Gå til innhold

Noen her med barn med astma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppdaget dere dette, og hvor gammel var da barnet?

Har en sønn på bare 4 1 /2 mnd som er tungpustet og har vært dette hele tiden. Trodde det var vanlig at babyer var litt tungpustet jeg pga ikke ferdig utviklet respirasjonssystem, men barnefysioterapeuten bemerket det også og da ble jeg obs på det igjen. Har bestilt legetime til ham, men flere jeg har snakket med sier at så små barn ikke kan få astma...

Noen med erfaring eller som vet?.. Kan det være noe annet også.

Kan tilføye at han ble forløst med keisersnitt + bare har fått mme, to risikofaktorer...

Skrevet

min gutt har astma. han var tungpustet og det peip litt i brystet hans som baby. vet ikke om det har noe sammenheng. når han ble større gikk jeg veldig ofte til legen med han for han var ofte syk men han mente det bare var noen som var sånn. fikk etterhvert krevd en henvisning videre fordi han plagdes så mye med hoste og sykdom. han var vel 3 år da vi fikk skjekket det ut...

Skrevet

Herregud, tok det virkelig så lang tid før han ble henvist til ordentlig undersøkelse?.. Skremmende... Skal virkelig følge med selv og kreve henvisning til spesialist hvis han ikke blir bedre, kan tydeligvis ikke stole helt og blindt på fastlegen...

Vet du om han kunne vært bedre/blitt kvitt det hvis han hadde fått behandling tidligere?...

Skrevet

Er ikke sikkert han hadde astma når han var baby... var vel etter han begynte i bhg han var mye syk osv ca 1 1/2 år... bare skrev at han var ttungpustet.. han har også bare astma på vinteren. Tror ikke det har noe å si om han hadde blitt behandlet tidligere astma med må han jo ha helt til astmaen er borte og det er det jo ikke sikkert den blir.. astma kan man jo ha livet ut. vet ikke om man kan få astma når man er baby jeg. legen kommenterte det ikke ihvertfall (på kontrollene) selv om jeg spurte om den tunge pusten. Man må stå på for å bli sendt videre tydeligvis, virker som om legene praktiserer sin egen praksis. min lege mente tydeligvis at han ble bedre me årene så vi måtte vente og se. Men hva med mellomtiden??? hvorfor ha et sykt barn når man kan ha et friskt.

Lykke til!

Skrevet

Begge barna mine har astma. Minstebarnet fikk første astmaanfall som 3 1/2 mnd gammel baby, så de kan få det tidlig. De krever imidlertid tre anfall for å gi diagnosen astma. Min yngste fikk diagnosen etter 2 1/2 mnd , med mange anfall, fordi vi fikk aldri legetime mens anfallet sto på, til slutt ga jeg helt opp... Kun en gang klaffet det slik at vi var hos legen under et anfall. Alle de andre gangene var anfallet over når vi hadde ventet 2-3 timer på timen hos legevakten og så ventet 1-2 timer på venteværelset der. Da vi endelig etter 2 1/2 mnd kom til barnelege, sa barnelegen at vi skulle ha sagt på legevakta at vi måtte få komme med en gang for å få undersøkt om det var astmaanfall, med tanke på utredning var det viktig at legen lyttet mens barnet var tett. (Det kunne jo godt noen andre leger fortalt oss før vi slet livet av oss...). Jo, så små barn kan få astma! Kan selvsagt være andre ting også, men synes det er dumt å spekulere over alvorligere og sjeldnere diagnoser når det mest sannsynlig er astma.'

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar begge to!!

Vi var hos fastlegen idag (han er kjempehyggelig og flink med barn), og han mente at lillegutt mest sannsynlig har astma. Men han ønsket ikke å stille den diagnosen selv, så han sendte henvisning til sykehuset.

Han fortalte at det kan være vanskelig å stille en astmadiagnose på så små barn, og at legen på sykehuset konkluderer med at det kan være astma men at det må sees an barnets form til det blir litt større. Han sa ingenting om at barnet må ha tre astmaanfall for å få diagnosen, men det kan vi jo spørre legen på sykehuset om.

Hvordan er det egentlig å ha barn med astma? Er de mye plaget slik at det hemmer dem i lek og er de mye plaget og har smerter/ vondt for å puste? jeg kan ikke så mye om astma, ser bare for meg folk som ikke får puste og kan kollapse uten inhalatoren ved sin side....

