig mener legene at ikke det er diabetesen som gjør at ungen blir så stor.

Men såvidt jeg vet lar de sjelden diabetikere gå over termin. Vet at en del komplikasjoner øker jo lengre man går gravid. Er jo derfor at "friske" også blir satt igang etter to uker og det er jo diskutert om også de skal settes igang tidligere. Eller ihvertfall vurderes.

Det var meg som skrev innleget. Jeg har vært hos kontroll i dag men fikk ikke endret terminen til igangsetting, selv om barnets vekt fremdeles ligger helt fint og jeg føler meg bra. Legen sa at det er rutine her på Haukelandsyk. i Bergen og grunnen er at sjansen for komplikasjoner øker med hver uke. Så de vil helst at vi kvinner føder når barn og mor er frisk. Synes ikke at det er verdens beste begrunnelse og er veldig skuffet! Nå blir det bare å håpe at jeg føder før igangsettingen...

Takk for alle svar jeg fikk!

Hilsen

Det er litt interesangt å lese om forskjellige rutiner rundt dette med diabetes og det å få barn.

Selv har jeg født begge mine barn i Trondheim, men kjenner flere diabetikere som har født i Ålesund. (bor i midten) og på begge av disse sykehusene setter de ikke igang fødsel før termin.

Grunnen til at de ikke gjør det er fordi lungene til barn av diabetikere visstnok ikke utvikler seg like fort som hos friske mødre og vil derfor vente i det lengste med å ta barnet ut.

Ellers vet jeg at når barnet så er født er det også forskjellige rutiner. I Trondheim sluttet de å skille mor og barn for 8-9 år siden fikk jeg beskjed om så sant ikke blodsukkeret synker så lavt at det må ha behandling på barneavd. Men på mange sykehus gjør de fortsatt dette selv om barnet er friskt ved fødselen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...