Uff, det er vel ikke det verste han kunne fått men det hadde jo vært mye bedre med et helt friskt barn...

Er det sånn at når små barn får astma så har de stor sannsynlighet for å vokse det av seg?.. Hvor gamle er de i tilfelle cirka når de blir friske?...

Skrevet

Jeg kan bare svare for hvordan mine barn med astma er, og de er vidt forskjellige... Eldstebarnet har aldri hatt et skikkelig astmaanfall, men fikk diagnosen fordi hun hadde hostet uten stopp i 8-9 mnd i strekk, spesielt om natta og var sliten, og legen hadde ved et tilfelle da vi var der for noe annet, lyttet og hørt at hun var tett, og gitt henne astmamedisin i flytende form for å hindre at hun fikk lungebetennelse - hun var i topp form den uka! Hun var forferdelig mye sliten, måtte alltid bæres eller sitte i vogn, hadde gråblå blek ansiktisfarge og var veldig irritabel, fikk lett raserianfall og gråt masse. Disse tingene til sammen gjorde at barnelegen fant ut at vi skulle prøve astmamedisin. Med astmamedisin fikk hun normal hudfarge, sluttet å hoste hele tiden, orket å gå, fikk bedre appetitt osv. Hun bruker flutide (kortisonpreparat) fast og har i 3/4 år hatt god effekt av det. I det siste har hun imidlertid fått tilbake en del symptomer selv om hun står på flutide, og har da begynt med singular i tillegg, og nå er hun bedre igjen. Men, synes hun fortsatt blir fort sliten, fort mister appetitten ol.

Minstebarnet har hatt lange perioder med mange anfall i døgnet, særlig om natta, og vi har sittet oppe med henne i timevis hver natt i lange perioder. Anfallsmedisin virker dårlig på barn under 2 år, så vi har slitt mye med henne. Hun skulle visstnok ha vært innlagt på sykehus under mange av anfallene sine (skal visstnok legges inn hvis de ikke kan sove eller drikke under anfallet, og slik har min jente vært mange ganger). Dessverre fikk vi ikke vite dette før etter at hun hadde begynt på flutide, og da har anfallene vært mye lettere, slik at jeg ikke har følt at hun har holdt på å dø... (hun slet fælt med pusten da hun var mellom 3 og 6 mnd). Hun er nå en veldig aktiv jente, og det virker ikke som om astmaen hemmer henne i leken, men hun blir grinete når hun blir tett, og hvis hun blir tett om natta må vi ta henne opp til anfallet er over. Når det gjelder den yngste føler jeg nok at astmaen hennes er verre for oss foreldrene enn for henne selv. Vår eldste sliter nok mer med sin astma, som ikke høres så godt fordi hun ikke har skikkelige anfall.

Syntes det var forferdelig da eldstejenta fikk astma, så jeg skjønner hvordan du har det. På den annen side var jeg glad det ikke var noe verre, for vi var bekymret siden hun var så sliten og ikke orket noenting og blek i tillegg. Da vår yngste jente fikk diagnosen var jeg ekstremt glad,fordi hun endelig skulle få medisiner, slik at vi skulle få sove om natta og hun skulle slippe å lide så mye, og jeg skulle slippe å tro hun skulle dø hele tiden (hun hadde alvorlige anfall, ikke så ofte de er så kraftige). Da hadde på en måte sjokket jeg fikk da eldstejenta fikk diagnosen "banet vei" og jeg hadde sett hvor fin hun ble med astmamedisin.

Lykke til!

Skrevet

Mitt barn får ikke astma anfall i det hele tatt. Han bare hoster konstant hele vinteren hvis man ikke får medisin. Også syk hele tiden. Men han skal ta medisin hver morgen og hver kveld og da merker han ingenting. Så tror det er forskjellige alvorlighetsgrader av det også. Litt mildere enn hun over her. Har ikke vært noe plaget hittil nå som kulden har kommet så krysser fingrene for at det kanskje er over.

Skrevet

Tusen takk begge to for at dere ville dele deres historier og erfaringer med meg:)

Jeg får se hvordan det går og hva legen på sykehuset kommer fram til, så kan det hende jeg "påkaller" dere senere igjen. Er så greit å høre fra folk som har personlige erfaringer og ikke bare generelle faktaopplysninger.

Lykke til videre med barna deres da, håper det går bra med dem fremover!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...